Ledhundsjakt

Hej!
Läste om en ledhund i en annan tråd så jag tänkte starta en ny tråd med några frågor.
Jag hoppas att Nalla eller nån annan med erfarenhet läser detta.

Hur tränar man hunden för att bli en bra ledhund?

Använder man en lång lina till selen eller räcker det med kopplet och sele?

Kan drevern även gå på rådjur? Eller har han "låst" sig på älg?

Hur långt från djuret indikerar hunden att man är "nära"?

/BAX
 
Ansvarslösa Jägare släpper sina hundar till Vargen!

Hej, Bo-Axelsson!

Bra att du gillade mitt inlägg i Vargdebatten. Det går faktiskt att jaga med hund fast det finns Varg i markerna, ”jaga med ledhund!”

Jag är trött på alla bilder som visar varg-dödade hundar söndertrasade, blod o inälvor sida upp och sida ned i Jakttidningarna det är synd om dom stackars hundarna som råkar ha sådana ansvarslösa hussar som släpper dom lösa i Vargmarker. Men de sk, jägarna tror väl att dom kan vända opinionen mot Vargen med dessa tragiska blodiga bilder, men jag tror att det slår bara mot dom själva, det visar bara hur dåligt omdöme de har som jägare samt att de måste vara fullständigt hjärtlösa som kan släppa sin fyrbenta vän, lös i marker där det finns Varg.

Du undrar hur man skall träna hunden för att få en bra Ledhund. Börja hemma i köket, försök få hunden att lägga sig ned på komandot STOPPTECKEN. Sträck handflatan upp (polistecken) den skall lägga sig och ligga still, i början kan du få använda rösten för att få hunden att förstå, men i skogen måste den göra det med tyst kommando, ryck till lite i linan två snabba ryck och hunden tittar på dig, då gör du Stopptecken och trycker med handen lite neråt i luften för att markera att den skall lägga sig, plats.

Du skall lära hunden att ett litet ryck betyder att den skall vara uppmärksam, då brukar dom stanna och med lyft huvud spana runt i terrängen.

Två snabba ryck betyder alltid att hunden blir uppmärksam på dig och tittar på dig. Du kan göra stopptecken eller peka med rak arm åt höger eller vänster. Då skall hunden lyda blixtsnabbt och gå höger eller vänster, är den för upptagen så ta då ett steg åt höger eller vänster och samtidigt peka med hela armen så brukar det gå snabbt
Man ska inte ha så mycket kommandon för det är helt och hållet hunden som skall visa vad den kan.
Jag har en lädersele, till min hund det finns nylon också men jag litar inte på den låsanordningen i plast som fastna i och plötsligt kan öppna sig om man går i risig snårig terräng.

Linan är en flagglina ca5-6m lång som jag knyter fast i selen, det får ej vara några karbinhakar eller dylikt som bara skramlar utan knyt fast den.

Jag brukar låta hunden gå ca 2-3meter framför, i tät terräng med snår och grantätor så får man korta in hunden ytterligare, i öppen terräng då kan han få längre lina.

Men tänk på en sak: ha aldrig lång lina när du skall skjuta, då skall hunden vara vid dina fötter.

SKJUT ALDRIG ÖVER HUVUDET PÅ DIN HUND! Den blir nog säkert skadad för livet då.

När det gäller Rådjur så har jag lyckats få dom att förstå att Rådjur skall vi inte bry oss om. Jag tror heller inte det är så lyckat för det kan ju verkligen störa hunden om den plötsligt far upp Rådjur framför oss, om den har lärt sig att dom är tillåtna.

Man lär sig hunden så småningom, man ser när man är nära en Älg, om man är uppmärksam.
Min hund Bamse reste sig och satte sig med stöd av svansen som en björn eller en hund som tigger, då var det väldigt nära ca20m kanske.

Min nya hund hon reagerar så att hon fryser alla rörelser står helt blickstilla, man kan inte ens dra bort henne i selen.

Då gäller att försöka komma till snabba skott, eller att mota dem mot en passkytt.

Lycka Till!
önskar, Anders
 
Hej!
Läste om en ledhund i en annan tråd så jag tänkte starta en ny tråd med några frågor.
Jag hoppas att Nalla eller nån annan med erfarenhet läser detta.

Hur tränar man hunden för att bli en bra ledhund?

Använder man en lång lina till selen eller räcker det med kopplet och sele?

Kan drevern även gå på rådjur? Eller har han "låst" sig på älg?

Hur långt från djuret indikerar hunden att man är "nära"?

