abborre och kayak

Jag tänkte för första gången i sommar paddla lite kayak i 2 dagar, för att få se stockholms skärgård.

Vi tänkte ta med fiskespö, vi funderar ännu på om metspö eller kastspå (båda i teleskopsvariant) är att föredra.

Om vi mot förmodan skulle få en abborre, hur tillagar man den på enklast vis för att ändå få den god? Grilla den över öppen eld fastsatta i grenar, eller hur bör man göra.

Jag är lika novis på tillagning av fisk i det vilda som akyakpaddling.

Tacksam för svar, samt om någon har tips på hur man bäst fiskar från kayak, går det dra betet efter sig när man paddlar?
 
Du kan ju dra en liten flytande wobbler efter dig , då flyter den ju upp när du stannar.
Skönt o slippa bottennapp

Wobblern har ju en "dykroder" näbb där framme som trycker ned den så länge det är lite fart på den.

Kör bara med spinnspö - du kan ju meta med det också.

köp kastmetekit,spinnare och små skedrag o ett knippe små wobblers för trollingen

Folie skall du ha med med för tillagningen - finns lite recept på nätet.
 
Tack för tipset, skall köpa ett enklare sådant spö.

Är det värt att dra en vobbler efter sig, dvs är chansen att någon fisk biter till befintlig, eller är det bättre att fiska normalt med spö och fokusera på paddlingen när man väl paddlar?

Låter skoj att dra betet efter sig iof, så jag testar gärna.
 
Du kan ju ha den efter för skojs skull ibland så skall du nog se att det lär funka som en bra
avsökningsmetod för vart fisken står.

Det kan ge lika bra som vanligt fiske eller mer eftersom du söker a vattnet hela tiden.

Märker du att det hugger kan du ju stanna och köra tradiotionellt och fylla upp förådet med fisk
och gå i land o mumsa.
 
"Bästa" sättet att tillaga fisk är det enklaste tycker jag, Linda fisken i folie, med salt, Smör, Vitlök å timjan :) Glöm inte att ta med dig folien när du lämnar platsen sen, hatar att hitta skräp över allt.. :-S

Finns många roliga fiske sätt när man är ute med kajak, du kan smyga på gäddor i vassen, pimpla om du känner för det eller använda "dropshot" samt vertikal jigga etc... när jag är ute å leker indian så brukar jag bara ha med mig Jigg å buppers (flytande vobblers typ som gör ett puppande ljud när du drar in den) och sen vanliga pirkar för när du inte orkar kasta så sitter du å dricker kaffe i kajaken å pimplar en stund.

Tips är oxå att det finns "rökpåsar" att köpa i fiskehandeln, som du stopar fisken i kastar den i elden sen har du god rökt fisk sen. Kolla bara så du köper rätt påse, det finns rökpåsar för fisk i ugn, fisk i eld, kött i ugn å kött på eld


God tur!

/Mats
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...