Letar nytt program för planering av cykelrutt

Tidigare har jag använt https://maps.openrouteservice.org med Opencyclemap som planläggare för mina cykelrutter. Ska nu planera min Ölandstur.
Jag upptäcker nu plötsligt att man inte kan dra sin rutt på t.ex. stigar som tidigare. Eller traktorspår eller andra vägar som fint går att cykla. Den klarar inte ens att följa Ölandsleden.

Planerade Danmark för ett par år sedan. Först lät jag programmet välja internationella cykelrutten mellan två punkter. Sedan kunde jag med lätthet dra spåret dit jag ville. Det blev en massa sköna skogsstigar och andra fina upplevelser.

Har ni tipps på bra, helst gratis desktop programvara som har opencyclemap och export till GPX där jag kan dra som jag vill. Det kommer att ersätta openrouteservice.org

Mvh
Ola Abrahamsson
Linköping
 
En länk

Tidigare har jag använt https://maps.openrouteservice.org med Opencyclemap som planläggare för mina cykelrutter. Ska nu planera min Ölandstur.
Jag upptäcker nu plötsligt att man inte kan dra sin rutt på t.ex. stigar som tidigare. Eller traktorspår eller andra vägar som fint går att cykla. Den klarar inte ens att följa Ölandsleden.

Planerade Danmark för ett par år sedan. Först lät jag programmet välja internationella cykelrutten mellan två punkter. Sedan kunde jag med lätthet dra spåret dit jag ville. Det blev en massa sköna skogsstigar och andra fina upplevelser.

Har ni tipps på bra, helst gratis desktop programvara som har opencyclemap och export till GPX där jag kan dra som jag vill. Det kommer att ersätta openrouteservice.org

Mvh
Ola Abrahamsson
Linköping

Jag kan inte något om detta men hittade detta och tycker att den verkar lite bra läsning i iallafall.

https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/882-kartor-program-och-ruttplanering-samlingssida/
 
Cartograph Maps 2

Appen finns för PC, Android och iOS. Innehåller bl.a OpenCycleMap samt har möjlighet att ladda ner egna kartor t.ex. Terrängkartan om du hämtar den från Örnsätrarn. Det går bra att rita egna rutter men du kan inte få automatiska rutter som går att modifiera (om jag fattat det rätt) Jag använder den själv på min pc (för planering) och exporterar sedan rutterna till mina bärbara enheter.
 
Appen finns för PC, Android och iOS. Innehåller bl.a OpenCycleMap samt har möjlighet att ladda ner egna kartor t.ex. Terrängkartan om du hämtar den från Örnsätrarn. Det går bra att rita egna rutter men du kan inte få automatiska rutter som går att modifiera (om jag fattat det rätt) Jag använder den själv på min pc (för planering) och exporterar sedan rutterna till mina bärbara enheter.

Säkert ett bra program :)
Fick det inte att fungera med mina kunskaper i IT. Lägger generellt max 30 min på ett nytt program sedan ska man vara uppe och köra på en grundnivå. Tack i alla fall :)
 
Kommer nu att använda Ride With Gps och även openrouteservice igen. Fick fantastisk support från openrouteservice och efter omstart fungerar det nu bra.
En sak med dessa OpenMaps är att det är många frivilliga som bidrar och då kan det bli fel data. Denna gång var det det satt private på en väg vilket jag tror är fel…

Jättetack till alla förslag på program, tack :)

Nu tillbaka till cykelplaneringen.

Glöm inte att härda rumpan inför årets cykeläventyr :)

Mvh
Ola Abrahamsson
Linköping
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...