Stavåkningen mer accepterad?

För en del år sedan utkämpades hårda debatter om långfärdsskridskoåkning med stavar. Den diskussionen verkar ha avstannat. På isarna tycks stavåkarna bara bli fler och fler. Kritiken verkar ha övergått i tyst acceptans.
Själv kan jag överhuvudtaget inte åka skridsko utan stavar längre, varför jag självklart uppskattar toleransen.
Det som fungerar är rätt.
 
Man skall naturligtvis inte på något sätt se ned på den som lider av någon form av handikapp, vare sig det är balansproblem eller vad handikappet består av. Problemen med stavåkning uppstår ju när många åker tillsammans, förutom att det går långsamt, men det problemet har ju också många andra t ex rullstolsbundna.
 
Ett annat problem kan vara om några skrinnare förutsätter att man orkar turen utan stakning och tar till stavarna som en nödväxel om det kärvar till sej (skrovligare is eller annan friktion) medan de som stakar från början inte har nödväxeln kvar då optionen att plussa med armkraft ju redan är "förbrukad".

Håller dock med om att höga spetsar är den allvarligaste risken för skador vid stakning.

/Patrik
 
Ett annat problem kan vara om några skrinnare förutsätter att man orkar turen utan stakning och tar till stavarna som en nödväxel om det kärvar till sej (skrovligare is eller annan friktion) medan de som stakar från början inte har nödväxeln kvar då optionen att plussa med armkraft ju redan är "förbrukad".
Och dessutom är det redan från början mer energikrävande och tröttande att stakåka än att skrinna, så stakåkare blir tröttare än skrinnare även om det är fina isar. Och får därmed svårt att hänga med.

Med det sagt så är det så klart bättre att folk kan stakåka än att de inte åka alls.

Hur gick det med isläggs olika inlägg och kilkonstruktioner för att få bot på proneringen eller vad det nu var? Ingen framgång där?
 
Det som fungerar är rätt.

Kan inte annat än hålla med. Övergick själv för några år sedan från att alltid staka till att göra det bara på riktigt dåliga isar, men irritteras fortfarande över det hätska förakt som stavåkare ibland får utstå. Så länge man inte ställer till besvär för andra, får man väl skrinna hur man vill? (Visst kan det vara lite obehagligt att skrinna tätt bakom någon som viftar med sina stavspetsar kring ens ansikte, men å andra sidan måste man väl inte skrinna så tätt inpå. I många sammanhang är det rent av bättre att hålla lite avstånd i vilket fall som hellst)

Samtidigt tror jag det kan vara en god idé att lämna bort stavarna och skrinna utan åtminstone ibland, av lite samma orsak som att skida utan stavar är ett populärt trick att lära sig bättre skidteknink: med stavar utvecklar man lätt en ganska ineffektiv och slarvig teknik med benen. Lämnar man bort stavarna tvingas man göra rätt med benen, annars kommer man ingenvart. Bättre teknik är i sin tur till fördel även om man använder stavar till vardags.
 
Kan inte annat än hålla med. Övergick själv för några år sedan från att alltid staka till att göra det bara på riktigt dåliga isar, men irritteras fortfarande över det hätska förakt som stavåkare ibland får utstå. Så länge man inte ställer till besvär för andra, får man väl skrinna hur man vill? (Visst kan det vara lite obehagligt att skrinna tätt bakom någon som viftar med sina stavspetsar kring ens ansikte, men å andra sidan måste man väl inte skrinna så tätt inpå. I många sammanhang är det rent av bättre att hålla lite avstånd i vilket fall som hellst)

Samtidigt tror jag det kan vara en god idé att lämna bort stavarna och skrinna utan åtminstone ibland, av lite samma orsak som att skida utan stavar är ett populärt trick att lära sig bättre skidteknink: med stavar utvecklar man lätt en ganska ineffektiv och slarvig teknik med benen. Lämnar man bort stavarna tvingas man göra rätt med benen, annars kommer man ingenvart. Bättre teknik är i sin tur till fördel även om man använder stavar till vardags.

Kontroversen kan uppstå i motvindsåkning då somliga vill staka och somliga vill ligga tätt bakom "på rulle" för att slippa motvind.
Då jag leder tur ber jag stakare att åka bredvid ordinarie ledet/övriga gruppen och med god marginal i längsled sinsemellan.

