Tåskav från känga Lundhags

Provade så noga så noga. Gick i butikens låtsasstig, provade mindre storlek, gick hem och tänkte, köpte till slut, gick omkring hemma inomhus, i trappor och på golv och bestämde till slut att -jo, de är godkända. Smorde in dem och tog ut dem på sin första tur, bara för att komma tillbaka med skavsår på stortårna!
Kängorna sitter som gjutna vid hälen, på bredden, över fotvalvet. De är rätt luftiga kring tårna men det tänkte jag var bra, och mindre storlek gick inte. Har iläggssulor, men när jag provar med orginalsula ger de samma böjning och skavpunkt.
Är det bara att sörja tusenlapparna eller kan man göra något åt ”veckskav” från gummit?
Modellen är Lundhags jauhre light. Brukar ofta ha modellerna för män-bred och storfotad är jag.
(Vet inte varför bilden blir uppochned!??)
 

Bilagor

  • 3E92DB47-BDAE-468C-967F-78902F374A78.jpg
    3E92DB47-BDAE-468C-967F-78902F374A78.jpg
    41.2 KB · Visningar: 2,952
Senast ändrad:
Går det att lästa ut skor med cellgummi på tro? Ring Lundhags och fråga. Hitta sen en riktig skomakare som kan göra jobbet + eventuellt vidta andra åtgärder. Så skulle jag försöka.

Det där vecket som kan bli är ett elände. Been there - och det var inte ens cellgummi på de kängorna. De var så läskiga på andra sätt också att jag sålde dem till en kompis som redan hade ett par hon älskade och ville ha ett par större för att få rum med fler sockor. Så olika man upplever saker och ting.
 
Jag har noterat att Lundhags på senare tid tycks ha gått över till en något mjukare och mer följsam typ av cellgummibotten. Vilket jag kan tänka mig kan förvärra problemet i och med att den flexar och viker sig mer.

Har du plats för dubbla ullsulor? Använder du inre strumpor och yttre sockor? Om inte, har du plats för det på bredden?

De vid det här laget några år gamla Lundhags Synchro High jag äger har den traditionella något hårdare och mindre följsamma typen av cellgummibotten. Där är detta inte ens ett potentiellt problem. Åtminstone inte för mig.

/Birger
 
Har exakt samma problem med mina Jaure light II mid som du beskriver. Jag kontaktade Lundhags och har nu skickat upp mina kängor till dem för att de förhoppningsvis ska kunna åtgärda problemet. Har inte fått kängorna i retur i skrivande stund men Lundhags verkade ha en lösning.
Hör av dig till dem så hjälper de dig säkert - de har grymt bra service !
 
Har exakt samma problem med mina Jaure light II mid som du beskriver. Jag kontaktade Lundhags och har nu skickat upp mina kängor till dem för att de förhoppningsvis ska kunna åtgärda problemet. Har inte fått kängorna i retur i skrivande stund men Lundhags verkade ha en lösning.
Hör av dig till dem så hjälper de dig säkert - de har grymt bra service !


Tack ALLA för svar i frågan!
Verkar som att det blir till att kontakta Lundhags.

Lindeman: Även om det känns trist att du också har problem så känns det hoppfullt att någon annan med samma problem verkar få hjälp av Lundhags :)
 
Uppföljning tåskav

Hej,

Jag har samma problem med mina professional II. Skickade upp dem till Lundhags som bytte den nya, mjukare cellgummibotten, mot den gamla mer styva cellgummit. Jag har ännu inte hunnit testa dem fullt ut, men efter en kortare tur idag kan jag konstatera begynnande skavsår på tårna...

Hur har det gått för er, hittat någon lösning?
 
Jag äger själv inga Lundhags, men går i tankar om att köpa. Jag har pratat med deras kundtjänst som menar att man ska mäta sin fot, sedan addera 20 mm på det måttet, och sedan välja den känga som är närmst det måttet.

Ni som har problem med detta tåskav (vilket jag också upplevde när jag provade i butik, dock i min vanliga skostorlek). Har ni gjort på detta sätt, eller gått på en storlek som kändes bra i butik helt enkelt?
 
Jag hade precis samma problem med mina Jaure2. Jag skickade in dem och de bytte ut botten på kängan mot en klassisk cellgummi. Problem solved.
 
När det gäller kängor får man inte vara kokett, 20mm längre än foten är ett måste till för två yllesockar på foten och iläggsula i.
Hade problemet med amerkanska galoschbottnade "kängor" Problemet försvann med ett nummer större, styv läderiläggssula och strumpor+två yllesockar.

go tur
 
Hej!

Då har även jag fallit offer för EXAKT det problem du beskriver med Jaure II light. Kändes först kanon, och känns i övrigt kanon, men vecket vid tån gör att jag tvivlar på att jag kommer kunna använda kängorna över huvud taget.

Hur gick det för dig Sejrla? Vad blev lösningen?

/Marcus
 
Jag fick exakt samma problem som du och andra i tråden, Jaure light II och skav på ovansidan foten där gummit buktar inåt. Gjorde en tur i Sarek i somras och fick tejpa skavsårsplatta ovanpå tå och framdel av foten, inte så kul.

Kontaktade Lundhags och de bad mig skicka upp kängorna. Fick tillbaka dem med den gamla cellgummibotten som de sytt dit istället. Håller nu på att gå in dem så jag kan än så länge inte ge ett slutgiltigt svar, men det känns...bättre.

En sak som jag inte tänkte på när jag köpte kängor är att Opti-lästen verkar vara något lägre än den vanliga lästen. Opti-lästen är bredare vilket jag gillar men fan vet om de inte dragit ner på höjden vid vrist och fot. Jag önskar att jag tänkt på det när jag shoppade, men det är lätt att vara efterklok.

Lundhags service är dock helt fantastisk. De gjorde nya cellgummidelar och sydde om dem gratis. Dessutom la de i nya iläggssulor och drog på nya skosnören. En riktigt snygg gest.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
avslutmedlemsk1008 Tålig All-Around Känga Kläder 1
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2
Tottofagrin Gummistövel vs Känga? Kläder 50
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
100826 Haglöfs känga/sko Kläder 2
petho Känga för dyblöta och blockterräng? Kläder 38
Tuki Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga? Kläder 4
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
cjonsson Tips till ny känga Kläder 3
pbfredrik Färga om Meindl känga Kläder 5
Donuts Chevalier ultimate känga? Kläder 2
jonasblomdahl Sliten känga Kläder 1
cyrX Blackhawk ridge känga Kläder 1
flamma Haglöfs Ursus Pro, känga någon som testat? Kläder 2
MZS Val av känga Kläder 12
drullputtee ROCKPORT-känga! Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...