Hur mycket kostar en Alaskan Malamute?

Re: Både och...

Razzle-Dazzle; sa:
Ursäkta otydliheten...
Jag menar nog både och.
MVH // Rasmus
De är ju ganska stora å äter en god del så jag skämtade bara lite! :)

I sverige kan jag tänka mig från 5000kr å uppåt? Mat = mer..
 
Att köpa hunden kostar nog någonstan mellan 8 och 12.000:- Sedan ska den försäkras för 1000 - 2000:- om året, mat för en femhundring i månaden, veterinärkostnader, vaccineringar o sånt blir väl en tusenlapp till om året om du har tur.
Lite kurser kanske, medlemskap i en polarhundklubb kanske, där åkte nog ett par tusen till iväg.
Grejer till hunden, koppel, skålar, påsar osv, säkert 1500:- första året.
Sedan vill man ju köpa kul grejer till hunden, då kan det bli hur dyrt som helst.
Men summera första året, hund 10000 + allt annat minst 10000 till, Summa >20000 första året. Sedan blir det väl minst 10000:- / året.
 
Glöm inte bort den andra, terdje och fjärde hunden i kalkylen.
Inte heller inhägnaden av tomten.
Till detta kommer transportbil, träningsvagn, släde, husvagn ...

Någonstans mellan 2-400 tusen kan det nog landa på :)
 
Jag betalade 8 000 kr för min Alaskan Malamute. Sen kostar försäkringen ca 1 200 kr per år via Folksam. Veterinärkostnaderna är värst första två åren, ca 1000 kr per år. Sen han fyllde två år, han är snart 4 nu, har vi inte varit hos veterinären. Men det handlar mycket om ifall hunden blir sjuk eller inte, olyckor etc. Vad gäller mat är 500 kr/månad en bra siffra.

Sen är ju som sagt första året lite mer kostsam i o m att man måste investera i en del saker, t ex skålar, koppel etc. Sen slits ju koppel och sådant ut och behöver bytas då och då. Jag har inget bra koll på det men jag skulle gissa att årskostnaden för min hund ligger som någon ovan skrev runt ca 8 - 10 000 kr.
Sen valde jag att bygga en hundgård åt han, vilket blev en kostsam historia. Men det är inte något man måste ha.

/
 
Du får mera uta av

Varför ska du köpa en malamute? Du för mera glädje om du sattar på en alaskan husky tror jag.

Fördelen med Alaskans är att de ofta saknar jaktinstinkt vilket gör att de är lätta att ha lösa.
Dragvlijan är ofta större.
Risken för ärftliga sjukdommar är mindre.

Men de är klart ska man gå på stureplan med hunden eller tillhöra SKK så ska var de första valet helt rätt
 
varför e huskyn inte godkänd av SKK?

(gällande ärftliga sjukdommar och andra problem med rasen så brukar försäkringspremien vara ett bra värde eftersom det speglar en kalylerad risk.. huskyn och malamuten ligger på exakt samma..)
 
Jag vet inte varför just huskyn inte är godkänd av SKK men för att bli det mâste det vara en ras som registreras av FCI.
I USA finns flera kennelklubbar och jag tror det endast är raser innom AKC som är accepterade hos SKK.
Det kan oxâ vara sâ att rasen har öppen stambok, dâ kan man som bäst bli annex-ansluten.

OBs, endast spekulationer, men det är kul det oxâ.
 
Är inte Alaskan Husky en korsning mellan fågelhund och Seberian Husky? Så om jag har en Vorster och grannen har en Seberian och dessa två lyckas få till ett kärleksmöte blir resultatet en Alaskan Husky-kull? Och om dessa valpar sedan får nya valpar med en annan Seberian så är resultatet en ny Alaskan Husky-kull?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katti83 Alaskan Malamute, fördelar/nackdelar? Hundsport 34
kera Alaskan huskey? Hundsport 4
..oO-FaLkHoLt-Oo.. Vintertur med Alaskan Malamut pojke Hundsport 18
mattiasland Alaskan malamute Hundsport 34

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...