Arga hundar?

Jag är jävligt trött på alla hundar som morrar/skäller/slänger sig efter en när man kör cykelbana. Än så länge lyckats undvika hundbett eller kullkörning pga att man trasslar in sig i jycke eller koppel när dom slänger sig ut. Någon som har något bra tips på hur man försvarar sig mot bestarna?
 
Hej e oxå jävligt less på en massa skäll hundar(gillar dock djur)
En rolig grej var på väg gående ner till löparspåret då det stod en hund bakom en häck(en sån där grön som finns vid villor)och skällde tog då vatten flarran och drog iväg en stråle i blindo genom häcken japp HJ tystnade hihihihi
 
Ringklocka

Hundägarna är säkert tacksamma om du uppmärksammar dem på att du närmar dig bakifrån. De kan då hålla in hunden och du kan passera utan risk.
Cyklister använder sig av ringklocka och det funkar bra. Borde funka för dig också.
 
Man blir ARG!

Det är det värsta som finns när folk inte håller reda på sina djur, jag vill verkligen slå ihjäl folk som släpper sina hundar och har noll koll. Men det finns precis lika många cyklister och bilister och fotgängare som e precis lika korkade som hundägare som inte har koll på sina djur.
Man kan ju inte slå ihjäl folk för att dom inte tänker som jag , det vore ju tokigt. Mitt förslag är, gör hundägaren uppmärksam på att ni är på väg att passera, skulle hundägaren strunta i det stanna gärna och gör personen i fråga uppmärksam på att deras djur kan skada eller skadas om dom inte ser efter det.

MVH Mathias och hunden Ludde som går på vänster sida.
 
Använd ringklocka, för de som har hundarna i lina är det till stor hjälp. Det är nästan omöjligt att höra en ognisslande cyckel. Förutom jaktdrift har många hundar en nyfikenhet som som gärna gör att det tar ett steg fram emot cyklisten. Det kan naturligtivs utlösa en onödig bromsreflex.

Mer kopplade hundar, mer ringklockor.

Ps. Likaväl som det finns hundägare som tror att de har ensamrätt till vägen finns det cyklister som tror detsamma.
 
laase; sa:
Jag är jävligt trött på alla hundar som morrar/skäller/slänger sig efter en när man kör cykelbana. Än så länge lyckats undvika hundbett eller kullkörning pga att man trasslar in sig i jycke eller koppel när dom slänger sig ut. Någon som har något bra tips på hur man försvarar sig mot bestarna?

Stanna inomhus? Gubbvarning på det där tycker jag....är det verkligen så att de flesta hundar morrar/skäller/slänger sig mot dig?
 
Jag har en "bjällra" på budväskan, så nog hörs det att jag kommer, problemet är att det verkar som om många hundägare tycker att det är helt naturligt att deras små sötnosar reagerar som dom gör, har dessutom vid ett par tillfällen blivit jagad av okopplade kamphundar, som tur är är dom otäckingarna inte särskilt konditionsstarka eller snabba. Jag är en hänsynsfull åkare!!!
 
laase; sa:
Jag är jävligt trött på alla hundar som morrar/skäller/slänger sig efter en när man kör cykelbana. Än så länge lyckats undvika hundbett eller kullkörning pga att man trasslar in sig i jycke eller koppel när dom slänger sig ut. Någon som har något bra tips på hur man försvarar sig mot bestarna?

Vad vill du uppnå med ditt inlägg? Vill du ha tips om hur du ska försvara dig mot hundar eller vill du bara avreagera dig? Om du bara vill avreagera dig kan du väl ringa en vän ;)
 
öringen; sa:
laase; sa:
Jag är jävligt trött på alla hundar som morrar/skäller/slänger sig efter en när man kör cykelbana. Än så länge lyckats undvika hundbett eller kullkörning pga att man trasslar in sig i jycke eller koppel när dom slänger sig ut. Någon som har något bra tips på hur man försvarar sig mot bestarna?

Vad vill du uppnå med ditt inlägg? Vill du ha tips om hur du ska försvara dig mot hundar eller vill du bara avreagera dig? Om du bara vill avreagera dig kan du väl ringa en vän ;)
Nja, han har väl bett om och fått en del handfasta tips om vad man kan göra (ringklocka/dyl.).

Problemet är ju inte att alla eller ens många hundar reagerar med att skälla eller liknande, men att några gör det. Har en bekant som för två månader sedan blev rejält biten (minns inte hur många stygn) i ryggen av en söt, frigående rottis, och ägaren frågade lite nonchalant "hur gick det?". I chocken missade min bekant att kräva identifikation av hundägaren. Troligen går hund och ägare lika lösa idag som då.

Cyklister kan använda sin ringklocka, men vilket råd har ni (gärna hundägare) till oss löpare? Träskor? På hemsidan marathon.se minns jag en tråd där någon var rejält förbannad och föreslog att man skulle utrusta sig med grytpistol, men det skulle kännas bra att inte behöva gå fullt så långt :)
 
Drällare

Många irritationsmoment finns förvisso på cykelbanor. Vissa som promenerar har noll koll på andra trafikanter.

Att som hundägare ha en eller två hundar i såna där koppel med rullinmatning och låta hunden/hundarna gå på ena sidan cykelbanan och själv vara på andra sidan så att man effektivt blockerar framfarten för cyklister och inlinesåkare är sinnesvagt speciellt som det ofta är svårt att se att hunden är försedd med koppel när man kommer med fart.
När man påpekar det oförsvarliga i beteendet verker matte/hussen inte ha förstått att det finns andra på cykelbanan överhuvudtaget.

Gäller förstås inte alla hundägare men tyvärr är det alltför vanligt.

Ringklocka är bra men blir allt mindre användbart i och med att så många lyssnar på MP-3 eller i pratar i mobiltelefon.

Hur många gångtrafikanter/cyklister är införstådda med att de kan utgöra ett hinder för andra trafikanter?

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...