Hjälp mig hitta en bra och packbar flytring!

Hallå!

Jag söker en flytring med god kvalité och komfort som går och packa ihop och få ner tillsammans med vadare, simfötter, flytväst, pump osv i en ryggsäck när man är på veckolånga fisketurer där vandringen är lika viktigt som fisket. Som ryggsäck har jag en av marknadens största, en Bergans Powerframe 130l+.

Jag har tittat på Guideline drifter, Pool 12, samt Fishcatvarianterna. De flesta ringarna får bra omdömen av användarna, men ingenstans framgår hur mycket plats ringen tar när den är hoppackad. Den som tar mest plats är sannolikt Fishcaten, då dessa har flytelement av frigolit.

Frågan blir då med andra ord, vilken flytring bör jag satsa på om jag vill kunna sitta högt och bekvämt, samtidigt som den faktiskt går och bära med sig i ryggsäcken under längre turer?


Tacksam för alla svar och inspel!
 
Det beror väl mycket på din vikt.
Jag har en Pool12 som fungerar fint för mina 85 kg. Sitter ovanför vattenytan och den är rätt stabilt. Den är hyfsat lätt och har helt OK kvalité. Kräver klart mindre packutrymme än FishCat, inte att tala om vikten.
Använder den bara för HÖ fiske på västkusten, aldrig funderat att konka runt den i fjällen.
 
Hej! Jag rekommenderar outcast Trinity, lättviktsmodell som enbart väger 3,2 kg om jag minns rätt.

Har haft lite olika ringar innan jag köpte denna och det är svårt att hitta smidigare tror jag. Men du skall iaf sikta på en med uppblåsbar sittdyna, dom med cellplast/plastskivor är otympliga.

Pump finns det smidiga små fotpumpar som varken väger eller tar mycket plats.

Jag mätte min Trinity lite snabbt nu och i sin packpåse får den måtten 60x40x15 det går säkert att trycka ihop den lite mer.

Jag får med mig mig flytringen och allt som behövs för en långhelg i min 95l trollhetta väska, då är det onödig kost med i packningen tex några pilsner, potatis , färskvaror :)

Nästa år får ringen hänga med ut på fjället och det är nog inga problem att få plats med den i min 95l väska!
På bilderna är det ca 15kg packning i väskan och jag på 85-90 kg och det känns inte det minsta ostabilt.
Hoppas att du blev lite klokare!

Mvh Andreas
 

Bilagor

  • IMG_2276.jpg
    IMG_2276.jpg
    79.5 KB · Visningar: 3,120
  • IMG_2217.jpg
    IMG_2217.jpg
    115.7 KB · Visningar: 3,239
Det beror väl mycket på din vikt.
Jag har en Pool12 som fungerar fint för mina 85 kg. Sitter ovanför vattenytan och den är rätt stabilt. Den är hyfsat lätt och har helt OK kvalité. Kräver klart mindre packutrymme än FishCat, inte att tala om vikten.
Använder den bara för HÖ fiske på västkusten, aldrig funderat att konka runt den i fjällen.

Tack för svaret! Själv väger jag runt 90kg, men det närmar sig nog 95 med vadarställ och alla andra kläder man har på sig. Hur högt sitter du över vattenytan? Kommer det upp vatten i sitsen? Sist men inte minst, är "HÖ" en förkortning av havsöring? I sådant fall, hur stabil är den när det blåser måttligt? Tilläggas bör att jag kommer använda min flytring i lite större sjöar, så jag är nyfiken på den mycket subjektiva "säkerhetskänslan" när det går lite vågor. Hur mycket skulle du uppskatta att hela paketet väger under transport (med fenor och pump)?

Hej! Jag rekommenderar outcast Trinity, lättviktsmodell som enbart väger 3,2 kg om jag minns rätt.

Har haft lite olika ringar innan jag köpte denna och det är svårt att hitta smidigare tror jag. Men du skall iaf sikta på en med uppblåsbar sittdyna, dom med cellplast/plastskivor är otympliga.

Pump finns det smidiga små fotpumpar som varken väger eller tar mycket plats.

Jag mätte min Trinity lite snabbt nu och i sin packpåse får den måtten 60x40x15 det går säkert att trycka ihop den lite mer.

Jag får med mig mig flytringen och allt som behövs för en långhelg i min 95l trollhetta väska, då är det onödig kost med i packningen tex några pilsner, potatis , färskvaror :)

Nästa år får ringen hänga med ut på fjället och det är nog inga problem att få plats med den i min 95l väska!
Hoppas att du blev lite klokare!

Mvh Andreas

Hej och tack för det fina svaret! Du som haft en del ringar, hur vilka har du haft? och hur uppfattar du Trinity i förhållande till dessa? Då tänker jag framförallt på stabilitet och kvalitet.
 
Vikten har jag svårt att uppskatta, men jag kan väga den över helgen.
Man sitter ovanför vattenytan, men är det lite vågor så blir sittytan blött. Med vadare är det ingen problem.
Säkerheten på Pool12 är bra, den är väldigt stabilt i vågor. Men det brukar inte vara ett problem ändå. Problem är att flytringar är väldigt känsliga för vind, blåser det mycket eller är det ström så är det ibland svårt att komma dit man vill.
Passiv säkerhet för Pool12 är bra, den har 2 separata luft kammrar per ponton, dvs 6 stycket total (2x2 ponton + sittdyna +ryggstöd) . Bra att ha när det är kall i vattnet och lite längre in till land, du vill inte hamna i vattnet med vadare på.

