fredagstältplats från rävsnäs

Hej, Är det någon som har tips på tältplatser som kan fungera om man ger sig av fredag kväll från rävsnäs ( i stockholms norra skärgård) och österut?

Vänliga hälsningar,
Kristina
 
Tack! Vet du om det finns något bra ställe för flera tält på de södra delarna av ön? Är rädd att det är för långt annars.
 
Hej!
Nu är inte jag någon paddlare men har vistas i området med liten båt i många år. Här kommer ett förslag på tältplats för fredagen. Sjösätt i Rävsnäs parkera sedan? bilen på den stora parkeringen som ligger på höger sida uppe vid ”stora vägen” när ni svänger ner mot Rävsnäs brygga.
Paddla norrut till Lidön till Österhamn där kan ni tälta första natten. Norrtälje kommun har där ställt ut sopmajor + att det finns ett dass att använda vid behov! Sopmajorna är bara utplacerade delar av året så är ni där tidigt eller sent på säsongen finns dom inte kvar. Dessutom finns det ett bänk man kan sitta vid om man känner för det.
Ta till er informationen som står på tavlorna som är placerade där i Österhamn vad som gäller vid tältning och andra aktiviteter i området.
Det här stället är perfekt att utgå från dagen efter, om ni siktar mot ex Söderarm så får ni ta er över Tjocköfjärden mot Tyvön paddla norr om St enskär (mellan Tyvön och St enskär) vidare mellan norra och södra Lönnskär sen är ni ju framme vid Gisslingsö och kan välja färdväg vidare ut mot söderarm beroende på väder och vind. Om vädret är bra och det blåser lite kan ni från Österhamn paddla Havssvalget ut till Håkanskär vidare bort mot Vattungarna/Österskär och ut mot Söderarm. Mer utsatt för väder och vind men det är fantastiskt att få vara i ytterskärgården i bra väder!
Det är stor chans att ni kommer får se havsörn på turen och någon säl kan man också få se i det här området!
/Tomas
 

Bilagor

  • Österhamn.jpg
    Österhamn.jpg
    38.9 KB · Visningar: 534
  • Tältplats.jpg
    Tältplats.jpg
    71.4 KB · Visningar: 516
  • Söderarm.jpg
    Söderarm.jpg
    21.2 KB · Visningar: 518
Tack, Tomas! Det är ett förslag som ligger nära och kan fungera om det blir sent!

Dako, Vi är nog max fyra tält som behöver hitta plats. Brukar leta efter klippor, med gräs kan också fungera.
 
OT

Är det fortfarande några militära områden där ute vid söderarm och yttre hamnskär? 1990 var det det iaf och då sköt man med luftvärnskanoner mot mål som vi bogserade långt ut till havs. Det var kul :)
 
Tror inte det finns några militära förbudsområden kvar där ute.

Det finns fågelskydd vid Spjutsten däremot.

Jag tror att jag övernattat i tält på någon av de mindre öarna väster om Fejan men det var drygt 25 år sedan så jag minns inte vilken det var. På lantmäteriets sida kan du söka tältplatser på de öarna som inte har bebyggelse. Använd ortofoto och topografisk karta omväxlande. https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
krilar Inläggning rävsnäs/kappelskär Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...