Världens lättaste och billigaste regnställ?

Hur är det tänkt att man ska reparera ett non-wovenmaterial? Limma fast nytt material? Hur gjorde du med revan på benet? Hur fäster lim/tejp på den ytan?
 
Min bedömning är att silvertejp funkar utmärkt för en tillfällig lagning. Men man bör försöka se till att inte behöva laga. Alltså inte använda i snårig terräng och vara lite försiktig när man tar av och på dem.

Jörgen
PS. En mig närstående hustru förpassade byxorna till soptunnan när hon tröttnade på att de låg och skräpade vid grovingången :)
 
Jag vet inte hur beroende du är av huva, men annars rekommenderar jag Montane Featherlite H2O. 115g i stl M. Definitivt dyrare än Tyvek, men har hittills hållit för mig, till skillnad från ditt ställ. Jag lägger hellre ett par hundringar extra på ett ställ som håller hela turen, och gärna nästa tur också...
 
Det lät som att detta ställ var väldigt skört. Även om man inte kommer att gå igenom de värsta snåren vill jag ju gärna ha garanterat täta regnkläder. Speciellt som jag planerar att ha ett förstärkningsplagg i dun under som inte får bli vått.

Efter att ha läst din bok Jörgen, samt tänkt till över detta med en vindblus och en regnjacka, har jag tänkt ge det en chans då det låter väldigt vettigt. En vindblus verkar vara lätt att hitta i rätt viktklass, men att sedan hitta en bra regnjacka verkar vara mycket svårare. Vad finns det för alternativ, förutom driducks, om man vill ha en mycket lätt regnjacka med huva som garanterat inte släpper igenom regn. Hållbarheten behöver ju inte vara enorm, men låt säga att man går upp åtminstone ett snäpp från detta ställ, vad finns det då för alternativ?

//Carl
 
Ursäkta om jag snor åt mig frågan innan den når Fjäderlättarna, men Marmot Essence kan ju vara en idé? <200g, med huva, "riktigt" tyg inkl membran, och brukar inte vara så dyr som t ex Haglöfs LIM-jacka.

Annars är ju alltid ITABs regnjacka ett halvt måste, tror den väger ca 250 (ursäkta om jag minns fel på några gram), och har huva. Billig som stryk också.
 
Strykarräven;331781 sa:
Annars är ju alltid ITABs regnjacka ett halvt måste, tror den väger ca 250 (ursäkta om jag minns fel på några gram) [...]

Bara för att det är du ;) Min i stl L väger 288.


För övrigt anser jag att privatbilism inom städer och intrakontinentalt flyg bör förbjudas.
 
Senast ändrad:
marmot essense

är jag jättenöjd med.Det är en riktigt bra regnjacka,men den verkar inte finnas kvar om man ser marmots hemsida etc.Det är synd om den utgått.
 
När det gäller vettiga regnkläder så är jag benägen att instämma i tidigare inlägg. Det finns några varianter av samma nonwowen propylene som DriDucks, som Rainshield och Froggs Toggs, men de lider ju av samma känslighet, även om Froggs Toggs anses slitstarkare. Det finns ju folk som gått långa sträckor på Appalachian Trail med de här plaggen, så jag tycker som sagt inte att man helt skall avskriva dem.

En jacka som verkar vara en mycket bra kombination av vikt, funktion och pris är Marmot Essence, som ju ligger något över 200 gram. Sedan finns det några som är aningen lättare men också dyrare, som Patagonia Specter och Outdoor Research Zealot. I samma klass, förmodligen världens lättaste Goretexplagg är Haglöfs OZ. Den testar jag just nu, den var med i Klippiga Bergen och även samma dag som jag var ute med Driducks. Men den är ju inte billig. Haglöfs numera gamla LIM är också förhållandevis lätt och börjar komma ned i pris.

ITABs regnställ är ju något tyngre än de här extremt lätta jackorna, men prislappen är ju synnerligen tilltalande, så om jag skulle handla helt oberoende av Fjäderlätt-siten och intresset för att testa olika plagg, så skulle det nog bli ITAB Packaway eller Marmot Essence.

Jörgen
 
är jag jättenöjd med.Det är en riktigt bra regnjacka,men den verkar inte finnas kvar om man ser marmots hemsida etc.Det är synd om den utgått.
Fårskallar! Naturligtvis måste de ta bort sin lättaste jacka, samtidigt som deras i mitt tycke bästa alternativ, PreCip jacket, bara blir tyngre och tyngre för varje år! Samtidigt går modellen mot allt mer päronformad kroppshydda: Undrar om det inte bara är jackorna utan även amerikanerna som blir tyngre och mer päronformade?

Dock har jag en till salu, som är lite för stor (herr L). Maila mig vid intresse.

Sen tror jag att man fortfarande kan hitta Essence på USA-outlets, eftersom Marmot alltid sålt ut fjolårets exemplar (/färg) billigt på såna ställen. Måste finnas några essence att gräva upp där.
 
Jörgen Fjaderlatt.se;331745 sa:
Några prylintryck av Driducks Micropore redovisas nu på www.fjaderlatt.se. Är detta det ideala regnstället för den medvetne lättpackaren?

Jörgen

Jag har gått mot strömmen då det gäller skal.
Efter att konstatera att hållbarheten i de lätta skalen ( som jag använt) är synnerligen begränsade så har jag övergått till rejäla 3-lagers igen, detta för att minska konsumtionen och för att spara miljön. Det samma gäller tyvärr många UL-prylar. Peronligen gillar jag att gå lätt, men jag försöker alltid hålla en balans mellan vikt och hållbarhet. Säkerheten blir också lidande med för lätt (läs svag) utrustning då Kung Bore får härska.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...