Alta via 1, Dolomiterna

Hallåj,

Nu till sommaren så lutar det mest åt att jag ska vandra/jogga Alta via 1 i Dolomiterna. Någon som har gjort den vandringen? :)

Nackdelen är ju att sträckan verkar ta 8 dagar om man går. Tror ni att det går att kapa ner den tiden till 5-6 dagar om man joggar en del av den?

Annars funderar jag på att kanske bara gå 70-80% av sträckan och skippa sista delen av leden, för att så hålla mig till 5-6 dagar. Om ni har gått Alta via 1, hur tycker ni att sista delen är? Jag läste bara på någon hemsida att det är mer skog i slutet, stämmer det?

Som jag har förstått det så finns det förbindelser till/från varje "station", så man måste inte gå hela.

Börjar med dom frågorna så kommer jag med mer sen :)

Tack på förhand!
 
Alta Via 1 i Dolomiterna

Vi vandrade denna led i början av vår "vandringskarriär". Den genomförde vi på sex dagar (avstod från den högalpina avslutningen via bl. a. Bivacco). Vi avslutade med variant 11 A som slutade med en belagd väg mot Belluno. Det bör inte vara några problem för en ung och stark vandrare/joggare att genomföra vandringsleden på sex dagar. Har inget minne av att det fanns bilvägar till hytterna annat än undantagsvis. Vår något äldre berättelse finns på:
http://www.bergtagna.se/alta-via-1-dolomiterna-1998/
 
Nu är det nästan 30 år sen jag slutade gå i Dolomiterna; jag vill ju t ex hitta vatten överallt och sova i tält. Som jag minns kan man problemfritt gå från Pragser Wildsee till Rifugio Vazzoler på fem dagar. Efter den stugan blir det lite ensligare, och avslutningen innebär en ferrata genom Monte Schiara och går man ända till Belluno är det klart att det blir en hel del väg- och/eller skogsvandring.

Tips: Från Seekofelhütte till Lilla Fanes blir det en mindre intressant sträcka sista biten på eller nära jeepväg. Ett alternativ (som jag gått åt motsatt håll) är väl dragen men omarkerad led rakt söderut till landsvägen mellan Cortina och Toblach, därpå västerut upp mot Lilla Fanesängen.

Idag skulle jag nog välja att börja i Sexten, gå Drei Zinnen - Plätzwiese- Seekofelhütte. Då skulle det ta sju dagar till Vazzoler, men förmodligen kan TS korta tiden genom att springa vissa sträckor, alt. avsluta vid Città di Fiume vid foten av Monte Pelmo. Sträckan mellan Plätzwiese och Seekofelhütte förbi Hohe Gaisl är mycket fin.
 
Tack för svaren!

Jag kollade faktiskt precis på att kanske sluta vid Citta di Fume :) det verkar vara ganska enkelt att sen ta sig till Venedig därifrån också.

Ska ta och kika lite mer till helgen. Alternativt att jag tar någon annan vandring i sommar, vet inte vilken period jag har semester än.
 
Det lutar mest åt att gå hela sträckan ändå, när jag ändå far dit :)

Vilken sätt tycker ni är smidigast att ta sig till Lago di Braies? :)

Jag funderar på att flyga till Innsbruck och sedan åka buss eller tåg därifrån. Det verkar i alla fall vara kortast väg.

Läst om Venedig och sedan därifrån, men det verkar bli en lång resa.
 
Jag reser ju alltid med tåg och det är 30 år sen. Då blev det tåg (München-)Innsbruck-Franzensfeste, byte där. Pustertalbanan till Niederdorf. Buss Niederdorf-Pragser Wildsee. Jag övernattade i Niederdorf men hann med en em-utflykt till Toblach där Gustav Mahler står staty. Detta var i början av september, så högsäsongen var slut och stugorna kanske halvfulla. http://www.huthyfs.com/dologal/index.html
bild 34-63. Jag var ung då, 45 år, så jag hade rätt bra fart i stigningarna.
 
