Alternativa vägar tidigt på säsongen?

Hej!

Midsommarhelgen och veckan efter ska jag vandra Nikkaluokta-Abisko, men vill ta lite alternativa vägar. Kanske någon här som har erfarenhet av de två vägar jag funderar på att ta? Jag ska gå ensam och är lite mer riskmedveten än övermodig. Årstiden kan ju också spela in i vilka val man bör göra. Jag har tidigare bara varit i kebneområdet i augusti.

Den första alternativa vägen jag funderat på är mellan Kebnekajse fjällstation och Sälkastugorna, där jag tänkt gå första delen parallellt med "huvudleden" till Singi, fast uppe i passet som man kommer upp till genom att gå upp mellan Tuolpagorni och Singitjåkka. Skulle då till slut komma ner på Kungsleden några km norr om Singistugorna. De två leder som från varsitt håll går in en bit i det passet viker båda av åt olika håll, så jag skulle alltså behöva gå oledat i glappet mellan dessa leder, vilket ser ok ut på kartan men fattar inte varför det inte redan går en led rakt igenom? Har någon här gått genom det och kan dela med sig av den erfarenheten?

Funderar även på att gå omvägen via Nallo från Sälka till Tjäktjastugan. Eftersom nallostugan inte öppnar förrän några dagar senare så är jag inte helt säker på att det är en smart väg att välja när man går ensam. Möjligtvis är där väldigt blött, men finns det något annat att tänka på om man går där för första gången?

Uppskattar alla tips! :)

Pernilla
 

Bilagor

  • Keb-Sälka.jpg
    Keb-Sälka.jpg
    147.3 KB · Visningar: 561
Svårt att planera för att gå på höjd, men det ska gå att få färsk information om förhållandena från fjällstationen i början av din tur. Är du trygg med att gå på snöfält (och om underlaget håller) så blir det rentav lättare än att klafsa fram på lägre höjd eller att forcera blockterrängen i västra delen av Stuor Reaiddavaggi. Som våren sett ut hittills kan det bli blött överallt och jag kan tänka mig att stövlar blir säsongens retro-trend bland fjällvandrarna.

Men om sommaren börjar bra så tycker jag du ska välja bort mer av Kungsleden men framför allt undvika Sielmmavaggi, som beskrivs som ett stenhelvete i andra trådar här på Utsidan. Gå istället hela Stuor Reaiddavaggi till Vistas och sedan övre Vistasdalen. Går normalt att göra Sälka till Alesjaure denna sträcka på två dagar med övernattning vid Vistasstugan men stannar du i Nallostugan också så ångrar du dig inte.
 
Jag har gått där för länge sedan och om du är ovan så bör du ta den sedvanliga vägen, inte minst den tiden. Tore Abrahamsson skriver i Detta är Kebnekaise: "som allmänt råd gäller att den bör undvikas om man inte exakt känner den rätta vägen under Tolpagornis sydbrant. Vid förhållanden med snö och is kan denna passage vara mycket farlig".
Tidpunkten är väldigt tidig, det kommer i år med stor sannolikhet vara kvar en hel del snö i Singivaggi runt midsommar och möjligen is på sjöarna i dalen.
Står lite i den här tråden också:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=22857

Instämmer i tipset om övre Vistasdalen, det är en riktig pärla!
 
Hoppas du är införstådd med att det fallit osedvanligt mycket snö och att det är en extremt sen vår i norr. Snösmältningen i fjällen has knappast börjat än en, knapp, månad innan midsommar. Det kanske kan ändras vid eventuell extrem värme i Juni, men räkna inte med det i planeringen.
 
Låter jättespännande

Se till att ha gott om tid ifall du behöver välja alternativa vägar. Som Celeste skrev så är det lite lotteri med snö, om den bär så är det fantastiskt trevligt men om man trampar igenom så förlorar det rätt snabbt sin charm...
Under mina turer 2017(länk) och 2018(länk) passerade jag dels norra Vistasvággi som Celeste föreslog som alternativ och Sielmavaggi (dock senare på säsongen).
Under turen i månadsskiftet juni/juli 2017 hade jag tänkt fortsätta från Vistas till Nallo men skippade det dåt det såg ut att vara mycket snö där uppe och jag hade redan slitit ont upp till Mårma, tog då istället Vistasvággi som blev en fullträff, rekommenderas.

Ha en trevligt tur
/Johan
 
Tänkte precis som Lappen69, det är otroligt med snö kvar i fjällen i år. Det är flera veckor senare vår än normalt.
 
Singivagge

När du har läst och begrundat tråden som Tango hänvisade till så kan jag bidra med två bilder från Singivagges östra del där den mynnar i Laddjuvagge, eller stupar är kanske ett bättre ord. Jag tog mig ner där en gång i perfekta förhållanden. Det var antagligen ganska dumt eftersom jag var ensam. Vid ett par tillfällen hissade jag ned min ryggsäck och klättrade efter. Antagligen är det lättare att klättra upp än ned, men det bör nog vara torrt och absolut ingen snö eller is för att det ska vara säkert.

Beklagar bildernas dåliga kvalitet.

/Fredrik
 

Bilagor

  • Singivagge uppifrån.jpg
    Singivagge uppifrån.jpg
    129.3 KB · Visningar: 405
  • Singivagge nerifrån.jpg
    Singivagge nerifrån.jpg
    47 KB · Visningar: 412
Hej!

Passagen förbi Silverfallet i Singivagges östra ände är riktigt läskig. Välj annan väg om du har möjlighet, framförallt om det är blött eller snö.

/ F
 
Tack för alla svar!

Jag hade ingen aning om snöläget just nu! Tack! På fjällstationens webcam ser det "bara lite" snöigt ut. Även tack för tipsen och varningarna om de alternativa vägarna.
Markläget ändrade förutsättningarna en hel del, är varken sugen på att trampa igenom djup snö eller vandra hela vägen i gummistövlar 😅
Jag ska bevaka snö/smältutecklingen och skjuter ev fram denna vandring till början av hösten istället, då den planerade vandringen i Wales nog inte blir av 😢

Igen, stort tack!

Pernilla
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madir Abisko-Keb. alternativa vägar ??? Fjällvandring 2
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
annarothman Singi - Abisko. Alternativa dagsetapper? Fjällvandring 2
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
cloud76 Lapplandsfjällen/Kaitumområdet - vägar ut i terrängen Fjällvandring 5
Trottoarbonn Vägar upp på Kebnekaise?? Fjällvandring 4
Ollebolle Andra vägar till Sylarna? Fjällvandring 6
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
KevinG Lämpligaste turen tidigt på säsongen Fjällvandring 9
Kimkim Vaimok / Pieskehaure - hur tidigt? Fjällvandring 8
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
wurth Kebnekaise. TIDIGT! Fjällvandring 5
Foss Tidigt vandring? Fjällvandring 7
chippo För tidigt? Abisko-Nikkaluokta v. 27 Fjällvandring 19
dangermouse Hur tidigt Keb Fjällvandring 2
cancerman tidigt eller sent? Fjällvandring 4
CyberJunkie Sylarna/Helags - hur tidigt på sommaren?? Fjällvandring 8
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...