Grövre däck på hybrid. Vad passar?

Jag har precis köpt mig en Nishiki 501 med följande däck på.
Schwalbe City Plus 40×622

Klurar lite på om det går att sätta på något bredare men framförallt grövre mönster för att bättra på framkomligheten när det blir turer på grus och skogsvägar.

Någon som kan förklara lite vilka däck som passar och vad jag ska leta efter?

Länkar till olika däck så jag vet vad jag ska leta efter vore bra.
Passar 29" MTB däck?
 
29" tror jag inte du får plats med, men det är bara att mäta hur mycket plats du har kvar till gaffel, ram och skärmar så vet hur mycket större däck du kan få på. sen är det bara att kolla på vad tycker passar din cykling
http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/mtb/produkt/?ID_Einsatzbereich=5&showAllProducts=true

Det här med 29" är något jag aldrig bli klok på. Ibland kallas däck som går på 622 fälgar för "28". Om det är lite större däck som går på lite större fälgar, 630 fälgar, så kallar man däcken, ologiskt nog, för en mindre storlek, 27". Om man sätter på breda däck på 622-fälgar, kallar man de för 29" däck.

Jag tror att frågan här handlar om hur breda däck man kan sätta på.

622-40 är rätt så brett. Jag du kan titta på www.cyclecomponents.com eller www.cykelnetto.se för att hitta andra mönster.

Däcken du har är bra däck. Så jag skulle bara göra det för ett specifik ändamål.

Edit: för att bli klokare: http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

29" tycks vara en marknadsföringsterm för breda 622 (700c) däck.

Jag har 622-40 dubbdäck på min vintercykel ... som är förmodligen jämförbart med Nishiki. Jag kan inte längre få en stänkskärm på framhjulet. Så jag kan få på lite bredare däck, lite bredare än 622-40 (kanske 42) men då utan stänkskärm. Det är lite olyckligt på vintern.
 
Senast ändrad:
29"er kom från jänkarna som mäter hjulen med däck och det har blivit ett begrepp även här.
Tum storlekaran används knappt längre då det är för lätt att få fel däck, mm måtten fungera bättre.
Sen ska man tänka på att tex ett däck märkt 40-622 kan vara allt mellan 37-622 till 43-622 då standarde tillåter +/-3mm.
 
Nja några traktordäck är jag inte ute efter, mest lite grövre mönster.
Sen vill jag nog mest bara stilla nyfikenheten om vad som passar på cykeln. Tycks vara en djungel när man ska välja däck.

Spanade lite på cyclo cross däck vilka ser ut att kunna passa bra. Inte överdrivet breda men finns i många olika mönster.
 
Jag gjorde tvärt om och gick från ca 45mm hybrid/cyclocrossdäck som cykeln köptes med till 32mm slicks och blev mycket nöjdare.

Min tanke är att mönstrat funkar bäst på lösa stigar och i lera men är bara tungt och tradigt på asfalt.
40mm kommer alltid vara lite klent och gräva ner sig på löst underlag och en hybrid bliv väl oftast högre i överliggaren och otympligare än en mtb ändå.


Slicksen fungerade hur bra som helst på grusväg.

Nu har jag en mtb med 55 respektive 50mm däck som är näst intill slicks.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Trådarkeologi.

Håller med om att slicks är bäst på asfalt och grus. Mönstrat bra på gräs lera och liknande. Slask och snö också bra med mönstrat och på is funkar dubbdäck.

Ingen stor skillnad mellan 37 40 resp 42 mm IMHO.

Thure
 
Ingen större skillnad alltså på 37, 40 eller 42alltså? gäller det även på skogstigar med sten, rötter och sånt? Den jag länkade har iaf mer och kraftigare mönster än de som sitter på nu, men helst vill jag ha ännu bredare än 42, men enligt nåt schema jag såg kan jag max ha 44 på en 19 fälg

Slicks ser lättrullat ut på vägbanorna, men kanske inte i halvknöglig terräng va?
 
Om man ska ut på skogsstig med rötter vill man ha stora däck med mycket volym så att man kan köra på lågt tryck i slangen samt mjuka mönstrade däck som har bra grepp.
26" istället för 28" samt relativt sett lägre/mindre ram för lägre balanspunkt och mer marginal mellan skrev och topprör är lättare och säkrare att manövrera i låg fart över rotknölar och nerför hällar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Om man ska ut på skogsstig med rötter vill man ha stora däck med mycket volym så att man kan köra på lågt tryck i slangen samt mjuka mönstrade däck som har bra grepp.
26" istället för 28" samt relativt sett lägre/mindre ram för lägre balanspunkt och mer marginal mellan skrev och topprör är lättare och säkrare att manövrera i låg fart över rotknölar och nerför hällar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
jo fast min är 28" och kan inte ändra på det tyvärr utan att köpa en helt ny hoj. Bättre däck, pedaler och annat är det jag tänkte får räcka.

Jag cyklar inte så mycket att jag skaffar ny cykel för varje tur på olika underlag. Hybrid har räckt hittills men tänkte nu anpassa den bättre för tuffare terräng för sommarens bikepacking.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
tango välja slang och däck Mountainbike 28
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
Jote Svårpumpat däck Mountainbike 3
klättermicke Tyda däck? Mountainbike 3
AWG Buckligt däck ?? Mountainbike 12
perdans Vikbara däck Mountainbike 8
jamo Pumpa däck med kolsyra - Påverkar det tryckhållningen? Mountainbike 5
Osvald MTB däck för sand/grus? (Cairns-Cape York) Mountainbike 7
Mathew Hur välja däck på VDO C15+??? Mountainbike 3
v95blad Pnktering av slanglösa MTB däck Mountainbike 1
Gaban Megatåliga allround/trial-däck? Mountainbike 3
Michaels Däck, vilka? Mountainbike 9
KraftWärk Hjälp!!! Däck nu Mountainbike 4
jd Vilka däck till MTB-vättern? Mountainbike 4
kalleka SLANGLÖSA DÄCK - vilka är fördelarna? Mountainbike 12
balo LVG däck till MTB Mountainbike 4
bobban_algin MTB däck Mountainbike 8
MTBaren Håller era däck, Michelin JET S? Mountainbike 5
somule Feta däck Mountainbike 6
biedelman däck Mountainbike 3
Mans Har någon erfarenhet av Kenda-däck? Mountainbike 1
Däck? Mountainbike 6
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...