Björn igen...

Ja då var det dags igen, kanske ännu en lång och utdragen tråd om detta känsliga ämne. Med massor av olika åsikter. Vem bär ansvaret för detta? Jägaren, björnen, naturvårdsverkets, jägareförbundets, rikstan mm? Eller är det kanske så att björnar lever sitt liv i naturen (för att vi har bestämt att dom ska få göra det) och dom är inte ofarliga. Vad hade vi förväntat oss? Knappast några nyheter.

/mattias
 
Jag finner det troligare att björnar gör skenanfall än att dom tar självmord mha jägare, sen om det var ett skenanfall eller inte har jag ingen aning om, men det kan ha varit det.

bengtjohansson; sa:
Det kan ha varit ett skenanfall
Jag prövar med en annan (lika välgrundad) spekulation: Det kan ha varit så att björnen var trött på sin livsituation och med en lång tråkig vinter framför sig ville begå självmord (jfr "suicide by cop").

Vilket brott förresten?

/Bengt
 
bengtjohansson; sa:
http://www.op.se/artikel.php?visa_i...ue§ion=article_recen_place=6&fritext=&start=0

Någon som är sugen på att säga att det var ett skenanfall/att jägaren fick skylla sig själv/att björnar egentligen är ofarliga?

/Bengt
Varför skulle någon vara sugen på att säga att björnar är ofarliga? Det är väl känt att björnar inte är ofarliga. I synnerhet vid tre situationer är björnar farliga. En björnhona skyddar sin unge, en björn skyddar sin mat och en björn skyddar sitt bo, ide. Det är inget unikt bland djur att göra så.

Det är också väl känt att en stor majoritet av björnars anfall är skenanfall, även om det inte går att avgöra i varje enskilt fall där björnen skjutits.

Raskesven
 
Poängen var så klart att det (försiktigt formulerat) är lite svårt att veta vad björnen har för avsikt med ett anfall. Vad tycker du/ni att man borde utgå ifrån och när?

/Bengt
 
Sen bör man vara medveten om att en människa i den där situationen antagligen är ganska dålig på att bedöma avstånd och hastighet.
 
Sunt förnuft

Jag jagar inte och jag har mycket liten förståelse för jakt, trots att jag jag bor där "alla" jagar (jag tänker inte försvara mig här vad gäller den saken, så snälla dra inte igång den diskussionen!)

MEN som jag ser det, finns det bara EN vettig fråga att ställa sig, om man ifrågasätter vad som hände i den situationen:

*Vem fan skulle inte ha skjutit?*
 
Re: Sunt förnuft

KebneKajsa; sa:
MEN som jag ser det, finns det bara EN vettig fråga att ställa sig, om man ifrågasätter vad som hände i den situationen:

*Vem fan skulle inte ha skjutit?*

Bärplockare, svampplockare och turister skjuter ju inte pga att de inte har gevär med sig. Och om de annfalls i lika hög grad som jägare så måste det vara många som attackeras och dödas och försvinner varje år?

Problemet är väl inte att en björn dödas, det är inte så ont om björnar. Problemet är att det är 4:e eller 5:e gången i år som en jägare måste skjuta en björn som attackerar. På sikt måste något göras för att undvika dessa situationer, både för jägarnas skull och för björnarnas skull.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.