Hur förvarar ni ull?

Hej,
Hur brukar ni förvara er ull?

Jag har en hel del så vintertid har jag det i garderoben då jag använder det varje dag.

Men under sommaren så förvarar jag det jag inte använder i förslutna plastbunkar.
Ser till att det är torrt först så att de inte möglar.

Man vill ju inte att massa kryp äter upp ens ull kläder för flera tusen.
 
Hej,
Hur brukar ni förvara er ull?

Jag har en hel del så vintertid har jag det i garderoben då jag använder det varje dag.

Men under sommaren så förvarar jag det jag inte använder i förslutna plastbunkar.
Ser till att det är torrt först så att de inte möglar.

Man vill ju inte att massa kryp äter upp ens ull kläder för flera tusen.



Samma som ovan. Hänger i garderoben som allt annat. Aldrig varit något problem!



..tapatalk for iOS
 
Förvarar rena ullkläder i garderob, om det ej ska användas på lång tid i tättslutande plastpåse, tex ziploc. Om du är rädd för mal, sätt en bit rödcederträ i garderoben. Kläder i bruk hänger framme på galge eller krok.
 
Jag har också en massa ylle- och sidenkläder (inkl. sådana som utflugna barn envisas med att lagra i föräldrahemmet). Jag bor dessutom långa perioder utomlands, och lägenheten finns på bottenplan i en 1800-talskåk, så jag känner igen problemet.
Frågan återkommer med jämna mellanrum, men för att du ska slippa leta citerar jag ungefärligen mig själv från en gammal tråd (ni som minns diskussionen får ursäkta):

I "normalt" inomhusklimat är nog mögel ett väldigt litet hot, om inte huset självt har mögel/fuktproblem. Mal och pälsänger kan vara knepigare, i alla fall i gamla hus och/eller om man vet att de förekommit. Har man fönster som vetter mot närliggande träd och buskar, särskilt inne i tätbebyggelse, kan klädesmal faktiskt använda dem som mellanstation och komma in den vägen, även om det inte är vanligt.

  • För kompakt långtidslagring gör jag som du: rena torra plagg i täta plastlådor. Lådorna är av den halvtransparenta sorten och jag ser till att ställa dem ljust = oattraktivt för mal att lägga ägg i.
  • För normal förvaring hänger jag plaggen - endast rentvättade - luftigt i en skrubb med hängande rödcederklabbar och en alltid tänd liten led-lampa (drar mikroskopiskt med ström, så inget dåligt miljösamvete). Sockor och annat smått i täta plastlådor med en rödcederbit i varje.
  • De plagg som använts - om så en enda gång - hängs/läggs aldrig i några slutna och/eller mörka utrymmen eller viks ihop, utan hänger fullt synliga på en ljus plats i lägenheten, ända tills de tvättas. Hudepitel i klädfibrerna + mörka vrår = mums för mal.
Med dessa metoder har jag hittills klarat mig, trots att mal förekommit hos grannar. En del lådor har stått oöppnade (och andra plagg hängt orörda i garderoben) i flera år och överlevt utan någon sorts skador.

Jag har aldrig använt några torkmedel i lådorna och aldrig sett minsta ansats till mögelproblem, trots att lägenheten i sig är rätt fuktig med uppdykande mögelfläckar på utsatta ställen, som man får hålla efter. Tror faktiskt att just ull är mindre känsligt för mögelangrepp än t ex bomull.
 
frys!

Hej,

Man vill ju inte att massa kryp äter upp ens ull kläder för flera tusen.

Jag har varit med om det. Tröjor med högt ekonomiskt och framför allt affektionsvärde är inte lika trevliga när det blir hål i dem. Jag har haft pälsänger så det förslår. Numera fryser jag in ullsakerna över sommarn, alt. har dem i zip-påse - in i frysen - och sen i en plastback. Har hittat pälsäng-skal i plastbacken, men ännu inte i zip-påsen.

Inte vet jag om det helt säkert, men än fungerar det.
 
Bor ett ett par decennier nyare hus an Joanna. Vi har haft jätteproblem med pälsängrar. Anticimex kan inte göra mycket. Det får inte spruta med starkare medel än vanlig Radar som man köper själv och det biter inget vidare på kräken. Nu verkar de efter många decenniers kalasende ha övergett oss, obegripligt varför. Jag ser några få per år, men de är små och ynkliga och ser inte pigga ut. Under åren har jag fått allt från fårskinnsjackor till äkta mattor förstörda.

Vad jag egentligen ville säga var att de jäklarna tar sig in överallt. Hittade ett en låda med gamla glasburkar jag sparat uppe på vinden. Rena med påskruvade lock. Inne i burkarna låg pälsängerskal.

Nu var situation extrem här i huset förut. Har ni inga kända problem med ohyra räcker säkert de försiktighetsåtgärder som nämnts.

Kan ju också tipsa om att vad gäller pälsängrar älskar de våra kroppsavlagringar. De är inte så himla intresserade av textilierna i sig.I köket är det den lilla fetthinna som finns på porslin de gillar (säkert var de där glasburkarna jag nämnde inte supernoga diskade). Jag har faktiskt aldrig fått hål i helt rena bomullskläder. Men gud nåde om en använd stumpa råkade åka in under sänger förut - då var det kalas!
 
Flugor äter ull

Även flugor äter ull, och även tjock och fin bomull. Jag har fått många dyra långkalsonger uppätna i fjällstugor när de hängt framme under natten. Men också i hemmets garderob kan flugor komma in och äta upp t ex en dyr och fin halsduk i ull. Ingen expert påp flugor men de jag sett liknar vanliga husflugor. Jag förvarar all ull i IKEA:s inplastade garderober, som endast har öppet nedtill mot golvet och det har fungerat några år nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...