Vägval Hallingskarvet

Ska vandra 4-5 dagar i området kring Finse i Juli. Ska starta med tåg till Finse eller närliggande station och vill helst avsluta vid Geiterygghytta eller nån annanstans längst vägen som går förbi hyttan. Kan ev. åka kollektivtrafik dit om det finns en bra anledning.

Funderar på Hagastöl - Raggsteindalen - Finse (via Kyrkjedöri) - Geiterygghytta (via st Pål).

Tänkte gå på Hardangervidda egentligen men så blev jag av någon anledning fascinerad av Hallingskarvet.

Vill gärna se storslagen utsikt, men ändå inte så svårvandrat. Kan gå max 1 mil om dagen pga ung hund. Går med tält och slipper gärna folk.

Överväger att gå över Folarskardnuten om vädret är fint, men det kanske blir för jobbigt för att klara på en dag med hunden. Någon som varit där uppe och vet om det är värt besväret samt ungefär hur ansträngande det är?

Undrar om det kommer kännas dumt att vända "tillbaka" från Finse mot Geiterygghytta via St Pål. Blir det bra variation ändå? Kan ju annars gå Finse - Raggsteindalen - Geiterygghytta och vidare därifrån men just vidare från Geiterygghytta verkar inte vara jättepopulärt?

Tar tacksamt emot tips på turer i området även om de avviker från vad jag tänkt mig!
 
För några år sen var det en del provisoriska broar mellan Finse och Geiterygghytta som hade varit rätt knepiga att gå med hund, men det kanske går att gå runt om det fortfarande är fallet. Från Geiterygghytta tror jag de flesta fortsätter ner i Aurlandsdalen, men då lämnar du fjället bakom dig litegrann.
 
(...) Överväger att gå över Folarskardnuten om vädret är fint, men det kanske blir för jobbigt för att klara på en dag med hunden. Någon som varit där uppe och vet om det är värt besväret samt ungefär hur ansträngande det är? (...)
Klart värt att komma upp i/över passet, pricka gärna in övernattning i den mysiga Lordehytta där så du kan njuta av både gryning och skymning med de vida utsikterna. Jobbigt är ju ett relativt begrepp; visst finns det lite brantare stigning att flåsa uppför närmast passet, men inga tekniska svårigheter. Utsikten är fin åt bägge hållen, men jag tyckte vägen dit var vackrare på nordöstra sidan av passet; på sydöstra sidan är det bara brant sista biten upp, men nedanför en lång sträcka ganska ett ganska så enformigt och småträskigt plattland att traska igenom på väg från/till Bergenbanan.

Landskapet kring Kongshelleren tyckte jag annars var fint, på ett annat sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
avslut0908 Hallingskarvet Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...