Tog cert. i Thailand - vill forsätta i GBG området. Hur?

Hej!

För ca 2 år sedan tog jag dykcert i Thailand, både Open Water och Advanced.

Jag skulle verkligen vilja fortsätta med dykning och lära mig mer, och framförallt dyka i svenska vatten.

Hur brukar man gå tillväga? Finns det klubbar som sysslar med gruppdykning? Jag vågar knappast ge mig ut själv nu...

Är det dyra kurser man måste gå? Eller finns det mer ideella klubbar där man kan få hjälp osv och möjlighet att skaffa sig erfarenhet?

Tips på klubbar i Borås/GBG-området mottages tacksamt!
 
Kolla med nån dykklubb i göteborgsområdet, här är nån snubbe som får lite tips på dykklubbar: http://www.dykarna.nu/forum/dykklubbar-runt-goteborg-30142/, kan kanske funka för dig med?

Jag har ingen aning om vilken kvalité thailändska dykkurser i allmänhet håller, men rent tekniskt borde du väl inte behöva gå några fler kurser för att dyka i svenska vatten. Skillnaden ligger ju mest i att man vill ha tjockare våtdräkt, samt under den kallare delen av året torrdräkt. Att dyka med torrdräkt är lite annorlunda om man aldrig testat det förr, osäker på om du behöver nåt papper på att du gjort det för att få hyra sån, jag har AOW-cert taget i Norge, och då har man ju som regel med torrdräktsdyken i den, så jag har inte haft problemet.

Om du inte behöver nåt papper så tycker jag hur som helst att du bör testa första gångerna på ganska litet djup tillsammans med nån trevlig person tills du känner att du har koll på grejjerna, risken för ofrivillig uppstigning när man har torrdräkt upplever iaf jag som aningen förhöjd de första gångerna. Har sett åtminstone en person göra en "michelingubbeuppstigning" med fötterna först :D.

Hur som, kolla med dykklubbarna i närområdet, där borde du kunna hitta trevliga människor att dyka med, för själv ska du inte ge dig ut, det är varken särskilt vettigt eller roligt.
 
PADI har en specialkurs för torrdräkt. (googla på PADI + torrdräkt)
Jag skulle rekommendera att ta den kursen så att du får lite koll på det. Det är inte jättesvårt, men klart meckigare än att dyka med tunn/kort våtdräkt som jag gissar att du hade i Thailand.

Och som sagt: Pluppa upp med fötterna först är det många som har gjort. Rätt skönt att veta hur man förhindrar det.
 
Hej!

För ca 2 år sedan tog jag dykcert i Thailand, både Open Water och Advanced.

Jag skulle verkligen vilja fortsätta med dykning och lära mig mer, och framförallt dyka i svenska vatten.

Hur brukar man gå tillväga? Finns det klubbar som sysslar med gruppdykning? Jag vågar knappast ge mig ut själv nu...

Är det dyra kurser man måste gå? Eller finns det mer ideella klubbar där man kan få hjälp osv och möjlighet att skaffa sig erfarenhet?

Tips på klubbar i Borås/GBG-området mottages tacksamt!

Jag vet inte om du menar gruppdykning som jag upplevt det i Thailand, att man har en guide som skall lotsa runt ett gäng turister. Det känner jag inte till några klubbar som ägnar sig åt. Det är mera kommersiell verksamhet som dykcentra håller på med. Jag har inte så stor erfarenhet av dykcentra i Sverige men jag tror inte att det fungerar på samma sätt här i Sverige. Däremot dyker du aldrig ensam utan alltid med en parkamrat, oavsett om du dyker med klubb eller dykcentra.

Att leta upp en klubb i närheten av där du bor låter som ett perfekt första steg. Svenska Sportdykarförbundet har ett register där du kan söka efter föreningar. I Göteborg finns i vart fall ett gäng med klubbar, Götaverken, Chalmers, Stora Pölsan och säkert många fler jag inte kommer på namnet på.

Du är helt klart intresserad av torrdräktsdykning om du vill dyka i Sverige. Det vanliga är att man skaffar sig en egen torrdräkt. Det är annorlunda att dyka med torrdräkt. Många dykklubbar har bassängtider i någon simhall och med lite nya dykkompisar som hjälper dig, kanske en instruktör i klubben kan du lära dig det. Det finns även torrdräktskurser både inom CMAS (vanligt utbildningssystem i klubbar) och PADI. Det är ingen nödvändighet med kurs såvitt jag vet för att få hyra en torrdräkt.

Lyckar till
Peter P.
 
Tackar för alla tips. Då hajjar jag upplägget lite.

Jag får helt enkelt stövla runt lite i GBG och se om jag hittar någon klubb som verkar trevlig och som kan passa mig och min kunskapsnivå.

Om någon har tips på en bra klubb i GBG så mottager jag det tacksamt. =)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...