Överlevnads- bushcraftintresserade nära Stockholm?

Jag är intresserad av att lära mig om överlevnad men vill/kan inte betala flera tusen för en kurs. Antar att jag skulle kunna fixa nån bok och sticka ut i skogen själv, men tror också att det är både lättare och roligare om man är flera, så jag undrar om det finns några i Stockholmstrakten som också är intresserade?
 
Det finns många som tycker som du, varför skall ingenting kosta 1000-lappar.

Skogarna finns där bortom ändhållplatserna. Biblioteket har böckerna, gratis. Men de där nyttjingsbara växterna är riktiga överlevare och ser oftast olika ut efter årstiderna. I början kan det där vara knepigt.

De bästa överlevnadsväxterna trivs i alla diken, men alla diken är inte bra skördeplatser. Den kunskapen kräver kanske kunskap utanför kartbladet etc.

Man behöver även i Sverige markägarens tillstånd för att bygga vindskydd, skörda nötter etc.

Så ett gott råd är läs på eller köp begagnat på www.bokborsen.se och www.antikvariat.net, dina tankar att jobba i grupp är helt rätt fler ögon och hjärnor ser mer och dessutom är sällskap trevligt.

Att lära sig 50-75 överlevnadsväxters utseende under 4 årstider kräver minst ett år och jag tror instruktör av växtkunnig eller överlevnadskunnig. Det finns en Jägar och en FJS förening i Sth de har säkert någon medlem som kan dela med sig.

Men med markägartillstånd, i rätt typ av omväxlande natur, med inga industri och gårdsavlopp i ytvatten, den kunskapen är nog värd en instruktör.
Veckoändskurser är inte så dyra och kostnaderna ligger nog inte på maten, utan på det som själv är svårt att greppa som nybörjare.
go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...