Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ?

Jag har idag en Samsung Xcover 3 och är egentligen väldigt nöjd, förutom att den har för litet minne ( 8 GB).

Så, vad finns det för alternativ?

* Tålig och vattentät (IP67/68 räcker väl)
* En skärm som inte går sönder när man har tel i bakfickan.
* Tillräckligt med minne (32 eller 64 GB).
* Inga luckor utan vattentät ändå.
* Ladduttag helst i botten så man kan placera den enkelt i en hållare med laddning i bilen.
* Fysiska hem/bakåt/-knappar 3 stycken
* Kamera oviktigt
* Fysiskt skall den vara liten, Xcover är 4,5" skärm och helst inte större än det.

Telefonen används ibland i hantverkarbyxorna, ibland i bakfickan på "finbyxorna", i flytvästen när jag paddlar, i ryggsäcken när jag springer, och är främst en TELEFON.

Men man blir ju mer eller mindre tvingad att installera en massa appar för att klara sig i vardagen, så därför behöver en telefon ändå vara hygglig på detta.
Vet t.ex. att Xcover fått kritik för att vara långsam och det stämmer faktiskt, men känns inte som ett stort problem.

Har ni några bra förslag?
 
Många av Sonys Xperia-mobiler är vattentåliga - några dyrare är officiellt IPklassade men även lite billigare är tåliga enligt min erfarenhet men IP-klassas inte officiellt. Jag gissar för att slippa garantidiskussioner. Dock är de inte tappa-/slagtålighetsklassade (MIL-SPEC-vad nu siffrorna var).
Ett bra ställe att jämföra mobiler på är
https://www.gsmarena.com/

/Patrik, som vägrar använda ordet rugged för tålig på svenska :)
 
Jag använder en CAT S60 (med FLIR) - och så här långt har den tålt ALLT jag råkat utsätta den för. Nästan i klass med min gamla Sonim, den tålde precis allt - men var ingen smartfåneriapparat...

Med tanke på hur många apparater mina kollegor havererat under den tid jag kört med min S60 så är den tydligen tillräckligt tålig. IP-nånting (certifierad IP68) ner till 5m vattendjup (vad man nu ska med en telefon till när man fridyker begriper inte jag). Min brukar det räcka att den tål en oväntad dykning ner i en hink, en toalett, ett handfat e.dyl. Och då är 5m klart overkill…
/Odd
 
Lifeproof

Jag använder min Iphone 6S till allting men med ett lifeproof fodral då klarar den alla paddelturer och cykelvurpor.
 
Har också Cat S60 som jag är nöjd med. Det är ingen smidig telefon utan en rejäl kloss så den faller väl bort för TS. Den har dessutom ingen möjlighet att sättas fast i snöre, ett sådant där litet fäste för det saknas, det stör mig.

För paddling och ringa/använda i regn är den lika värdelös som alla mobiler med touchscreen, det blir ett flipperspel av skärmen.

Jag har en liten Samsung knapp-Xcover (den första?) som ligger tillgänglig på däck när jag paddlar (S60 ligger avstängd och nerpackad).

OBS! Jag har dränkt 2 st Sonim under paddling, de blev översköljda hela dagen och det tålde de inte. Alltså ligger knapp-Xcovern i en lite vattentät påse och plockas fram ur den vid användning.

Sammanfattning av mina erfarenheter: En så vattenskyddad KNAPP-mobil som möjligt skyddad i plastpåse tillgänglig vid paddling.
Nedpackad "riktig" smart-mobil med sig. Gärna tålig och vattentät.

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Lagom tålig drybag Utrustning allmänt 11
Elvah Tålig mobiltelefon med bra kamera? Utrustning allmänt 14
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
plast Tålig mobiltelefon Utrustning allmänt 34
Damberg Samsung B2700? Tålig mobiltele Utrustning allmänt 3
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
Psycoboy Tålig mobiltelefon Utrustning allmänt 24
andepande tålig mobil?? Utrustning allmänt 17
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
Brune vattentät toalettpapperhållare Utrustning allmänt 11
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
Olle78 Vattentät drybag? Utrustning allmänt 9
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Janelov Vattentät ryggsäck Utrustning allmänt 9
XmadiceX Vattentät handsfree? Utrustning allmänt 6
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
TreAnkare vattentät mobil - nåt att ha? Utrustning allmänt 21
srpp ledlampa t nyckelknippan: justerbar styrka? vattentät? Utrustning allmänt 8
mfn Vattentät plånbok Utrustning allmänt 13
mick102 Antenn telefon Utrustning allmänt 2
Trilla Ip klassad telefon Utrustning allmänt 0
Calle H Stöttålig telefon för uteliv Sonim XP3 Enduro Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Satelit-telefon Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...