Varför får jag kramp?

För några veckor sedan köpte jag en ny (för mig) kajak, en Tiderace Xplore som har en ganska stor men nyckelhålsbrunn. Jätteskön i sjön och med bra kontakt med kajaken. Men efter en knapp halvtimme får jag kramp i benen som åxå somnar. Varför? Jag har flera kajaker sedan tidigare men ingen med så tight sittbrunn. Jag har prövat med kudde under låren och gelsits men fortfarande efter 30 min måste jag ur kajaken. Kan det bero på att jag sitter som i ett skruvstäd? Såga bort vingarna? Jag tror att denna sitsen är lägre än vad jag haft tidigare (VKV, Wilderness...)
 
Sannolikt tryck eller stas (försämrad blodcirkulation) som drabbar ischiasnerverna i hö och vä ben. Det kan i första hand bero på att det klämmer åt i gluteerna där nerven kommer ut från bäckenet. En annan sits kanske fixar problemet?

Thure
 
Tror du att det kan bero på tryck på ovansidan av låren? Jag är gammal cyklist med kraftiga lårmuskler och får nästan blåmärken av vingarna på sargen. Sitter som i ett skruvstäd!
 
Lutar sitsen bakåt? Dvs så du får böja kraftigt i höften. Kan vara bättre med sits som är lite planare. En del sitsar (Valley) har en väldigt stor bubbla längst fram som låser benen, jag vet inte hur det är på Tiderace. Kan du lägga ner benen med raka knän mot botten o fötterna mellan fotstöden vila, dvs lätt lite på trycket mot ischiasnerven som Thure beskriver?
 
kan det vara så att du sitter med rakare ben i den nya kajaken? Då kan det helt enkelt bero på att du är stel i baksidan av låren, vilket kan ge obehag precis som du beskriver.

Men det är lätt att åtgärda, inga ingrepp behöver göras i kajaken utan det är vara lite stretching av baksida lår som behövs. Värt att prova med andra ord!
 
Tack för svar. Tror det är så att jag sitter med rakare ben och lite lägre än vad jag är van vid från mina andra kajaker. Jag har troligen åxå haft fotstöden för nära vilket "låser" fast benen som i ett skruvstöd. Men mer än femtio års tävlingscyklande utan tillstymmelse till stretching bidrar nog med en del. Inte världens smidigaste eller rörligaste person. Blir nog stretching ett tag... Hoppas det löser mina problem. Fick förresten blixtsnabbt svar från Tiderace som jag frågade via deras hemsida. WoW för sådan service!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
djurvall Hur får jag kajaken vit igen? Paddling allmänt 27
KLAGER När du får oväntat besök Paddling allmänt 1
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Blunder Kajak som får plats på båten Paddling allmänt 22
Kajakjagare Tvåmanskajak får åar Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
Banankontakt Trijak får designpris Paddling allmänt 9
kajakmicke Var får man tag på (A-one's) paddelkläder? Paddling allmänt 4
Kalle E Vad får kajakförvaring kosta i Göteborg? Paddling allmänt 8
Strmbrg "Du får vad du..." Kalle E! Läs detta, vettja! :-) Paddling allmänt 13
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...