Indien

Jag ska åka till Indien i höst.
Jag ska mestadels uppehålla mig i Kerala.

Vad ska man ha för kläder?

I guideböcker står det luftig bomull.

Men funkar inte syntetiska funktionsplagg alls? Jag tänkte annars använda Craft-kalsonger som släpper ut fukt...

Sen gäller det sovsäcken också...

Ska det vara dun eller syntet?

Hur hittar man billiga resor?

Tack på förhand
Micke
 
lilonjo; sa:
Jag ska åka till Indien i höst.
Jag ska mestadels uppehålla mig i Kerala.

Vad ska man ha för kläder?

I guideböcker står det luftig bomull.


Men funkar inte syntetiska funktionsplagg alls? Jag tänkte annars använda Craft-kalsonger som släpper ut fukt...

Jag tyckte att "funktionskläder" funkade utmärkt, tunnt, luftigt och lätt torkat är alltid bra..

lilonjo; sa:
Sen gäller det sovsäcken också...

Ska det vara dun eller syntet?

Syntet! Använd sovsäckslakan, finns fina på plats..

lilonjo; sa:
Hur hittar man billiga resor?

Jag tog en enkel flygstol på Aeroflot, det var billigt.. Håll ögonen öppna så hittar du nog något.
 
Och är du i Kerala så får du inte missa Kardemummabergen, och Kumily-Periyar nationalpark vid Keralas ostgräns. Höga berg, helt otroliga djungler, tigrar, elefanter, apor och såvidare. Uppskattar man vildmark så är det ett av de absolut bästa ställena i södra Indien.
 
lilonjo; sa:
Vad ska man ha för kläder?

Det beror väl på vad man ska göra det. Ska du ut och klättre i de nyss omtalade bergen är det väl bra med någon form av funktionskläder. Ska du gå runt "på stan" eller kring sevärdheter, åka båt i backwaterområdena är lätta bomullskläder att föredra. Köps lämpligen på plats. Det som du hittar i Sverige är alldeles för tjockt i värmen.

[/QUOTE]Sen gäller det sovsäcken också...

Ska det vara dun eller syntet? [/QUOTE]

Detsamma gäller väl här. Tänker du inte ge dit ut på trekking så lämna sovsäcken hemma. Det är varmt även på nätterna. Framåt jul kan det börja bli lite svalare från Karnataka och uppåt. Då kan man köpa sig en filt för ett par tior för att hålla värmen på nattågen.

Varkala rekommenderas om du vill ha några dagar på stranden. Backwatertur rekommenderas varmt. Det finns budgetalternativ på en dag. Vill du spendera mer går det att ta en tur med någon av de "klassiska" husbåtarna.

God tur!
 
Skippa sovsäcken. Det är ett tropiskt land du ska till.

Spara plats i ryggsäcken så att du kan köpa lokala kläder så att du smälter in mera. Indierna går runt i kostym så det är inte helt sant.

Det är bara turister som glider runt med en massa hight tech kläder heimfrån. Själv är jag en traveller. :)

Det finns billiga biljetter till Bombay eller varför inte till Sri Lanka. Ruggigt billigt att flyga därifrån till södra Indien om inte båttrafiken har öppnat. Vägen kanske är öppen till och med. En enkel till colombo borde kosta cirka 3000 kronor.

Gå in på http://www.indcen.com/. Jag har använt dem och de är bra.
 
vaccin??

Vad bör man ta för vaccin innan man åker till thailand och indien? Med lättare trekking och strand-vistelser.
 
Re: räcker det?

lilonjo; sa:
Behöver man inga andra??
Hepatit b? är det gulsot?

Det beror lite på hur man tänker sig att bo och leva när man är där.

Dukoral kan vara bra mot en del av de vanliga diarréerna. När jag har varit där har de även rekommenderat vaccin mot tyfoid.

Hepatit b är den blodöverförda formen av gulsot. Viktigare är väl kanske den som smittar via vatten: hepatit A (havrix eller gammaglobulin, havrix räcker längre men är dyrare, gammaglobulin är egentligen inget vaccin utan något som stärker skyddet mot gulsot).
 
Hepatit-A skall det nog vara.

Det är ju bara att ringa de som ger injektioner så får du svar på vad som rekas.

Skippa den Japanska hjärninflamations sprutan (b- någonting) i alla fall. Bara ett sätt att tjäna pengar för sjukvvården.

Dukoral ger bara ett 30 procentigt skydd och kostar en slant.

Lariam brukar vara det som gäller för Indien. Malaria ÄR vanligt där.
 
Kortbyxor... no no no

Vad ska man ha för kläder?

I guideböcker står det luftig bomull.
>>>>>
Jag instämmer i de andra svararna: handla dina kläder på plats. Billigare och med bra utbud. Och undvik kortbyxor. Det är bara vita engelska turister och små pojkar som har kort på sig.
Varför far du till ett så turistpackat ställe som Kerala? Det "riktiga" Indien hittar du inte där. Om du vill uppleva Indien. Prova en favorit österut: Madurai. Titta igenom Lonely Planet, läs igenom den och far till ställena dom inte rekomenderar. Då kan man hitta sina guldkorn. Som Bangalore. I den staden (som inte rekomenderas av Lonely Planet) finns en höjdare till glassbar, billiga hotell och trevlig stämmning...
Jürgen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...