UV-filter i fjällen med digitalkamera?

Har en fundering när det gäller UV-filter och fotografering uppe i fjällen. När man hade de gamla analoga kamerorna så var det mer eller mindre ett måste att ha UV-filter på objektivet, dels för att skydda linsen, dels för att utestänga UV-strålarna som kunde påverka slutresultatet på bilden.

Men nu när det är digitala kameror som gäller, så påverkas ju inte (?) sensorerna av UV-strålningen, bör man trots det använda sig av detta filter uppe i fjällen? UV-strålningen är ju högre ju högre upp man kommer och fjällen är så högt man kan komma och fortfarande ha bägge fötterna på jorden.

Ett skäl att ha ett filter framför linsen, borde vara i skyddssyfte, dvs skydda linsen mot yttre våld, grenar som kan repa linsen eller andra faror som »hotar» kameran. Om nu inte UV-strålningen påverkar bilderna tagna med en digitalkamera, är det då inte bättre att skaffa en helt neutralt skyddsfilter istället för ett lite (knappt synbart) färgat UV-filter?

Några tankar så här inpå småtimmarna (vilket får förklara eventuella tankevurpor i texten ovan).
 
En digitalkamera påverkas inte av UV-strålning i samma grad som en analog kamera (troligtvis inte alls). Däremot fyller alla filter den funktionen att de i viss mån "skyddar" mot stötar, repor och kladd eftersom det sitter ytterst på linsen. Det är betydligt billigare och enklare att åtgärda ett trasigt eller smutsigt filter jämfört med själva linsen. Om du gillar att ha denna "extra försäkring" är det bara att välja den sorts filter du själv föredrar.
 
Jag föreslår att skita i uvfiltret och sätta på ett polariseringsfilter istället. Uv-filter gör ytterst liten skillnad annat än skyddar objektivet, de billiga försämrar bilden mer än de förbättrar. Sätt på ett bra polfilter istället så blir det trevligare himmel, vatten och du skyddar objektivet också.

Mvh // Johannes
 
Jag föreslår att skita i uvfiltret och sätta på ett polariseringsfilter istället. Uv-filter gör ytterst liten skillnad annat än skyddar objektivet, de billiga försämrar bilden mer än de förbättrar. Sätt på ett bra polfilter istället så blir det trevligare himmel, vatten och du skyddar objektivet också.

Mvh // Johannes

Har också funderat i dessa banor, men filterfaktorn leder ju till att man tappar mellan 1- 1,5 steg vilket gör att man får köra på högre iso, längre slutartider eller större bländare än vad som annars är fallet med ett uv-filter eller ett neutralt skyddsfilter.

Hade annars tänkt att skaffa ett polfilter lite längre fram och då endast använda det när motivet drar nytta av det.

De filter som jag funderat på är Hoyas HD-filter som verkar vara av mycket bra kvalité och som verkar tåla smuts, slag och vatten etc mer än vad billigare dito gör.
 
En digitalkamera påverkas inte av UV-strålning i samma grad som en analog kamera (troligtvis inte alls). Däremot fyller alla filter den funktionen att de i viss mån "skyddar" mot stötar, repor och kladd eftersom det sitter ytterst på linsen. Det är betydligt billigare och enklare att åtgärda ett trasigt eller smutsigt filter jämfört med själva linsen. Om du gillar att ha denna "extra försäkring" är det bara att välja den sorts filter du själv föredrar.

Om digitalkameran inte påverkas alls av UV-strålningen och det oavsett om man är på låglandet, vid havet eller i fjällen, så får det nog antingen bli ett neutralt skyddsfilter i stil med Hoyas HD Protection i kombination med ett polfilter (som dock kommer att användas när andan faller på och inte monterat samtidigt som det andra filtret).

Är det ställt över alla tvivel att digitala kamerors sensorer inte påverkas av UV-strålning? Någon som vet med säkerhet och som kan peka till någon pålitlig källa angående detta?
 
Jag skulle välja ett filter (vilket som helst, oavsett sort) framför att köra utan något alls! Ett skylight filter duger utmärkt, ett pol-filter kan vara intressant att ha till hands för att få lite mustigare färger och mindre med blänk i bilder fotograferade vid vatten.
 
Jag skulle välja ett filter (vilket som helst, oavsett sort) framför att köra utan något alls! Ett skylight filter duger utmärkt, ett pol-filter kan vara intressant att ha till hands för att få lite mustigare färger och mindre med blänk i bilder fotograferade vid vatten.

Jag håller definitivt med om att filter är bra att ha som skydd framför linsen, men då bör det vara av högre kvalité än de som man kan köpa för under hundringen på vissa sajter.
 
Min vän optikern hävdar oxså att formulan för antifredlexbehandlingen av plastlinserna i objektiven har förändrats till att både innehålla salter motsvarande UV och laxfiltren redan i grundkonstruktionen, bl a för att ge sensorerna längre liv. Tidiga kompaktkameror hade motsvarande under frontlinsskyddet.
Vad som ett polaroidfilter gör med exponeringsfaktorn i kameran sköter ju TFF exponeringen om automatiskt om men fotograferar man manuellt med sin mer avancerade kamera kan man ju ändå få hjälp med tids eller bländarinställningen, givetvis kan man i M läge ställa in de värden man kommer fram till.
De som inte fotograferat med polaroidfilter ännu bör definitivt försöka.
go tur
 
Min vän optikern hävdar oxså att formulan för antifredlexbehandlingen av plastlinserna i objektiven har förändrats till att både innehålla salter motsvarande UV och laxfiltren redan i grundkonstruktionen, bl a för att ge sensorerna längre liv. Tidiga kompaktkameror hade motsvarande under frontlinsskyddet.
Vad som ett polaroidfilter gör med exponeringsfaktorn i kameran sköter ju TFF exponeringen om automatiskt om men fotograferar man manuellt med sin mer avancerade kamera kan man ju ändå få hjälp med tids eller bländarinställningen, givetvis kan man i M läge ställa in de värden man kommer fram till.
De som inte fotograferat med polaroidfilter ännu bör definitivt försöka.
go tur

Jag har som sagt var, aldrig testat att fotografera med polfilter, men kommer definitivt att införskaffa ett sådant filter lite längre fram.

Frågan är, precis som Johannes föreslog tidigare i den här tråden, om jag helt och hållet skulle använda mig av ett polfilter istället för ett UV-filter (eller skyddsfilter) eller jag införskaffar ett neutralt skyddsfilter och sedan använder (ett framtida inköpt) polfilter enbart när motivet så kräver?
 
Köp ett "skyddsfilter" om du känner att du blir tryggare av det och köp ett polfilter att använda när du vill och det behövs. Alternativt skiter du i skyddsfiltret och kör med polfiltret de gånger du vill. Själv har jag aldrig använt något filter som skydd och heller aldrig fått ångra det. Sunt förnuft kommer man långt på och det tar inte många sekunder att sätta på objektivlocket.

Mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Luffarn Sära på filter? Fototeknik 4
Mr Eibladh Pol-filter m.fl. Fototeknik 6
SmartArt förstoringsapparat. filter. Fototeknik 2
dangermouse Filter Fototeknik 1
Kiwi Filter Fototeknik 1
bd42robs Filter och film Fototeknik 2
sennen Filter Fototeknik 11
robocop Filter eller ej! Fototeknik 9
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Arctic Fox Videokamera för fjällen. Fototeknik 12
Totteman Filma i fjällen + 3 dagars löpning, kameraval? Fototeknik 7
Gidenstam Filmval för fjällen Fototeknik 3
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8

Liknande trådar