Riktigt tjusiga bilder camoscio, nu blir jag än mer sugen :)

Eftersom att jag inte kunde ta 16 dar semester i rad utan det blir 12-13, så har jag börjat titta på ett avsluta den lite tidigare, för att kunna ha några dagar hemma också.

Kikar på att kanske avsluta vid Rifugio Tissi, Coldai eller Citta di Fume.

Har ni någon aning om vilken av dessa som man lättast hittar en buss till Venedig ifrån? Eller rekommendera ni någon annan?

Tanken är att gå i alla fall 5-6 dagar. Jag är tillräckligt vältränad för att ta mig 7-8 timmar under någon dag om det behövs för att ta sig till en annan stuga.

Om jag annars skulle bestämma mig för att gå hela, då skulle jag så klart sikta på 7 dagar, mellan vilka sträckor skulle ni rekommendera att man rör på sig längre? Är det smartast i slutet eller kanske i början? Vet ju inte exakt hur terrängen är.
 
Det är alltså väldigt längesen jag gick i dessa trakter men vad jag kan se så går det buss mellan Alleghe och Venedig en eller två turer om dan. Alleghe ligger på västsidan av Civetta, det borde finnas någon led ned dit från Coldai. Jag vill även minnas att man korsar en väg emllan Città di Fiume och Coldai, kanske det går bussar där.

I ditt ställe skulle jag söka lite på Dolomit Bus. Eller mejla Coldai och/eller Città di Fiume (adresser finns säkert på cai.it). De kan nog andra språk (ex.vis tycka) än italienska där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hultan Alta via 1 Dolomiterna Trekking 4
Lars H Alta via (Dolomiterna) numrering? Trekking 1
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
nuddis Sträcka Alta via 1 Trekking 4
owe99 Via Alta 2 - Alperna Trekking 1
tennes79 Dolomites- alta vía Trekking 0
tennes79 Alta vías i Dolomiterna Trekking 4
Davva2 Via Dinarica? Trekking 0
FridaECA Via Alpina - The Yellow Trail Trekking 1
steffcarro Via Ferrataturer i Cortina Trekking 0
seon Farliga Via Ferrata selar Trekking 3
johan01 via ferata i dolomiterna, var starta? Trekking 3
ternstedt Via Ferrata - Italien Trekking 3
jonas basta längre via ferrata tripp?? Trekking 5
Mjo_74 Lhasa->Kathmandu via EBC Trekking 2
JudgeDreads via ferrata/klätterstig Trekking 29
1964 Via Ferrata-Dolimiterna Trekking 3
bombom Via Feratta Trekking 16
30-06 Dagsvandra i dolomiterna? Trekking 14
LarsT Dolomiterna Trekking 2
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
biker44 Vandringar i Val di Fiemme och Val di Sassa, Dolomiterna Trekking 1
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Christian1 Dolomiterna gruppvandring..Prima Travel Trekking 7
cristiancjb Vandringskängor för vandring i Dolomiterna Trekking 7
RosenbergAlexander Allmänt om Brunico - Dolomiterna Trekking 6
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
don Simon Fem dagar i Dolomiterna Trekking 6
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
Urban W Dolomiterna före midsommar - är det för tidigt? Trekking 2
ronpe661 Turföslag, Dolomiterna Trekking 3
ewallquist Söker info inför vandring i Dolomiterna Trekking 3
hojman Campingar i Dolomiterna Trekking 1
marpa Vandring i Dolomiterna Trekking 2
wikman Löpning/klättring Dolomiterna Trekking 0
curt Kalla Rifugios i dolomiterna?? Trekking 8
ciccinisse dolomiterna i juli Trekking 2
Vandrings Walle Väder i Dolomiterna i juli. Trekking 4
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
callemilla Vandra i Dolomiterna Trekking 3
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
Hasse72 Dolomiterna Trekking 3
jennyelven Vandring Dolomiterna Trekking 4
Karin Sofia B Dolomiterna mat/sov kostnad? Trekking 3
Lars H Behövs platsbokning i refugi i Dolomiterna? Trekking 2
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0
77a Vandring i Dolomiterna Trekking 4
seglartjej Dolomiterna Trekking 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...