Analog klocka

Jag är på jakt efter en tydlig och ren analog klocka som går rätt och inte drar sig. Jag har inget behov av den bezel-ring som finns på dykur, heller inte funktioner som världstid, kronograf, kompass, takometer eller dylikt. Däremot att den har safirglas och klarar mycket kontakt med vatten. Är det ngn som har erfarenhet av en klocka som heter MWC? Jag är tacksam för alla åsikter, tankar och ev andra förslag på klocka.
/C.O
 
Jag har en Mwc av sådan typ du beskriver, jag tror den heter G10. Den har tritiumbelysning så den är mycket lätt att läsa av i totalt mörker oberoende av ”laddning” från solljus.

Har haft den i 2,5 år och den har använts dagligen till allt jag gör utan att jag varit nämnvärt försiktigt med den. Den är fortfarande i fint skick och har alltid hållit tiden väldigt bra.

Den är inte snyggast men definitivt hållbar och funktionell.
 
Finns gamla klocktrådar som innehåller mkt.

Jag gillar Citizens Eco-drivefunktion dvs att klockan försörjs av solcell. Det interna batteriet håller laddningen utan ljus i ett par månader. Säljs av Ur och Penn.

Thure
 
Finns många modeller med dessa egenskaper att välja på från stora tillverkare som Tissot, Citizen, Certina, Seiko mfl som du kan ha i alla situationer. En 100m klocka är vattentät och tål bad/dusch, vill du öka vattentätheten kan du titta på en 200m version. Skruvad boett och krona ökar säkerheten.
 
Ok, tack för era svar och förslag. Hållbar och funktionell är bra ledord. Skruvad boett och krona är lite persiska för mig, men jag har en Seiko nu sedan nga år tillbaka. Vattentät ned till 200 m och håller tätt men har blivit rätt repig och bezel-ringen kärvar, vilket iofs är mer irriterande än har ngn praktisk betydelse. Dessutom drar den sig. Inte mycket, men jag brukar behöva justera fram nga minuter varje månad. Jag håller på en del utomhus i mer eller mindre skitiga och blöta miljöer. Blir en del stötar och vattenexponering. Modellen jag tittade på finns i bifogad länk,

https://mwcwatches.com/collections/...-tritium-light-sources-and-sapphire-crystal-2

Tack för tipset att titta i gamla trådar.

/C.O
 
Momentum Steelix verkar vara bra, liknande den från MWC jag tittat på. Galet bra pris också, men då kanske kvaliteten över tid är därefter? Tack för tipset!
/C.O
 
Tror inte att det är någon fara med Momentum Steelix. Används av många bushcraft utövare i Kanada, tror det är Seiko urverk i.
 
Själv tröttnade jag på min mycket trogna digitala Casio, då den drar sig någon minut i månaden, och valde en Seiko solar diver som inte drar sig en sekund på ett år. Nämnvärt är att det är ett quartsverk i den.

Själv ser jag Seiko som ett prisvärt alternativ om man söker en bra klocka och är beredd att lägga runt två tusen.

Ett bra alternativ kanske denna kan vara: http://www.uret.se/seiko-5-gron-lader-o42-mm-p-79584.html

Lycka till i jakten
 
batteri > batteribyte

Hej,

jag kan förstås ha otur, eller en klantig urmakare. Men mina två senaste klockor har båda läckt efter batteribyte. Min nästa kommer därför troligen inte ha batteri ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...