(O)täta luckor

Gissar att inga luckor är 100% täta i alla lägen men hur är det med luckorna i AQUILO. Vattentempen är ju helt OK för att leka lite nu. Ibland är kölen neråt ibland uppåt men jag har en känsla att jag får in en matsked vatten då o då.
Någon med erfarenhet?
 
Är det Kajaksport luckor på den?
Ibland kan man få de lite tätare om man smörjer in de med silicon. Det finns även olika varianter av deras luckor där vissa sägs vara lite tätare.
100% täta kan vissa luckor vara men då behövs skötsel osv t.ex mina Beckson luckor är det OM jag ta hand om de helt rätt osv. Men de har ju andra nackdelar istället då...
 
Kanske kommer det in

vatten via skotten? Luckorna och ändskeppen kan du kolla genom att sticka ned för resp akter i vattnet t o m luckan ned under ytan.

Vilken Aquilomodell?

Thure
 
Det är en ProXplore, bra men inte upphetsande, har bara paddlat runt i St Gryten (Östergötland) men planerar en veckotripp i saltvatten efter skolstart. Ska leka lite till nu o ska kolla ändskeppen. Tack för det tippset.
 
Är det Kajaksport luckor på den?
Ibland kan man få de lite tätare om man smörjer in de med silicon. Det finns även olika varianter av deras luckor där vissa sägs vara lite tätare.
100% täta kan vissa luckor vara men då behövs skötsel osv t.ex mina Beckson luckor är det OM jag ta hand om de helt rätt osv. Men de har ju andra nackdelar istället då...

Har själv ingen erfarenhet, men har läst på vissa forum att en del luckor började läcka efter att man smorde in dem med silikon.
 
helt vattentät

På lite mer påkostade kajaker är luckorna helt täta. Skim, Arrow och säkert några till provtrycker sina luckor/skott. De är nästan helt lufttäta och släpper inte in vatten om man inte slarvar med luckan.
 
Vet inte hur det är nu men tidigare var det vanligt att fabrikanterna borrade ett litet hål i skottet för att luckorna skulle vara lättare att sätta dit och att de skulle sitta kvar efter en tid i solsken samt att man skulle kunna få loss luckan när man satt på luckan på en varm kanot och sedan paddlat i kallt vatten. Då kunde det läcka in någon droppe den vägen för envetna rolltalibaner ;-)

Så helt täta skott är inte bara en fördel...
 
Ytterligare en

fördel med ett hål i skottet är att man den vägen kan provtrycka och kolla att allt utom det hålet håller tätt.

Thure
 
borra hål

De flesta kajaktillverkarna borra inte hål i skottet. Det får man oftast göra själv. 2 cm från däcket och en smyckesborr är bäst.

provtrycker gör tillverkarna oftast genom luckan.

Jag skulle gärna se att de satte en övertrycksventil i skottväggen men det är en dyrare lösning.
 
Övertrycksventil

Har läst någonstans att om man borrar tryckhål i skottet man kan limma goretexfilm på hålen, så att limmet inte blockera hålet, och det här funkkar som övertrycksventil och släpper inte vatten in från sittbrunnen om det råkas fylla med vatten.

Mvh Simo
 
Mina luckor är 100% täta kommer inte in en enda droppe, har valleyluckor från England på en North shore kajak. Smörjer dom regelbundet med silicon. Har rollat hur mycket som helst så jag vet verkligen att dom är helt täta.

/Kjell
 
En nackdel

med Valleyluckor är att de murknar och faller sönder med tiden. Men de går förstås att byta mot nya.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...