/BAX

Detta inlägg är inget svar utan jag skulle vilja ha svar på ytterligare frågor.

Jag har jagat älg med gråhund snart 30 år, som löshundsjakt, jag har lång erfarenhet av eftersöksjakt och spårträning av eftersökshundar, Vi har nu kanske det största rovdjurstrycket i Sverige här i mina trakter, björn, varg, lo och även järv. Har skaffat mig en hälleforshundvalp nu ca 3 mån. Pga rovdjurstrycket funderar jag på att träna valpen till ledhund .Vi har ingen tradition av ledhundsjakt varför jag liksom BAX skull vara tacksam för tips på injagning till ledhund. Även om hunden skulle gå att träna upp till ledhund vill jag även nyttja den till löshundsjakt och eftersök (dvs ställande älghund). Går det att kombinera så att hunden kan nyttjas som både led- och löshund?
Tacksam för svar
 
Finns ett problem till med löshund förutom risken att vargen tar den. Det är att i många områden så finns det nu gott om björn, och lyckas en hund hitta en björn och reta upp den så sticker hunden till husse för hjälp, men med en skitsur björn efter sig... I bästa fall har vi en nödvärnssituation och björnen skjuts utan att människan skadas, tyvärr gör detta att rovdjurshatet späs på ytterligare.

I Rumäninen har de mycket mer av både björn och varg, utan att få dessa situationer, och detta hat vi ser i Sverige, kan det bero på att de har lärt sig hur man kan leva sida vid sida?
 
kul att fler jägare tittar på andra jaktmetoder med hund, mångas av den äldre generationen jägare kan aldrig tänka sig att förändra sig eller sina metoder, det är upp till oss som fortfarande kan tänka att anpassa jakten till vår nuvarande rovdjurssituation..
 
Mer info

Jag är väldigt nyfiken på Ledhundsjakt och undrar om det finns någon bra bok, film eller någon som använder det själv i jakten.
Allt från hur man börjar, fördelar och nackdelar - ärliga. Vad säger jaktlagen ni är med i? Vill de hellre ha löshund en ledhund osv?
 
kul att fler jägare tittar på andra jaktmetoder med hund, mångas av den äldre generationen jägare kan aldrig tänka sig att förändra sig eller sina metoder, det är upp till oss som fortfarande kan tänka att anpassa jakten till vår nuvarande rovdjurssituation..

Bandhundsjakt brukar innebära följande:
(eftersom ingen här tycks förstå det grundläggande här)

* Hundföraren har i princip ingen chans att få skjuta.
* När djuren förföljs... (i synnerhet då) har dom den otrevliga egenskapen att gå
i den mest besvärliga terrängen (även genom vattendrag).
* Ovanstående gör promenaden mycket jobbig, ett par timmars trängsel i buskarna brukar räcka.
* I skogslandskapet här i Dalarna är det glest med vilt. Man kan då räkna med att man inte kommer
i kontakt med vilt eftersom hunden inte får söka ut.
* Är det spårsnö så är det enklare att lämna hunden hemma.

Jag har gått mycket eftersök med hund. Att gå på riktigt spår är lite annorlunda än att gå spårkursen
i bekväm terräng.

Kommihåg att "förfölja vilt" räknas som jakt, ni som vill pröva (i "vildmarken")
 
Bandhundsjakt brukar innebära följande:
(eftersom ingen här tycks förstå det grundläggande här)

* Hundföraren har i princip ingen chans att få skjuta.
* När djuren förföljs... (i synnerhet då) har dom den otrevliga egenskapen att gå
i den mest besvärliga terrängen (även genom vattendrag).
* Ovanstående gör promenaden mycket jobbig, ett par timmars trängsel i buskarna brukar räcka.
* I skogslandskapet här i Dalarna är det glest med vilt. Man kan då räkna med att man inte kommer
i kontakt med vilt eftersom hunden inte får söka ut.
* Är det spårsnö så är det enklare att lämna hunden hemma.

Jag har gått mycket eftersök med hund. Att gå på riktigt spår är lite annorlunda än att gå spårkursen
i bekväm terräng.

Kommihåg att "förfölja vilt" räknas som jakt, ni som vill pröva (i "vildmarken")

Jag har fattat det som att ledhundsjakt är betydligt vanligare i Norge. Jag har också fattat det som att terrängen är betydligt jobbigare i Norge. Ändå funkar det tydligen. Kan det bero på att norska jägare är betydligt tuffare än dalmasar?
 
Det finns naturligtvis för och nackdelar med allt.