HÖ är havsöring.
 
Den ringen jag hade sist innan Trinityn var en taimen ring, lite billigare ring som var helt okej för dom pengarna men ingen vidare komfort/ pack smidighet.

Innan den var det en äldre ron-thompson ring av u-typ så då hade jag vatten upp till naveln ungefär.
Sen har jag lånat lite olika ringar från kompisar under åren och nästan alla har ju bra funktion och stabilitet, så länge du köper en med v-form finns väl knappt med u-form längre men dom satt man iaf mycket lägre i. Nu har man vatten nivån runt knähöjd, beror ju lite på last mm

Kvalitet får du lite vad du betalar för...outcast är i min åsikt svåra att slå! kompisarna har också gått över till dom och alla verkar nöjda.

Men vikten som du spånar lite på ....det är svårt att komma under 7-8 kg med allt.

Mvh Andreas
 
Vikten har jag svårt att uppskatta, men jag kan väga den över helgen.
Man sitter ovanför vattenytan, men är det lite vågor så blir sittytan blött. Med vadare är det ingen problem.
Säkerheten på Pool12 är bra, den är väldigt stabilt i vågor. Men det brukar inte vara ett problem ändå. Problem är att flytringar är väldigt känsliga för vind, blåser det mycket eller är det ström så är det ibland svårt att komma dit man vill.
Passiv säkerhet för Pool12 är bra, den har 2 separata luft kammrar per ponton, dvs 6 stycket total (2x2 ponton + sittdyna +ryggstöd) . Bra att ha när det är kall i vattnet och lite längre in till land, du vill inte hamna i vattnet med vadare på.

HÖ är havsöring.


Tack igen för svaret! Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde väga "hela paketet" och skriva vikten här i tråden.

Den ringen jag hade sist innan Trinityn var en taimen ring, lite billigare ring som var helt okej för dom pengarna men ingen vidare komfort/ pack smidighet.

Innan den var det en äldre ron-thompson ring av u-typ så då hade jag vatten upp till naveln ungefär.
Sen har jag lånat lite olika ringar från kompisar under åren och nästan alla har ju bra funktion och stabilitet, så länge du köper en med v-form finns väl knappt med u-form längre men dom satt man iaf mycket lägre i. Nu har man vatten nivån runt knähöjd, beror ju lite på last mm

Kvalitet får du lite vad du betalar för...outcast är i min åsikt svåra att slå! kompisarna har också gått över till dom och alla verkar nöjda.

Men vikten som du spånar lite på ....det är svårt att komma under 7-8 kg med allt.

Mvh Andreas

Tack ytterligare en gång för svaret! Att ryggsäcken kommer bli tung förstår jag redan nu, en flytring med all utrustning och med ett vadarställ, samt med en ordentlig uppsättning drag kommer nog väga närmre 15kg för min del.

Hur upplever du din ring när det är lite värre väder (upp till ca 10 m/s)? Och har du något tips på en svensk, eller åtminstone europeisk återförsäljare som säljer fabrikatet?
 
Fiskeprylarna först sen får man se hur mycket mat man får med ;)

Jag har inte provat ringen i sådan blåst så det kan jag inte svara på, dom är ju duktiga på att fånga vind så jag skulle hålla mig nära land i sådant väder!

Flytfiske.com köpte jag min ifrån och han har även en FB grupp som heter flytringsfiske.
 
Wilderness Lite's Backpacker Pro verkar vara på gång till Sverige innan sommaren. Det är Wood Rivers StealthRider som tidigare ansågs vara den lättaste och bästa lättviktsringen som moderniserats och blivit ännu lättare.
Den väger nu 1,65 kg och har hoppackad måtten 38*17*17 cm.

www.backpackerpro.se står det att den skall finnas tillgänglig innan sommaren.
 
Har nu provat Backpacker Pro. Den är otroligt lätt och smidig att ta med sig med sina 1,65 kg och 8,65 liters packvolym.
Man sitter mer "i" vattnet än i en Outcasts Trinity eller Guideline Drifter, jag sitter i vattnet med rumpan så underställ under andningsvadarna behövs.
Den har 3 stora fickor, en på vardera sida och en bakom ryggen.
Det går ovanligt lätt att få tillbaka den i den medföljande nätpåsen när den packas ihop.
Jag som väger 93 kg tycker den flöt riktigt bra.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    74.1 KB · Visningar: 3,675
Jag får nästan se till att slita ut min trinity så fort som möjligt ser det ut som! Just den lilla volymen den har ouppblåst är ju lysande.

Det enda som jag funderar på är att det bara är en stor luftkammare och en mindre, hade helst velat ha en i varje ponton ifall olyckan är framme.

Hur känns den i slitstyrka? Tex om man går på grund,kör på nåt sjunket träd etc?

Annars grattis till en trevlig ring!

Mvh Andreas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...