Realistiska TV-serier om överlevnad / uteliv

Hej hej!

Jag håller på att leta lite efter bra TV-serier som handlar om uteliv, gärna med överlevnadsinriktning men det behöver det inte vara.

Två perfekta exempel på vad jag menar är Survivorman av Les Stroud och de olika TV-serierna av Ray Mears som World of Survival, Extreme Survival och Bushcraft.

Typiska exempel på helt orealistiska (och därmed ointressanta) serier är Man vs Wild (av Bear Grylls) och Dual Survival.

Så, någon som känner till fler serier i den första klassen där?
 
Allt med "Lars Monsen" och allt med "Jarle Andhøy". En del av deras serier finns som bekant också på YouTube, bara søk...
 
national geographic

Expedition overlevnad pa national geographic channel

On man into har tillgang till denna kanal sa kan man ta en manad gratis magine.com, Da far man tillgang till 30-40 kanaler och vid manadens slut maste man saga till om man vill fortsatta med hela paketet annars sa overgar det till endast 7 kanaler gratis. Det gor alltsa inget om man skulle glomma det hela.

10 deletapper I Alaska ska 8 overlevnads experter ta sig en viss stracka pa 72 timmar.
Flottar, glaciarer, vatmarker, bjornrika marker, jakt, Fiske, packrafting o.s.v

Man man se tillbaka gamla avsnitt en vecka sa borjar man titta nu direkt sa missar man nog inget avsnitt.

Arets tv-tips!!!!!!!!

Just nu Finns det nog en 8 avsnitt tillgodo
 
Nio liv

Vet inte om dessa länkar är vad du söker efter egentligen men det är en spännande berättelse om mod och en människas villja att överleva mot alla ods i en miljö där naturen inte står på människans sida. Berättelsen handlar om norrmannen och motståndsmannen Jan Baalsruds flykt till Sverige våren 1943. Den nedtecknades i boken "Nio liv" av David Howarth. NRK har dragit ighång en serie om detta med två män som ska ta sig fram samma sträcka och med samma medel.

http://ut.no/artikkel/1.11456680

http://tv.nrk.no/serie/i-jan-baalsruds-fotspor/dkro51002412/sesong-1/episode-1
 
Survivorman med Les Stroud är ju realistiskt i så mening att han sitter och svälter utan att äta något alls (vilket också är realistiskt!). Men i den senaste säsongen (säsong 5) har han tydligen tröttnat på det, så nu åker han bara till ställen där han vet att det garanterat finns mat att få!
 
När Ray Mears (var det han?) rutschar utför en snöklädd brant slänt i hög fart för att "sanbbt komma ner på lägre höjd och därmed varmare" så är det bra TV. Själv skulle jag aldrig i en överlevnadssituation riskera att bryta ben och armar av mej genom att leka högfartsrutschbana på ett snöfält. Solkart fall av rätt på TV men fel sätt att överleva, om du frågar mej

Är riktig överlevnad = ont om mat kan du ju titta på tropisk intrig-TV i form av Mobbingsson (Robinsson). Välj själv vilket lands version du vill se.

Vill du se något som liknar nordiskt friluftsliv så lägger jag också en röst på Lars Monsens serier på NRK men har även visats på SVT - dock brukar han ha mat och utrustning med sej så vitt jag minns.

Men allt är tänkt att locka tittare och ren överlevnad skulle bli ganska tråkig TV - samla växter och rent vatten, elda och sova, bygga skydd samt ev lite fälljakt - det skulle inte locka så många genomsnittliga TVtittare.

Vad är ditt syfte - utbildning, underhållning eller annat?

/Patrik, armchair survivor
 
Jag vet inte helt om det är något du skulle gilla, men Blizzard: Race to the pole är en väldigt sevärd TV-serie där två team ska göra motsvarande Amundsens och Scotts respektive resor, de som blev de första människorna på Sydpolen.
De har replikor av utrustning, kläder, mat och navigation från början av 1900-talet och ska resa motsvarande längd, de är dock på Grönland, då det är förbjudet att ta med sig hundar till Antarktis.

Hela projektet är en studie i debatten om Amundsen hade tur och Scott otur, eller om hela upplägget till Scott var dömt att misslyckas och Amundsen hade överlägsen utrustning och planering.

Det är så mycket intressantare än de flesta överlevnadscenarion som de konstruerar till olika Survival-serie enligt min mening, men som sagt, kanske inte helt vad du är ute efter.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...