Klättermusen nya ryggsäckar Grip och Tor

Sett på Klättermusens hemsida de har lanserat nya ryggsäckar. Grip och Tor. Finns i olika storlekar från 40 till 80 liter. Tycker de ser intressanta ut. Äntligen har Klättermusen satt dit lite fickor redan från början och det är inte längre bara en påse med bärremmar. Tex har Grip två stycken elastiska fickor på utsidan och Tor har en elastisk sidficka och ett topplock man kan ha som separat väska + ingång i säcken från framsidan vad jag fattar det som.

Det glädjer ju också att de skippat persiennsnörena och har vanliga remmar numera till bärsystemet. Något som fått mig att avstå deras säckar - utom min älskade Flinta som jag använder flitigt :-D Då den har vanliga hederliga remmar.

Tyvärr verkar de inte ha det regntäta material som tidigare säckar har. 3 meter på dessa nya vs 23 meter på föregående modeller tex arvaker och liknande.

Vad tycker ni ?

Mvh Johannes
 
Grip 40 l ser ju riktigt lovande ut, verkar vara en bra ersättare till gunger.
Är det någon som har varit och känt på den ?
 
Tycker båda ser lovande ut på varsitt sätt.

Vill gärna ha en av dom i 60 liters versionen men kan inte bestämma mig för vilken. Någon med åsikt :-D

Mvh Johannes
 
Det nya tyget är starkare än det förra vd man kan läsa sig till på deras sida. Det förra var tätare i tyget men inte i sömmarna. Nu finns det ett nytt snyggt regnskydd till de nya och de har fortfarande kvar packpåsen och köpa till. 3m är fortfarande mycket mer än andra tillverkares ryggsäckar ändå. Den klarar definitivt en rejäl regnskur. Iallafall så att man hinner sätta på regnskyddet innan det läcker in.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Skulle precis dra in en beställning på Klättermusens hemsida trots deras returpolicy att man måste betala frakten tillbaka själv men då hade de fått hem dom på Outnorth så beställde mig en Tor 60 till att börja med så får vi se hur den verkar. Tycker inte topplocket verkar optimalt och den är tyngre men alltid skönt med ett topplock om man kommer överens med det samt det är en frontöppning också. Ska bli spännande !

Mvh Johannes
 
Fick hem nya Tor 60 igår.

Efter provpack och synande i vardagsrummet så kommer följande slutsats. Överlag mycket nöjd och ser riktigt fin ut men såklart svårt att bedöma i ett vardagsrum allt hehe. Tänkte ändå det kan vara trevligt för nyfikna läsa vad jag tror och tänker.

+ Känns som vanligt som utmärkt kvalitét i tyg, remmar m.m Kraftiga dragkedjor. Många och kraftiga hålband även över dragkedjan på fronten, på höftbältet och på axelremmarna. Bärsystemet verkar skönt.. Förstärkningar i tyg på utsatta ställen som under ryggsäcken, under sidfickan och lite i toppen. Avtagbart topplock. Vit insida. Rullstängning på toppen möjliggör att man kan använda den helt utan topplock om man vill och/eller försluta den helt om man behöver medan man använder topplocket som utflyktssäck. Sen så klart ett + att man använt återvunnet material. Frontöppning.Visselpipa i bröstbandet. Butterfly bridge systemet. Inga persiennsnören, riktiga remmar !


- Topplocket är nog inte optimalt. Jag trodde man skulle kunna använda det som en midjeväska men tanken är istället en yttepytteliten ryggsäck vilket har medfört att remmarna är VÄLDIGT långa. Dessa går ju såklart att förkorta när man vet sin behövda längd men jag hade nog väntat mig något mer innovativt från KM. Normallånga remmar + ett par normalt korta midjeremmar gömda under topplocket så man kan använda den som midjeväska hade nog varit bättre men kan också vara för att det är det jag är van vid. Jag erkänner mig gärna fel ! Sidfickan är väldigt tight trots det är i stretch. Jag får precis och exakt utan en cm extra ned min Thermos 1.2 liter tror jag den är. Å andra sidan sitter den ju fast ;-)
Hade gärna sett ytterligare en sidficka på andra sidan eller en liten frontficka bredvid frontöppningen.
Topplocket sitter enbart bra och stabilt om man packar väskan fullt då spännena på baksidan (sidan mot min rygg) sitter för högt upp så man kan inte riktigt dra åt den där om säcken inte är fullt packad.
Tråkiga färger - fanns bara i blått och grått. Älskar den gulgröna färgen på min Flinta !

Har satt på sidfickor på höftbältet och en till stretchficka på fronten.

