Fågelskyddsområden

Försöker hitta info om fågelskyddsområden, var de finns och när förbudet gäller, men hittar verkligt inte infon. Verkar ju väldigt dumt om man behöver åka dit för att kolla 😜

Har sett tips om Eniros sjökort, men stället jag är intresserad av är Marvikarna som ligger för långt från skärgården för att täckas av sjökort.

Var hittar jag infon? Eller nån som vet vilka datum som gäller i Marvikarna?

Tackar för hjälpen.
/Johan
 
Var omöjligt för mig att hitta detaljinformation ang fågelskyddsområden vid Mellanmarviken och Klövberget idag via Länsstyrelsens sida. Men jag vill minnas att det gäller från 1/2 , kanske Berguv? Detaljerad från lantmäteriet nedan. SSSKs jubileumskarta på tyvek har områdena utmärkta.

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_2018-01-12-07-30-44.jpg
    Screenshot_2018-01-12-07-30-44.jpg
    100.5 KB · Visningar: 624
Kontakta länsstyrelsen och fråga. Ibland upprättas nya och gamla skrotas.Klövberget är märkt som fågelskyddsområde på eniros standardkarta, men inget mer.
 
Tack för alla bra svar. Som sagt svårt att hitta infon på nätet vilket jag tycker är dåligt. Området och datumen som ni nämner verkar rimliga så jag går efter det.
 
I kartverktyget Skyddad Natur http://skyddadnatur.naturvardsverket.se/
återfinns områden med tillträdesförbud samt djur- och växtskyddsområden i hela landet (med vissa reservationer som framgår av metadatan för respektive skikt).

Om du bockar i Naturvårdsregistret, Nationella skyddsformer, Tillträdesförbud så kan du sedan zooma in till området du är intresserad av så syns det en symbol (fågel eller säl) och mellan vilka datum tillträdesförbudet gäller. Alternativt kan du markera området i kartan med ett klick så ser du informationen.

Gör man så framgår att fågelskyddsområdet runt Falkberget vid Mellan-Marviken har beträdnadsförbud mellan den 1/2 och 15/8. Klövberget vid Klämmingen lite längre söderut är fågelskyddsområde med beträdnadsförbud mellan 15/3 och 15/7.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...