/Patrik
 
Man ser ju en generell trend att aktiviteter som skridskoåkning, simning och inte minst cykling minskar mycket kraftigt bland unga. Alla dessa aktiviteter kräver för barn en investering, som inte ger ett omedelbart utbyte. Det är väl något som varken barn eller deras föräldrar längre accepterar, därför kommer vi få generationer av unga som varken kan åka skridskor, simma eller cykla.
 
Man ser ju en generell trend att aktiviteter som skridskoåkning, simning och inte minst cykling minskar mycket kraftigt bland unga. Alla dessa aktiviteter kräver för barn en investering, som inte ger ett omedelbart utbyte. Det är väl något som varken barn eller deras föräldrar längre accepterar, därför kommer vi få generationer av unga som varken kan åka skridskor, simma eller cykla.
Handlar väl mycket om utökad fattigdom, skolor som inte kan/vill/får ta barnen till badhuset eller skridskobanan, och det faktum att de flesta resor till jobb/skola blivit längre, varför cykeln inte längre är ett vettigt alternativ.

http://www.trafa.se/RVU-Sverige/farre-korta-cykelresor-3918/
 
Tja, jag har ju åkt skate och fortsatt så på skridskorna. Men varför skulle det vara jobbigare att använda HELA kroppen än att bara åka med ben/fötter? Jag åker mer och mer "skridsko" men tar jag hjälp med stavarna så kan jag absolut trissa upp farten lite extra. Är det knaggigt eller motvind så fungerar det extra bra, men är det finis och medvind får allt stavarna vila. Men jag blir ju tröttare i fötterna av att inte hjälpa till med stavarna. Säger väl sig själv - mata ut all energi genom benen eller fördela den mellan benen och armarna. vad blir man rimligen tröttast av? Varför paddlar man kajak med bålrotation och "benspark"? Samma med stavar ock skrillor tycker ju jag. Det ÄR jädrigt skönt att vila med stavarna, men som sagt, jag blir snabbare trött i benen då.
 
När det gäller idrott och aktiviteter både i skolan och på fritid så kan jag nämna min son. I två vintrar var han TVUNGEN att gå till badhuset varje vecka för att lära sig simma. Skolan gav sig inte förrän alla kunde simma, och sonen hade väl lite klurigt att komma underfund med det. Det blev som sagt badgympa varje vecka två vintrar på rad. Cykel vägrar han helt. Vi har försökt. Jag har skaffat cyklar, men tillslut tröttnar man. Jag har försökt med diverse motivering till varför man ska lära sig cykla, t.o.m försökt att retas med honom. jag menar, när skolan ordnar cykeldag och man är enda (då 5:e klassare, nu 7:a) som inte kan cykla, är det inte liiiite pinsamt? Fick bara en nonchalant axelryckning som svar. Inget fall för grupptryck där...... ;)
 
Risk att detta blir väldigt OT.

Cyklar och skridskor speciellt begagnade är otroligt billiga relativt sett nu jämfört med för 15 och 30 år sedan så fattigdom tror jag inte på som orsak.

Samhället förändras. Längre skolvägar och att man idag inte accepterar att barn i lågstadieåldern cyklar på bilväg till skolan tror jag förklarar minskning av cyklande barn. Men tror samtidigt att det flesta barn fortfarande lär sig cykla. Och en begagnad barncykel kostar inte många kronor.

Invandrarbarn kanske inte stöttas hemifrån i samma utsträckning att lära sig simma och cykla vilket jag tycker är ett väsentligt problem i så fall.

Skridskoåkning och skidåkning ligger troligen ännu längre från vanorna i invandrarfamiljer.

Thure
 
Cyklar och skridskor speciellt begagnade är otroligt billiga relativt sett nu jämfört med för 15 och 30 år sedan så fattigdom tror jag inte på som orsak.

Dagens skolor ser inte ut som förr och de kan inrymmas i gamla kontorslokaler utan gymnastikhall eller fotbollsplan. När jag växte upp spolades i princip varje grusplan i kommunen för att ge barn och ungdomar möjlighet att åka skridskor på vintern. I dag har kommunen vars befolkning vuxit inga spolade grusplaner och 2 konstfrusna hallar som hockey och konståkningsklubbar använder till 98%. Möjligheten till skridskoåkning på gymnastiklektionerna är borta liksom spontanåkning efter skolan.
Med tanke på vad som spenderas på telefoner, datorer, internet och spel är ett par skridskor i sammanhanget löjligt billiga.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...