Vegetarisk frystorkad mat

Jag ska ut på en längre tur med start 1 februari. Min tur kommer att börja i Grövelsjön, därifrån ska jag skida till treriksröset, för att sen fortsätta på cykel resterande delen av den svenska gränsen. Nog om det. (de flesta bitar är på plats, men inte maten..)

Skidturen beräknar jag ta ca 100 dagar, (inklusive vilodagar)
Problemet, eller något problem borde det ju inte vara, är iaf att jag är vegetarian (lakto-ovo). Jag har gjort en lista över de märken och smaker jag kan få tag i, här i Sverige den listan har jag bifogat. Är det någon som vet om det finns några andra märken/smaker. Som ni kan se i listan är inte heller näringsinnehållet det allra bästa i många av rätterna. Fett innehållet var i någon produkt så lågt som 2g/100g. Proteinet var inte heller särskilt högt. Någon vegetarian som har varit ute en längre period, som har något tips? Är det olja och linser som måste blandas i?

Vilka smaker rekommenderar ni?

//Lina
 

Bilagor

  • Vegetarisk turmat.pdf
    56.2 KB · Visningar: 944
Senast ändrad:
Klassiskt karavansnacks som torkad fruk och nötter har ju fungerat väl i tusentals år. Matoljetillsats är bra om du kör fettmotorn oxså. Men mest kommer din knopp att skrika efter kolhydrater. Välj de långsamma.
go tur
 
Klassiskt karavansnacks som torkad fruk och nötter har ju fungerat väl i tusentals år. Matoljetillsats är bra om du kör fettmotorn oxså. Men mest kommer din knopp att skrika efter kolhydrater. Välj de långsamma.
go tur

Visst, karavansnack ökar energiintaget, men det är inte det intaget som är det svåra att öka. Det svåra är att få i sig tillräckliga mängder med de essentiella aminosyrorna, vissa vitaminer etc.
 
Karavanfolket löste ju den delen med att gräva upp rötter längs med vägen samt emellanåt käka en kamel. Med bara din diet blir det som sagt svårare.
go tur
 
Kan i stort hålla med seobserver och jag är stor motståndare till frystorkat främst för att det tar mycket volym kontra kalorier i packningen och det är väldigt dyra kalorier. Sedan tycker även många att de är äckliga och att man blir dålig i magen av dem men det har jag aldrig upplevt de gånger jag får frystorkat gratis i gröna påsar istället för orangea.

Några exempel från mina expeditioner:

Turbo-oat frukost: 1 dl mixad havregryn, 0,5 dl blåbärssoppapulver, 1 matsked socker och 1 matsked olja. Till detta 0,5 dl nyponsoppa (75 gram pulver).
840 kalorier på 202 gram

1,5 dl couscous med 1 varma koppen kantarell + 2 msk olja.
803 kalorier på 170 grams vikt

2 paket Xing Fu minutnudlar (2 x 66gram) med 0,75 dl röda linser
830 kalorier på 198 grams vikt

Flapjack Berry + 2 påsar modifast choklad (5 dl varm chokladdryck)
870 kalorier på 210 grams vikt

Den sista är oftast till frukost då den går att äta den i sovsäcken om man förberett en termos med vatten + att man skakat ut pulvret i 2,5 dl vatten i nalgene flaska som man har i sovsäcken. När det är dags att äta tillsätter man bara 2,5 dl varmvatten. Ibland äter jag också detta till lunch ifall jag har mycket bråttom eller är väldigt trött. Suverän mat om det är jäkligt kallt ute och man helst inte vill lämna tältet.

Jag är inte vegetarian och de första dagarna i en expedition har jag ofta med mig korv och bacon, men efter några dagar försvinner köttet helt eftersom det har dålig hållbarhet.
 
När det gäller tips om hemmalagat och hemmatorkat ber jag dig läsa recensionerna av medier och böcker. Biblioteket kan säkert hjälpa till med fjärrlån.
Billigare, godare och nyttigare brukar resultaten bli.*
go tur
 
Det finns ju en massa torkade sojaprodukter som inte har speciell lång tillagningstid, det blir ju snabbt oändligt tråkigt med färdigrätterna som alla i stort sett smakar likadant.
 
Jag överväger just nu att ha frystorkat till lunch, och sen torka och komponera egna rätter till middagarna. Tidigare turer jag varit ute på har jag enbart kört på egentorkad mat. Att blanda i färdigtorkade sojaprodukter är ett mycket bra förslag, för resultatet blir inte så jättebra när man torkar ex quorn.
 
Kollade runt lite bland annat på Goodstore och Vegshop men jag som inte är vegetarian fattar inte mycket får jag erkänna. Kan ni ge något exempel på torkad sojaprodukt som inte är känslig för värme?


Det finns torra sojabitar, de brukar kallas sojakuddar eller grytbitar soja. Vad jag vet finns de i de flesta affärer. De bör blötläggas 10 min.
 
Torkad sojafärs tycker jag funkar till det mest. Lägg till nån stark krydda, lite torkade grönsaker o nån kolhydratkälla. Santa Marias tex mex färs är ju en klassiker också.

Testade att laga gryta m kokosmjölkspulver o torkad sojafärs för några dagar sen (hade även i lite färska grönsaker), det blev kanongott o skulle nog gå att utveckla till nåt mer lättlagat (det blev typ två portioner av kokosmjölkspulvret så det bör man ju lösa om man är själv). Köpte pulvret i nån livsmedelsbutik för asiatiska livsmedel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lokets Friluftsmat som vegetarian Friluftsmat 3
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
JockeSo Vegetarisk Torrmat likt Real turmat Friluftsmat 10
fredrik_ Vegetarisk tacofärs mums på turen? Friluftsmat 10
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
mr.murphy Vegetarisk käk för fjällvandring??? Friluftsmat 4
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
såg bortom frystorkad. Friluftsmat 15
JMel Kall frystorkad Friluftsmat 3
jultomten Frystorkad mat Friluftsmat 1
arjaeli Billig och god frystorkad mat för längre vandring Friluftsmat 3
sajberjohan Gammal frystorkad Friluftsmat 4
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
johnny76 Frystorkad mat Friluftsmat 4
Frystorkad mat Friluftsmat 2
VA-Mat,Frystorkad mat. Vart köper jag det? Friluftsmat 21
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...