Flugbindning.

Jag tänkte börja binda mina egna flugor nu i vinter.
Då jag är näst intill novis på detta, så behöver jag era goda råd när det gäller anskaffning av bindutrustning.

Jag är mest sugen på att binda små torrflugor t.ex. E12,Coachman...o.s.v. Men med krokstl.14-18, då jag märkt att fiskarna ibland föredrar dessa småflugor.

Förslag och synpunkter på lämpligt bindstäd och övrigt mottagas tacksamt. Även var man kan hitta steg-för-steg bindbeskrivningar på nätet.
Vad bör man tänka på vid köp av bindmaterial?
Bra nasare på detta i Stockholmstrakten?..då jag tycker att det är trevligt att "klämma" lite på grejerna innan jag köper dom.

Jag är medveten om att dessa småflugor kanske inte är det lättaste att börja med men jag tänkte prova ändå...

//Göran
 
Småpyssel

Ställde ungefär samma fråga själv här, för ett år sedan.:)

Bra att koncentrera sig på fyra, fem flugor till att börja med.
Införskaffa material till dessa i några färgvarianter och krokstorlekar. Då har du fullt upp.

Så småningom gör man sina egna experiment i alla fall.

Vad gäller torrflugor, får man inte knussla med materialkvaliteten, om du vill ha dem flytande.

Bra krokar: Kamasan, Mustad Signature och Partridge (som nu ägs av Mustad).

Vad gäller bindstäd, tycker jag man får ett bra prisvärt städ, om man väljer något av de dyrare från Sunrise. http://www.sunriseindia.com/vise.htm

Om jag skall avslöja mina favobutiker i Stockholm, vad gäller flugbindning, så håll till godo.
http://www.sportfiskeboden.com
http://www.berras.se
Inga höjdarsiter, men bra sortiment, gott kunnande och bemötande i butikerna.

/Björn
 
Andra butiker

Tycker nästan att man får rekommendera Sundbybergs Sportfiskecenter i Sumpan eller Fiskarnas.
Berras vet i fan hur mycket jag har för. Deras service-känsla varierar och även om några av killarna är mycket bra, är en och annan av deras killar helt j*vla omöjliga att få ett vettig svar ifrån. Några verkar helt ointresserade av att svara på frågor. Min misstanke är att de har blivit för stora och tappat den "lilla butikens servicekänsla".

Fiskarnas och Sumpans är alltid väldigt hjälpsamma tycker jag. Har haft strul med min flytring och Christer på Sundbybergs Sportfiskecenter har fixat nya reservdelar blixtsnabbt.

Peppe
 
Bemötande

Sundbybergssportfiskecenter, nämnde jag inte, för att jag fått just det bemötandet där, som du beskyller Berras för.

Personkemi, kan det ju vara frågan om i dessa fall.

Har vid varje besök på Berras Valhallav.butik, blivit mycket väl omhändertagen.

Däremot på Fiskarnas redskapshandel (södermalm), var det helt utplockat, fanns just ingenting, vad gäller flugbindning, även om bemötandet är gott.

Rekommenderar ändå att Göran, gör ett besök hos alla dessa butiker och skaffar sig en egen bild.

Det som inte finns i den ena butiken finns i den andra.

/Björn
 
nackar och sadlar

Slösa inte tid på billigt skit när det gäller tuppnackar/sadlar, du får bara fula flugor som sjunker efter ca: 2-3kast(om du har tur)...

(en som slösat mycket tid på billig skit)
 
Tack..

för svaren så här långt! Men det är inte slut med frågor ännu.

Då jag är ute efter att binda ganska små flugor
(stl. 14-18) så kanske det ställs extra höga krav på bindmaterialet?
Med tanke på Patrics kommentar:
Är det något fabrikat man absolut bör undvika?

Då jag inte funnit så många bindbeskrivningar till dessa småflugor så antar jag att man kan ta vanliga beskrivningar och "förminska" dom...eller?

Jag har läst någonstans om man kan "impregnera" flugorna i samband med att man bundit dom. Detta för att få bättre flytförmåga. När jag är ute och fiskar så brukar jag andvända flytmedel i sprayform,inköpt på Flyfisherman i Jakobsberg. Ett preparat som fungerar bra. Men brukar ni göra någon "grundimpregnering" av era flugor när ni bundit dom?
I såfall, vad andvänder ni?

//Göran, som säkert kommer med fler frågor.
 
Re: Tack..

Detta är vad jag tycker och behöver därmed inte vara rätt.. Förutsätt hellre att jag snackar dynga.

Vad gäller hackel så tycker jag att Whiting eller Metz är de fabrikat man skall använda, de e dyrt men slår man ut det på kvalitet per fjäder så är det billigt och en nacke/sadel har man i måååånga år.. Ett spartips är att köpa en delad nacke/sadel dvs. 2 färger.. Som sagt, snåla inte på hacklet för då kan du glömma att binda små torrisar...

Gällande dubbing så använder jag uteslutande Fly-Rite syntetdubbing utom när det gäller haröra..

När det gäller förminskning och förstoring av flugor så vet inte jag hur dom andra gör men tyvärr så är det en "på känn" grej... Man anpassar helt enkelt mängden mtrl och försöker få liknande proportioner på flugan oavsett storlek..

Jag hemma impregnerar mina torrisar med ett för ändamålet framtaget siliconfett på tub.. Jag tycker inte att det fungerar bra att impregnera på plats vid vattnet, visst händer det att jag förbättrar impregneringen på plats vid intensivt fiske, jag hävdar dock att grundjobbet skall göras hemma..
 
!

Hej

Var själv i din sits bara för ett par månader sen.

Jag gick till min lokala redskapshandel och klämde & kände men tyvär var priset helt fel och då hittade jag
jk flugfiske på nätet där jag fått kanon hjälp med allt och till ett vettigt pris!


http://www.jkflugfiske.com

/Marko
 
Jag började med ett litet nybörjarkitt från kingfisher.
Det innehöll det mesta men tyvärr var kvaliten rätt risig. MEN! Jag föreslår att du köper ett sådant kitt. Det kostar inte mycket och du får med allt du behöver för att klara dig i början. Att köpa en nacke för 5-600 och sedan binda nybörjarflugor är slös. Lär dig använda materialen först och uppgradera dig succesivt.

Det där med att flugor bundna med dåliga material skall sjunka tycker jag är "bull". Impregnera. Det brukar funka. Och sen när den sjunker så har du ju fått en kläckare :). Skämt å sido, det funkar med billiga material i början innan man lärt sig. Jag kör fortfarande med indiska tuppnackar, men å andra sidan får jag ingen fisk...

mvh/samme
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robert Karlsson Flugbindning... Fiske 5
fizzka flugbindning, krokar, material mm Fiske 18
bllbll flugbindning Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...