Drag-Räddare.

  • Trådstartare tony@polhem.gavle.se (Tony Nordin)
  • Start datum

tony@polhem.gavle.se (Tony Nordin)

Gäst
Hej, är det någon som vet vart jag kan köpa en "drag-räddare"? Alltså en mancik som man kan dra loss drag med när man fått bottennapp.


Mvh, Tony Nordin
 

mNBrvWBQ (Andreas Svensson)

Gäst
Hemmabygge!!!

Nej, jag vet ej var man kan köpa en dragräddare men jag vet dock att dessa är ganska dyra (typ 200-250 spänn)!!!! Varför inte göra en själv!??


Tag en nyckel modell "Äldre" och skär upp en liten skåra i öglan. Fäst ett snöre i axet... Så där ja!!Nu har du en dragräddare som faktiskt fungerar (om du har tafs på linan dvs.)
Lycka till!!
Andreas
 
Dragräddare

Hej Jag har hittat en person som säljer jätte fina dragräddare. Jag har själv beställt 3st. Jag och mina kompisar skall prova nu under höst fisket. Åter kommer med mer fakta.
 

Bilagor

  • 6.png
    6.png
    274.9 KB · Visningar: 1,700
Hej Jag har hittat en person som säljer jätte fina dragräddare. Jag har själv beställt 3st. Jag och mina kompisar skall prova nu under höst fisket. Åter kommer med mer fakta.

Okej, tack för ditt svar. Det här lär nog vara Utsidans långsammaste informationsutbyte. Men jag är nyfiken på hur den avbildade dragräddaren fungerar? :)
 
Mitt första inlägg.

Hej, blev medlem endast för att svara i denna tråd!

BYGG EN EGEN DRAGRÄDDARE:

-1 st karbinhake (strlk beroende på strlk av drag)
-1st Blytyngd. ( strlk beroende av djup )
en kastdubb eller ett pennsänke fungerar på grundare vatten.
havsfiske trolling med tex "mackar" så brukar jag använda ett metallrör fyllt med bly. så det går fort ner till botten.
- Några buntband.
- 1 rulle nylonlina minst 0,50. (murarsnöre fungerar lika bra.. )
-en frigolitbit om man vill.

Ta karbinhaken, bunta fast tyngden på baksidan. dvs den sida man inte kan öppna.
knyt fast snöret/linan i karbinhaken. Rulla sedan upp linan snöret på Frigolitbiten eller använd rullen till nylonlinan.

KLART!


om du fastnar så öppna karbinhaken och trä den över linan. släpp ner karbinhaken till draget, dra upp och ner tills den fastnar sen är det bara rycka tills du lossnar.

i värsta fall förlorar du draget.
ibland rätar krokarna ut sig och man får då byta, men det är billigare än att köpa nya drag.
För det mesta så får man loss drag med hela krokar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
KaptenKrok Visa era udda och konstiga drag! Bildtråd Fiske 13
lausvik Tre drag Fiske 56
Belyos Flugor och drag!! Fiske 7
Patriksg Köpte lite drag. Fiske 16
flindra Drag till metspö Fiske 13
Raskesven Flugor & drag för Laisälven Fiske 2
avslutat_medlemskap_2012 Toby drag Fiske 10
0164 Drag och Spinnare Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...