trolla harr?

Harr i havet

PÅ den tiden jag bodde i Sundsvall fiskade vi ofta harr i havet vid Spikarna på Alnön. Om det var fastlevande eller vandrande harr har jag ingen aaaning om... fast det är ju nära till både Ljungan och Indalsälven (närmast).

/p-a
 
Re: Harr i havet

asp; sa:
PÅ den tiden jag bodde i Sundsvall fiskade vi ofta harr i havet vid Spikarna på Alnön. Om det var fastlevande eller vandrande harr har jag ingen aaaning om... fast det är ju nära till både Ljungan och Indalsälven (närmast).

/p-a

vad fiskade ni med?


peter
 
Intressant läsning, men jag försåtr inte vad trolling har med saken att göra!?

Fiskar själv kring den nämnda Holmön ibland, och då tydligen östlig harr!
 
harrtrolling

maskon; sa:
Intressant läsning, men jag försåtr inte vad trolling har med saken att göra!?

Fiskar själv kring den nämnda Holmön ibland, och då tydligen östlig harr!

jag bara undrar om det går,fiskar man dom i älv kan man ju knappt visa sig vid vattnet förrän det är kört.är dom mindre skygga,tar dom större bete,är dom stationära?


peter
 
trolla och trolla...

Hej!

Det går förträffligt att fiska harr meddelst båt och spinnare som snurrar på släp. Vårt primitiva fiske liknar mer dragrodd än trolling (and the difference is...?). Ibland tar harren bättre på båtrodden än när vi ror till bästa ställena och kastar, med samma spinnare (ja, och flugspö). Vi kör normalt Mepps 1 i någon av silvervarianterna med en upphängare (valfri nednött våtfluga) mot lintvinn. Ibland föredrar harren spinnaren, ibland upphängaren, ibland blir det dubbelnapp.

Vi brukar ro grunda insjöar i sicksack över sten-grusbotten, gärna utanför sparsam strandvegetation. I svängarna av sicksacken slackar den inre (vi kör 2 spinnare parallellt) spinnaren och sjunker, medan den yttre får lite extra fart. Mellan svängarna ger vi lite drag och släpp i linan, ungefär som vanlig variation vid inspinn av spinnare.

Men det är jäkla trist att sitta och ro efter sån fisk, men vad gör man inte när fisket i våra vatten (sorseletrakten) varit så dåligt de senaste 8-10 åren?

/A.
 
Re: trolla och trolla...

Strykarräven; sa:
Men det är jäkla trist att sitta och ro efter sån fisk, men vad gör man inte när fisket i våra vatten (sorseletrakten) varit så dåligt de senaste 8-10 åren?

/A.


säffle,ge mig en kopp kaffe;-)

båten är allså inget problem,kanske man skulle ha en el-motor?använder ni något för att tynga ner draget/linan (långedrag?) eller är det ytfiske som gäller?


peter
 
motor, alls icke

Nix, vi ror vår gamla forsbåt med (sviktande) armkraft. Elmotor kan jag tänka mig fungerar, men trixet med att ro är att spinnaren då går så där smarrigt ojämnt fort.

Med den hastighet vi håller så går mepps 1:an på max 1,30 m djup, allt beroende på linlängd. Ofta ligger den kring eller strax över metern, och det är där vi fångar vår harr. I andra (djupare, klarare) vatten går harren säkert också att dra upp från djupet på samma vis + bly.

Bäst är det om ytan är lite krusad av vind och grå, de är mindre skygga då.

Och vad avser med vilken utrustning man bör dra sin harr så är min enda åsikt att nät, mjärden och uppåt (dynamit) är inget jag skulle bruka, och är det ont om fisk så ogillar jag generellt bruket därav. Användandet av små spinnare på harr är egentligen roligast i strömt vatten, gärna mindre och igenväxta åar där flugspöet icke göre sig besvär. Genom tiderna har det skrivits så mycket tjafs om att harren bara tar fluga, my ass!

Men, flugspöet åker förstås fram om jag inte klarar mig med spinnspöet, särskilt på spegelblankt, eller om jag bara har långtråkigt. Om man ändå inte får någon fisk så är flugfisket ett roligare sätt att inte heller få någon fisk.

/A.
 
Re: Re: Harr i havet

ping; sa:
asp; sa:
PÅ den tiden jag bodde i Sundsvall fiskade vi ofta harr i havet vid Spikarna på Alnön. Om det var fastlevande eller vandrande harr har jag ingen aaaning om... fast det är ju nära till både Ljungan och Indalsälven (närmast).

/p-a

vad fiskade ni med?


peter

Som andra redan påpekat, oftast med en spinnare + upphängare. Detta var 30+ år sedan!

/p-a
 
Utter

Nu kommer jag nog att ligga risigt till hos många...
Men utter med flugor alternativt spinnare är mycket effektivt. Självklart måste man kolla att redskapet är tillåtet i vattnet där man tänkt att fiska.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.