Fällkniv

Det finns långa trådar om knivar men jag vill ha en bara om fällknivar. Fällkniv är ändå lite mer diskret sätt att ha med sig en kniv. Sedan finns det så många detaljer på en fällkniv.
 
Hmm, jag kommer att tänka på hur jag använder knivar.

En bra fällkniv är bra och en bra slidkniv är också bra.
En bra fällkniv är bra när man behöver den.

Jag har en fällkniv som är jätteliten. Den är bra.
Jag har en jättestor kniv som också är jättebra när jag behöver den.

Den lilla fällkniven har jag i mitt bälte eller fickan. En gång behövde jag använda en funktion som den kniven har, nämligen med saxtillbehöret klippa tånaglarna. En annan gång hade jag behov att använda min stora kniv till att klyva ved. Det hade inte min lilla fällkniv fixat. Å vice versa hade inte mina tånaglar fixats av min stora lappkniv.

Tja vad ska man säga,
 
Jag bestämde mig för årets vandring att lämna den riktiga kniven hemma och istället bara ta med en liten fällkniv. Jag är nöjd med beslutet, lite lägre vikt och lite smidigare för småpill. Lite naket kändes det utan kniv då jag alltid haft det på mig ute i naturen sen barnsben men det gick att hantera.

Jag skaffade en Victorinox EVOWOOD 14. Trähandtaget känns bra i handen och funktionerna känns tillräckligt många. Den hade gärna fått innehålla en liten pincett men jag skulle å andra sidan ändå ha med en bättre i sjukvårdslådan. För mig uppväger ändå trähandtaget pincetten.

Den åker med även på kommande fjällturer, men i skogen få en riktig kniv följa mig.
 
EKA 88 är lite klen för att klyva ved.

Men det finns lite kraftigare EKA t ex 92 som är i stort likvärdig med en vanlig Mora.

Komplettera gärna med en liten Victorinox för bl a nagelsax t ex Rambler.

Thure
 
Denna fyller mycket av min idealfällkniv


Bladform ok men lite för spetsig till smörkniv.
Bladlåsning gillas.
Storlek skrämmer inte omgivning.
Klämman för fickan går högt upp så kniven ligger lågt.
Hål för snöre.
Pris så den kan lämnas i flygkontrollen. De hittar oftast mer än jag.
Diskret färg.
Stål efter priset.
Kall på vinter.
 
Den Vic som jag kört enbart med på vandring är victorinox huntsman. Den har förutom standardfunktionerna sax och såg. På vandring är det enligt allemansrätten ok att använda kvistar, ris mm att elda. Därför behövs ingen yxa eller lapphuggare till att hugga/bonka med.
 
Hm

Nu är ju prisklass helt avgörande för vad man egentligen pratar om här, men efter många års intresse av fällknivar, måste jag nog ändå säga så här.

Om bruksvärdet helt styr fällknivens värde, så hamnar jag snabbt i Victorinox stora knivmodeller. Därefter väljer man innehåll som möter kraven. Du får en bra storlek på kniven, men du får också en massa annat som kan vara bra att ha.

8981240676382_celum_145173_560Wx490H.jpg
 
För att jag skall ha med en större fällkniv/täljkniv i byxfickan eller i ryggsäcken så skall jag ha nytta av den och den skall inte kännas onödigt stor och tung.

Vid vinterturer med skidor från stuga till stuga behövs ett vettigt stort knivblad för att få fram tändved.
Detsamma gäller om jag vill utnyttja utlagd ved vid vindskydd på t ex Sörmlandsleden.

Till vardags hemma eller på landet kan en större Victorinox med hyfsat många funktioner komma till användning när de större verktygen ligger en bit bort. Men större fällknivar tynger och sliter lite i byxfickor. Min subjektiva maxgräns är Victorinox Nomad. Och där saknar jag bra kryssmejsel och sax men dessa har jag alltid i en liten Vic på nyckelknippan. T ex Rambler nederst.

Thure

Översta bilden Nomad. Knivbladet är bra allround men till vedklyvning föredrar jag skandinavisk slipning.
 

Bilagor

  • s-l640.jpg
    s-l640.jpg
    25.4 KB · Visningar: 904
  • 22058102-origpic-90b8d3.jpg
    22058102-origpic-90b8d3.jpg
    24.2 KB · Visningar: 898
Senast ändrad:
Tycker ju är en sån här tråd förtjänar uppmärksamhet. Grävde i fickor och ryggsäck efter några små Victorinoxar. Den på lilla nyckelknippan har jag haft sedan jag var i tjugoårsåldern det vill säga drygt ett trettiotal år. Bärs ihop med nyckeln från arbetet Så säg 30×250 lika med 7500 dagar. Den andra fick jag i 40 års present av min kamrat Magnus. Burits i stort sett varje dag sedan dess, Oftast i väska eller ryggsäck så säg 12×365 dagar lika med drygt 4000 dagar. Som kuriosa kan nämnas att batteriet till lampan fortfarande räcker. Den används mest för att titta på kartor i mörker eller kika lite på nyckelhål i mörker. Lyset är rött. Den sista köpte jag på flygplatsen i Schweiz den här sommaren. Den bär jag i lilla myntfickan på jeansen. Gällande dagar är det en lovande rockie.

Bosse
 

Bilagor

  • C524F7BA-481B-45FD-8902-9326393BFC47.jpg
    C524F7BA-481B-45FD-8902-9326393BFC47.jpg
    34 KB · Visningar: 884
Kanske borde jag förresten nämt om dessa tre små fick knivar Att jag filat den lilla flata mejseln tunnare och med lite skarpare kanter för att passa glasögon. Fungerar också bra på små elskruvar. Jag har ytterligare något tiotal små knivar i denna storlek. Jag använder alltid en utav dessa dagligt. Förutom detta brukade bära en till kniv på mig. Ibland även den liten och ibland större. Just idag är det en spyderco manbug.

Bosse
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...