MTB på Vandringsleder/dagspår

Tänkte ta upp det här med MTB ute på vandringsleder igen.

Jag är då och då ute och cyklar både på skidspår och vandringsleder. De två senaste gångerna jag kört vandringsleder (Tavelsjöleden och Sävaråleden) så har turen delvis blivit förstörd p.g.a. markslitaget. Detta p.g.a. samvetslösa motorcross/enduro åkare. Dessa behöver inte stanna och gå när de kommer till allt för blöta och leriga partier, utan de behöver bara trycka lite mer på gasen och spinna lite extra. Resultatet är djupa lergropar som samlar på ännu mera vatten. MTB kan också ge spår på sådana här partier, men jag rekommenderar att gå med cykeln, eller köra på den absolut lägsta växeln man har. (Kul detalj: Jag har hittills aldrig mött en enda vandrare på dessa leder.)

Enligt ALLEMANSRÄTTEN så är det FÖRBJUDET att köra motorfordon i naturen.

Jag läste i senaste Utemagasinet där Janice Soderling ondgjorde sig över MTB på vandringsleder. Hon tyckte sig veta att MTB nötte fruktansvärt på leder. Kan det ha varit spår efter motorkross-cyklar? Tips, motorcross däck är mycket bredare än MTB-däck.

Annars så kan jag referera till Annica Ideströms examensarbete om Mountainbike i fjällmiljö.
http://www.bmg.umu.se/samarbeta/Examensarbete_naturgeografi/Abstracts/Idestrom_00.htm
Enligt henne, så har vandringsleder med många vandrare har en tendens att bli väldigt breda, medan MTB ger smalare men djupare leder.

Nu vidare till dagspår/skidspår. Enligt Umeå kommun så är det förbjudet att cykla på elljusspår, dagspår och skidspår. Varför kan man fråga sig? Jag kan förstå att elljusspåren är förbjudna, eftersom det är många som springer där och de lägger ut sågspån som gör det i princip omöjligt att cykla där. Men dagspår är det inte speciellt många som springer på och om bara MTB cyklisten sänker farten så att de inte skrämmer löparna så är det inte något problem. Dagspår brukar inte heller vara belagda med sågspån och kan ha pölar och lera.
Skidspår förstår jag inte alls, eftersom de överhuvudtaget inte går att springa på om man nu inte tränar inför bergsmaraton eller är orienterare. Skidspår är också min favorittyp av terräng, eftersom de brukar vara i dåligt skick och ha mycket backar. (Detalj: Jag har aldrig mött en enda löpare på skidspåret vid Umåker)

Enda MTB spåret i Umeå som är officiellt sanktionerat ligger ju vid Hamptjärnsstugan ca en mil ifrån Umeå.

Så där ja, nu fick jag skriva av mig lite ilska. ;)

/Jonas U
 
Det kanske BARaA är så att beslutsfattarna i Umeå kommun är okunniga. Upplys dem så att de i alla fall får chansen att ändra sig. Sedan finns det ju mycket etablerade vägar till att fatta beslut inom kommunerna, det kalla demokrati
 
Jo det är nog sant

Fast jag tror att de lyssnar mer om någon MTB-klubb hör av sig. Antalet MTB åkare är nog inte speciellt många i Umeå så jag vet inte om det är värt besväret. (alltså de som använder sin MTB till det den är gjord för)

/Jonas U
 
Vandringsleder

Det borde inte heta vandringsleder. Ok att de först märktes ut av personer som avsåg att vandra, men MTB var inte uppfunnet då. Friluftsleder vore ett bättre ord. Och det finns inget fog för att förbjuda cykling på dessa stigar. Men vissa områden avstår jag i från, tex elljusspår. Det finns inte heller någon anledning att köra i ett preparerat skidspår på vintern.
Och i storstadsområdena kan man ju undvika ridstigar, det finns väldigt få ställen ryttare där kan få vara i fred. Alltså enligt regeln att inte sabba för andra.
Och eftersom det är så få vandrare ute så kommer vandringslederna att växa igen om ingen cyklar på dem. Den bästa lösningen är väl att eftersom underhållet av lederna bygger på föreningsarbete så kan ju MTB-klubbar engagera sig i att upprätthålla markeringar, spångar, vindskydd osv..
Föreningen Sörmlandsleden undanber ju sig cykling på leden med motivering att markägarna inte har upplåtit leden till cykling, enbart vandring. Men det är i håligt, Sörmlandsleden är numera en etablerad rutt och ingen enskild markägare kan förbjuda cykling där. Även om markeringarna skulle tas bort så finns stigen där. Med motorcyklar är det däremot en helt annan sak. Det är faktiskt förbjudet i lagen. Och bara tanken på att elda upp fossilt bränsle i rekreations eller sportsyfte gör mig förbannad. Det är verkligen att förstöra för andra.
Men om någon kan kasta ljus över hur det förhåller sig med Naturskyddsområden eller Nationalparker vore jag tacksam
 
Instämmer fullständigt med föregående talare!

