• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

"Övernaturliga" fenomen. Vad har just du upplevt?

Eftersom det här är ett extremt ickeortodoxt ämne vill jag redan nu uppmana till att bara svara om man varit med om något utöver det vanliga. Det spelar ingen roll vad orsaken till upplevelsen var mer än att den är svårförklarad.

Bakgrunden till att jag startar denna tråd är att jag i helgen såg filmen Avatar. Kände igen mig. Tyckte jag upplevt något liknande själv. Har skrivit om det i en annan tråd. Det var 2009-2010 någon gång. Jag hade nu bott i samma skog i nästan ett år. Efter så lång tid kände alla skogens väsen igen mig. Rådjuren, älgarna, fåglarna och allt som skulle kunna känna igen mina förehavanden och min lukt gjorde nog det vid det här laget. Ibland pratade jag med korparna som var upprörda över att jag kränkte deras marker. -Det är bra nu. Det räcker! Sa jag till dem. Sen var de tysta. Varje natt smög det utanför tältet och jag började känna en otrolig samhörighet med allt. Det var då det hände. Varför vet jag inte. Kanske var jag nära en pzykos. Eller så fick jag tillgång till något jag kommer minnas resten av livet. Allt blev svart och allt levande var som levande nervtrådar av flödande ljus. Det flödade ut från marken, upp längs stammar och stjälkar och ut i det tunna nätverket som utgör varje enskilt löv och allt växande. Jag har en förnimmelse att jag även såg rotsystemen. Sen försvann allt. En bråkdel av en sekund. Överansträngning? Lågt blodtryck? Hjärtstopp? Något fick mig att se allt det här vackra. En del scener i filmen Avatar påminde om detta.

Någon som varit med om något liknande? Nej- jag är nykterist och har inte sniffat fotogen heller. Men under den här tiden luktade jag fotogen. Det gjorde folk förr i tiden också. Bara seriösa inlägg, tack.
 
Hur kände du dig efteråt? Glad, rädd, lugn? Kan du ha hamnat i ett meditativt tillstånd efter att du lämnat all vardagstress, tömt huvudet på alla tankar, öppnat alla sinnen?
 
Jag kände mig upprymd. Hela den perioden var en sorts meditation. Stängde mig ute och hade ett fjärran mål att nå Kirkenes.
 
Hallon-situation

Under en överlevnadsmarsch vintertid tyckte jag en natt mej se flera upplysta hus i en helt öde skog (avsevärt bortom bebyggelse) men det kanske egentligen inte var så övernaturligt utan mer en hallucination till följd av lågt blodsocker. I dagsljus fanns bara fjällbjörk där.

/Patrik
 
Då jag är av en vetenskaplig natur med en nyfikenhet i det vi kanske inte upptäckt vill jag ju helst få den typen av förklaringar. Lågt blodsocker var bra. Är övertygad om att saker sker i psyket. Saker som kan kännas väldigt verkliga.
 
Trots att jag personligen ligger 100 % åt det vetenskapliga hållet tänker jag inte förneka att sådant skulle kunna inträffa, vad som nu inträffat. Det kan mycket väl bara vara vetenskap vi inte upptäckt, förr i tiden skulle man nog kalla de prylar vi har idag för magi. Vore intressant om det händer upprepade gånger!
 
Hur understår TS sig att så grovt underskatta korparnas intellekt och likna dem vid östtyska gränssoldater!? Det är med sorg, skam och förakt jag läser ditt inlägg och förstår att det finns en utbredd okunskap om korpars läggning i det genusvetenskapliga ämnena och tron att alla korpar unisont stämmer in i en främlingsfientlig kör mot allehanda kräk som raglar omkring i skogen. Ta en kurs för helvete!
 
Hur understår TS sig att så grovt underskatta korparnas intellekt och likna dem vid östtyska gränssoldater!? Det är med sorg, skam och förakt jag läser ditt inlägg och förstår att det finns en utbredd okunskap om korpars läggning i det genusvetenskapliga ämnena och tron att alla korpar unisont stämmer in i en främlingsfientlig kör mot allehanda kräk som raglar omkring i skogen. Ta en kurs för helvete!

Jojo men ta de lugnt me sista meningen....
 
Jag älskar kråkfåglar. De är smarta. Inte för att jag tror att jag kan prata med dem. Gör man det är det som att dom kommer av sig. Iaf. om man får ögonkontakt.
 
Jag är i stort sett ateist och tror mer på big bang än skapelseberättelsen, men som ett test under 2004 så tänkte jag att om jag skulle kunna få se något som man inte kan förklara vetenskapligt, ja då är det väl värt ett test.

Sagt och gjort, jag tog bilen ut en fredag har jag för mig att det va, ut till Blekingekusten där det sades ligga en hel del högar med begravda sen digerdöden eller någon annan farsot. Området var ganska skräckinjagande med gamla träd, täckta av slingerväxter innan jag kom ut på själva "begravningsplatsen". Högarna lite varstans innehöll kanske några skelett, inte vet jag.
Tanken var helt enkelt att om jag skulle se något spökliknande, ja då kanske det finns någonting mer än vad vi ser i vetenskapliga ljuset.
Så jag gjorde en liten lägereld på kvällen, och sov i sovsäck, inget tält.
Rädd var jag i en början, men sen när jag väl vant mig vid ljuden osv så kom det tyvärr inga spöken eller liknande väsen.

Man kanske skulle testa om, finns kanske fler ställen härborta i utlandet där det spökar, saknar dock allemansrätten så får väl smyga in och sova nånstans...
 
Är det Bestemormarka det heter utanför Bodö i Norge? Det kan stå tält kvar i markerna där för att det spökar. Sägs det...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...