Löshundsjakt
Nackdel som jag ser det, är att hunden jobbar och du fikar eller kollar på pejlen - jag vill jobba tillsammans med min hund och går GÄRNA flera mil om så krävs (alltid nyttigt med motion) Vargen kan ta hunden eller hunden ställer en Björn som den får efter sig till husse/matte

Fördelen är att hunden lättare eller snabbare hittar älg och hundföraren eller en pass skytt får fälla den, är du lat eller till åren kommen kan det kanske vara skönt att vänta på hunden ist för att jobba med den.

Linhundsjakt
Nackdelen är att det är svårare för hunden att få älg i nosen och att djuren går undan om du inte är tyst eller går i rätt vind. För vissa blir det förmycket motion i benen på de 2 benta

Fördel är att du kan skjuta varg, björn som försöker ta din hund, du får mycket motion och håller dig i trim, du får arbeta tillsammans med din hund.

Sen får man ju då välja vad som passar bäst för just sig själv och jag har en tanke jag vill diskutera med någon som redan kör hund i lina.
 
Jag har fattat det som att ledhundsjakt är betydligt vanligare i Norge. Jag har också fattat det som att terrängen är betydligt jobbigare i Norge. Ändå funkar det tydligen. Kan det bero på att norska jägare är betydligt tuffare än dalmasar?

Det är väldigt olika vad som passar bäst.
Generellt har vi mycket större arealer norr om dalälven. Det gör löshundsjakten mycket lämpligare.
Sen kan jag inte tänka mig en harjakt med bandhund..kan du?

Vi kan ha kanske 3000 ha att gå runt i ..ni nere där har kanske 300 ha. Det gör det lämpligare
med bandhundar om man vill hålla sig inom området.
Kortdrivande stötande hundar passar även bra söderut.

Angående älgjakten:
Som det är nu så har vi ett par lösa hundar i arbete på älgjakten. Så länge det inte finns vargvarning utfärdad.
Tidigare hade vi en person som gärna gick och banda hela dagen.
En fördel är att det går att avbryta när djuret går ur såten.
Även han släppte hunden när förhållande var det rätta. Löshundsjakten är trots allt den
ultimata jaktupplevelsen. Jaktens formel 1.
Många får ta del av hjärtmassagen fast bara en får skjuta (i bästa fall)

Resultatet behöver inte behöver inte bli sämre av löshundsjakt, snarare tvärtom.
Men jakten blir segare och tråkigare.

Svårt att beskriva hur vissa skiften ser ut nu för tiden. Men det går kappt att ta sig igenom med
ryggsäck och gevär. Ännu mindre med en hund i band.

Synd att vargbältet sammanfaller med löshundsbältet...vill ni byta?
 
Senast ändrad:
Det finns naturligtvis för och nackdelar med allt.

Löshundsjakt
Nackdel som jag ser det, är att hunden jobbar och du fikar eller kollar på pejlen - jag vill jobba tillsammans med min hund och går GÄRNA flera mil om så krävs (alltid nyttigt med motion) Vargen kan ta hunden eller hunden ställer en Björn som den får efter sig till husse/matte

Fördelen är att hunden lättare eller snabbare hittar älg och hundföraren eller en pass skytt får fälla den, är du lat eller till åren kommen kan det kanske vara skönt att vänta på hunden ist för att jobba med den.

Linhundsjakt
Nackdelen är att det är svårare för hunden att få älg i nosen och att djuren går undan om du inte är tyst eller går i rätt vind. För vissa blir det förmycket motion i benen på de 2 benta

Fördel är att du kan skjuta varg, björn som försöker ta din hund, du får mycket motion och håller dig i trim, du får arbeta tillsammans med din hund.

Sen får man ju då välja vad som passar bäst för just sig själv och jag har en tanke jag vill diskutera med någon som redan kör hund i lina.

Den som bara kör bandhund anser nog generellt att det finns nån typ av begränsningar,
rovdjur, små marker, vill inte bjuda grannarna, hundens förmåga, trafik mm.

Vid löshundsjakt på småvilt så går jakten över ett stort område och för att hänga med hunden
så kan man få avverka betydande sträckor själv.
Normalt för hunden kan vara 2-6 mil på en dag (enligt astron)
Det är ju bara vid älgjakt som man sitter still som passare.
 
Sen skulle väl det vara helt ok att du följde med på jakt med bandhund.

Föreslagen utrustning:
10 m lina med hundsele.
Lätt klädsel, handskar, vattenflaska och utan gevär.
En astro på hunden -helst en USA-typ

Fast vi tar med en hund till ifall du inte hittar nåt..