Vilka är de ansvarslösa typerna som åker runt och sabbar i naturen. Det handlar ju inte bara om att stigarna blir förstörda och att en massa onödig koldioxid (och annat oönskat) släpps ut (för att inte tala om buller), det uppstår också skador på trädens rötter så att de i värsta fall dör. Förr eller senare kommer man dock fram till ett kalhygge och då bleknar genast skadorna från motocrossen... Hur ska man då kunna motivera ett förbud mot terrängkörning med motorfordon?
 
Upp till kamp!!

Det finns så många inskränkta surstroppar som sabbar för andra. En polare har bla blivit polisanmäld för att han isklättrade långt ute i skogen i Dalarna. "Brottet" bestod i att göra små märken med stegjärnen i isen (där fanns iaf inga bra häckningsplatser för fåglar el dyl). Har själv blivit utskälld för att ha bundit fast en slinga i ett broräcke mm mm mm mm. Om man gör saker och ting enligt lagen och på ett konstruktivt och hänsynsfullt sätt tycker jag att man ska skita i alla surstroppar. Dags att tillämpa civil olydnad!! Är besluten om att förbjuda cykling på vissa stigar verkligen lagliga. Bryt mot idiotiska surstropps beslut och om någon surstropp på ett typiskt surstroppssätt klagar så säg "vi ses i rätten". Det viktigaste är dock att aldrig glömma att vi måste samsas och visa hänsyn mot varandra (gäller speciellt alla surstroppar). Var rädd om djur och natur (och allas våra kära stigar)! Men glöm heller aldrig att surstroppar ska bekämpas med alla medel!!! De är onda!!!
Ut och cykla med er!!!
(phuu jag blir lika arg som du, Utter)

[Ändrat av Anders.Appelqvist 2001-06-07 kl 17:06]
 
Viktigt att uppträda ansvarsfullt!

Hej!
Har cyklat MTB sedan de dök upp i mitten av 80-talet, och visst blir man ibland illa bemött av vandrare och ryttare men även andra cyklister. Gemensamt för dessa individer är dock att de inte förstår bättre.
Flera gånger har jag fått höra att vi cyklister förstör stigar och varje gång försöker jag lugnt och sansat förklara hur det egentligen ligger till.
Ofta är det just det sätt man har som övertygar och bygger broar Det kan därför inte nog understrykas hur viktigt det är att vi cyklister uppträder med hänsyn och tollerans när vi far fram. Ring i klockan och sakta ner när du närmar dig andra frilufsare så att de inte överaskas. Ofta är det detta som väcker en negativ reaktion.

Utrusta hojen med det som lagen kräver(ringklocka, reflex etc.) och träna på att inte låsa bromsarna utan "pumpa" i utförsbackar. Detta för att inte riva upp marken. Cykel däck sliter annorlunda än skor på underlaget. Är marken mjuk så skär däcken ner mer än skor och förstör de fina rottrådar som håller ihop jordens övre lager. Det är därför viktigt, speciellt i fjällnära natur, att hålla till på lederna. Om sedan vandrarna upmärksammar vårt beteende och kanske följer efter så är mycket vunnet.

Rätten till att cykla i naturen är ständigt ifrågasatt av "förstå-sig-påare"och det är viktigt och komma ihåg. Tex har STF försökt förbjuda cykling i Abisko nationalpark flera gånger. Vad jag förstår är det dock fortfarande tillåtet att färdas på lederna genom Abisko. Blev själv ganska illa bemött av några stugvärdar på Kungsleden förr då Mtb-cykling inte var så vanligt. Att det finns ett brett skoterspår byggt av plank och träflis rakt igenom området var dock helt i sin ordning..! Undrar fortfarande lite över STF och deras attityd mot cyklister.

Anser att förbud är en dålig väg att gå fram när man försöker värna om naturen. Dels tas förbud inte på så stort allvar om förståelsen för bakgrunden saknas, och dels kan förbud slå hårt mot nya grupper av frilufsare.
MTB åkning räknas tex i USA till fordon och där är de utestängda från alla områden om inte reglerna ändrats och utryckligen säger att det är tillåtet. Föst på senare år har den inflytelserika Sierra-club erkänt MTB-cyklisterna och nu arbetar de på en del håll tillsammans.
Att styra de ökande folkströmmarna med ökande information om människans påverkan är det enda rätta vägen framöver. Allemansrätten är egentligen en samling av skyldigheter som vi har mot den natur som omger oss! Att cykling är förbjudet i Tyresta nationalpark är dock för mig en nyhet, och jag kan inte låta bli att ifrågasätta värdet av ett sådant beslut. Hojar där ganska ofta och nu vet jag inte om jag tänker fortsätta. Skulle vara skönt att få veta mer om denna och andra inskränkningar!

Vad jag funderar på är om inte de på vissa ställen allt bredare och nedslitna vandringslederna, borde få ett täcke av grus eller flis så att inte leriga vattensamlingar bildas. Visst är det tråkigt att färdas genom naturen på annlagda stigar, men på en del ställen skulle naturen vinna på detta, då främst vandrare slipper gå omvägar för att ta sig fram torrskodda. Skulle själv vara beredd att hjälpa till om så behövdes.
 