Om en vecka bär det av till Abisko för att testa den i fält :-D

Mvh Johannes
 
Tack för de snabba intrycken om Tor 60l - Ska nog inhandla en själv. Hur mycket upplever du att du får plats med i säcken? Det skiljer ju sig trots allt från tillverkare till tillverkare. Enligt Klättermusens facebook så är förresten inte topplockets volym inräknat, så säcken är 60+4l :)
 
Hejsan..

Jag vet inte hur mycket jag upplever angående liter för jag har inte haft något liknande förut i storlek. Haft en 40 och sen en 95 :-D Eller jag hade iofs en 75 en gång men längesen svårt komma ihåg. Nä jag passar på den frågan.

Mvh Johannes
 
Omdöme?

Så blev det en tur ?
Nyfiken på hur du upplevde ryggsäcken, och då framförallt hur bra/bekväm den var att bära!
 
Grip 40 l ser ju riktigt lovande ut, verkar vara en bra ersättare till gunger.
Är det någon som har varit och känt på den ?

Jorå ja köpte en Grip för 1 månad sen ca. När säck tält och liggunderlag samt kök är nerpackat finns det plats för mycket mer gott. även testat och fästa tältet på utsidan på toppen och det sitter stabilt även där och då får du ner en veckas mat i packningen. ja gick från en Arvaker 60 och som någon nämnde i tråden är det skönt på dom nya säckarna att dom inte har 50 meters olika rep som hänger från bärsystemet. Gripen sitter jävligt skönt fullpackad samt att den är så liten så funkar den perfekt som dagstursäck från "basecamp" om du vill upp på någon top eller bara utforska närområdet. och en trevlig sak är dom 2 utsides fickorna som är nytt för KLMU. stora och rymliga.
jag är mycket nöjd med dom nya funktionerna och jag rekommenderar den fullt ut. skriv om ni har någon mer fråga

MVH Max
 
Det blev en Grip för mig istället. Topplocket på Tor var allt för dåligt designat. Sladdrigt och satt löst om inte säcken var överfylld och då snackar vi överfylld och de långa remmarna till att göra den till en ryggsäck gillade jag inte. Den hade dessutom en dragkedja i fram som i stort sett, enligt mig, var obrukbar. Ska det vara någon dragkedja i fram för frontöppning får det vara två eller en lång i u-form så att man får upp hela fronten.

Det blev istället en Grip som är kalas. En extra stretchficka istället för dragkedjan och istället för topplocket sätter jag på Klättermusens midjeväska om jag behöver/vill (vad den nu heter) som precis som topplocket på Tor är runt 4 liter men som är skön att bära och man kan fästa den lite hur man vill på utsidan ryggsäcken beroende på hur man packar. Sen har jag även satt på extrafickor på höftbältet för kameraprylar, snabbenergi, pannlampa m.m

Bärsystemet har jag upplevt som mycket bekvämt. Inte lika ventilerande som på tex en Osprey men å andra sidan enklare och robustare kanske. Inte för att någon av mina Osprey någonsin fallerat men ändå :)

Mvh Johannes
 
Lösning på toplock Tor

Hej

Klättermusen skriver at de har en lösning på toplocket. Det är ett extraspänne som kan sättas fast längre ned. Använder samma fästen som på alla KM ryggsäckstillbehör.

Någon som har prövat det?
 

Bilagor

  • IMG_20170515_142528.jpg
    IMG_20170515_142528.jpg
    123.9 KB · Visningar: 9,493
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MFDN Klättermusen Grip 3.0 60L - justering Utrustning allmänt 0
qwert Klättermusen ratatosk som topptursryggsäck Utrustning allmänt 0
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
joanc Klättermusen Arvaker 40 liter Utrustning allmänt 1
cece Klättermusen sidepockets Utrustning allmänt 2
cybiont Klättermusen Tor Utrustning allmänt 2
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
Kilsbergarn Klättermusen i säkerhetskontrollen Utrustning allmänt 8
Prankster Klättermusen granite 100? Utrustning allmänt 2
onedowns Erfarenheter Klättermusen Hugin 65L Utrustning allmänt 5
ccfeldt Klättermusen Arvaker - Toppturer Utrustning allmänt 0
Vandringshyveln Klättermusen mjölner??? Utrustning allmänt 14
Onedge Haglöfs lr Klättermusen? Utrustning allmänt 4
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Fjorr Berghaus ryggsäckar Utrustning allmänt 6
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
Trolltek Villka ryggsäckar skulle passa mig? Utrustning allmänt 4
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
bananmannen Volymangivelser ryggsäckar. Utrustning allmänt 0
jonisdonis Ryggsäckar! Utrustning allmänt 2
PhilipT Bw Ryggsäckar Utrustning allmänt 0
FB2204 Haglöfs LIM Ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Avslutatmedlemskapx Ryggsäckar med distans! Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...