Vandringsleder

Vid entrén till Tyresta nationalpark sitter en informationstavla om att cykling endast är tillåten på vägarna i området. I varje fall läste jag det så förra sommaren. Jag tror att varje kommun har rätt att göra inskränkningar av tillgängligheten på kommunal mark med hänvisning till lokala ordningsstadgan, gäller främst då för naturreservat, parker eller till exempel motionsanläggningar. Men vem bestämmer över statliga nationalparker? Domänverket?
 
Naturvårdsverket

Det är Naturvårdsverket som beslutar om det. Här är bestämmelserna för just Tyresta:
http://www.environ.se/index.php3?main=/dokument/lagar/foreskri/snfstext/l93-4.htm

Där står det bl.a. att det är förbjudet att:
"cykla i terrängen utanför anlagda vägar"

Detta skiljer den från andra nationalparker där det inte står så i föreskrifterna. Nu har jag aldrig varit i Tyresta nationalpark, men vad menas med anlagd väg?

Jag håller med Peter T att stigar borde spångas eller på annat sätt underhållas så att man inte får nya stigar hela tiden på blöta ställen. Rent naivt vill man ju att en nationalpark skall vara orörd, men det är ju i princip omöjligt om man inte belägger besöksförbud.

/Jonas U
 
Farväl kära MTB

Jag blir så ledsen. Har precis kommit hem från en MTB tur NO Stockholm. Då jag följt denna diskussion de senaste dagarna kollade jag lite noggrannare på info-tavlorna utefter Roslagsleden. Till min förskräckelse såg jag detta under rubriken särskilda bestämmelser:"Moped eller cykel får ej framföras på motionsspår och vandringsleder". Nu cyklade jag min tur ändå och mötte bara EN vandrare som glatt hälsade tillbaks då jag sa hej (en lördag med fint väder). Jag ser bara två alternativ om man inte vill vara en "outlaw". Ställ in MTBn i garderoben, ta fram racern och börja trängas på asfalten som ett "riktigt fordon" eller köpa sig mark och anlägga sina egna stigar. Om man ska gå den demokratiska vägen kanske beslutet hävs om 10 år eller något (finns exempel på långdragna processer inom klättringssporten). Just nu känns det som om det är dags att säga tack och hej till sin kära MTB. Sporten är död! Surstropparna har vunnit...
 
Roslagsleden

Och vem fan har bestämt det? Roslagsleden går igenom Täby, Sollentuna, Vallentuna, och Åkersberga kommun på den biten jag har provat. Jag har svårt att tro att alla dessa kommuner har samma regler. Mycket ligger också på privat mark. Varför inte fråga markägaren? Vem ska övervaka att vi inte åker? Det måste ju bli en fråga för trafikpolisen, eftersom vi tydligen är fordon. Eller kan vi tänka oss en interkommunal övervakargrupp som patrullerar?
Det är ingenting att bry sig om. Åk på. Det finns inte tillräckligt många vandrare i vilket fall som helst. Om 10 år finns inte leden om inte vi använder den.
 
De som ansvarar för vandringslederna skulle få mycket svårt att förhandla till sig tillgång till privat mark om de skulle tillåta MTB (OAVSETT att MTB inte sliter mer på marken). Bara att få tillgång till mark för vandring har många ggr tagit 10-tals år. Men de delar av leden som går på kommunal mark borde naturligtvis redan nu göras tillgängliga för MTB. För övrigt får man ju åka fritt på vägar och större stigar, oavsett om det är privat markägare och oavsett om det går en led där. Så man kan i princip åka längs hela Roslagsleden. Visar man bara hänsyn vid blöta känsliga områden så lär det inte bli några diskussioner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
iia MTB på vintern? Mountainbike 5
i4lean Finns det någon mer MTB tävling på västkusten i år? Mountainbike 4
Charlottan MTB på Gotland! Mountainbike 2
MartinR 29"-fälgar på MTB Mountainbike 11
mellgren Betyg på MTB? Mountainbike 4
cybber Giant MTB på G är det något å ha. Mountainbike 0
uppkastaren MTB kompis på dagtid Mountainbike 2
bergholm Styrstam på MTB Mountainbike 1
fibbla mtb på tåg Mountainbike 7
Maskros444 Svårt montera framdämpare på MTB? Mountainbike 7
annex MTB på lofoten? Mountainbike 4
Test005 Ny på MTB, Nybörjarutrustning. Vad tror ni? Mountainbike 17
Håkan K Tempobåge på en mtb? Mountainbike 3
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
mrhandley Lädersadel på MTB Mountainbike 10
remling MTB i stockholm, häng på! Mountainbike 12
jonssonmartin Vätter på MTB Mountainbike 26
perlowdin MTB på Mallorca Mountainbike 6
freek Stel framgaffel på MTB Mountainbike 4
diamond mtb på gotland? Mountainbike 0
Markus F STHLM-Nynäs på MTB Mountainbike 4
mlturbo MTB kontra Racer på landsväg? Mountainbike 11
999 MTB på skåneleden Mountainbike 4
Vättern runt på MTB (NIN) Mountainbike 1
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...