Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor

God jul, gott folk.

Jag har länge funderat pa att traska upp för Mont Blanc, och har nyligen bestämt mig för att göra ett försök nästa sommar (2013). Jag är rätt grön, och da jag även är relativt fattig har jag ej rad att punga ut 10000 spänn för att släpas upp av en guide. Har heller inte hur mycket semester som helst sa jag siktar pa att klara av hela affären pa ca en och en halv vecka. Pa grund av en total avsaknad av likasinnade kamrater har jag dessutom bestämt mig för att göra det solo.
Kort sagt: jag har bestämt mig för att bestiga Mt Blanc (via Gouter-leden) ensam med tält utan tidigare erfarenhet.

Nu till fragorna.

Först och främst: är detta en idiotisk idé? Som sagt har jag ingen erfarenhet av alpinism att tala om. Har knatat runt i alperna med jämna mellanrum sen jag var ungefär fyra ar gammal, och har även bestigit Rinjani i Indonesien (~3700 m), men det är väl knappast jämförbart. Har även akt snowboard pa relativt hög höjd (3500 m) samt klättat lite pa vägg (inte sa relevant kanske). Är i övrigt i rätt god form, dock siktar jag pa att förbättra denna avsevärt under de manader jag har kvar innan det är dags. Viss teoretisk kunskap finns redan, men som sagt är den praktiska erfarenheten minst sagt begränsad.
Planen än sa länge är som följer:
Dag 1: Ta en 1- eller 2-dagarskurs i glaciärvandring/alpinism (öva self arrest, ga med stegjärn etc).
Dag 2: Se ovan.
Dag 3-4: Upp och härja pa diverse mindre berg för att acklimatisera (övernatta i dalen). Förutsätter även att dag 1 och 2 delvis kommer att tilbringas pa över 2000-2500 meter.
Dag 5: Upp till Refuge du Goûter, övernatta.
Dag 6: Första toppförsöket.
Dag 7-9: Buffertdagar utifall vädret suger.
Resten: Relaxa i Chamonix, aka hem.

Fran början tänkte jag försöka hitta nagon annan att aka med och bilda replag, men ärligt talat ser jag inte poängen med att ga med kort rep om man är tva-tre personen. Känns som risken överväger fördelarna, men vad vet jag.

Fraga 2:
Hur ser man pa tältning vid Gouter-hyttan? Har hört att det är "förbjudet", men att folk gör det ända? Gäller det att packa ner allt och förvara det nagonstans medans man försöker sig pa toppen?

Fraga 3:
Vad kostar det att hyra utrustning i Chamonix? Vad jag kommer behöva hyra är skor, stegjärn, yxa och hjälm.

Fraga 4:
Kan man lasa in grejer nagonstans i chamonix för en rimlig peng? Kommer troligtvis ha med mig mer grejer än jag vill släpa med mig upp. Har släkt och vänner i Geneve, men det hade varit lite omstädigt att aka fram och tillbaka dit bara för att dumpa utrustning.

Hoppas detta inte var altför svart att läsa, bor i Tyskland och saknar därför a med ring.

Tack pa förhand för delad expertis!
 
1. Nej det är ingen idiotisk ide. Alla har vi varit nybörjare och någonstans måste man ju starta sin "karriär"!
2. Du kan tälta i snön strax ovanför Gouterhyttan. Den inofficiela alp-tältnings-principen; upp med tältet i skymmning, ned med tältet i gryning gäller. Finns även tältplats vid tete rosse stugan.
3. Ingen aning, men bor du i närheten av Stockholm kan du få köpa grejer billigt av mig då jag rensar källarförrådet.
4. Hyr du rum i byn är det inga problem med att fråga ägarna om du får lämna kvar lite grejer. En annan ide, eftersom du planerar gouterrutten, skulle vara att gömma dina grejer i en sprickskreva ovanför tågstationen vid örnästet. Glöm dock inte att förvara grejerna vattentätt.
 
Det finns många idioter som knatar runt på Mont Blanc, men du verkar vara ganska smart.

Jag tycker din plan ger dig väldigt goda förutsättningar att lyckas (om du har väderförutsättningar, osv). Sen kan man alltid rabbla upp risker och anledningar till att inte knata upp på blanka berget som total nybörjare. Allt det där kan du ju läsa i en jäkla massa andra trådar på Utsidan, så jag känner inte för att lägga ner energi på det. Du lär också få höra ett gäng varningar om den här tråden går som alla andra om Mont Blanc.

Anyhow...
1. Som ovanstående skribent skrev, inga problem att tälta vid Gouterhyttan. Man går bara "förbi" byggnaden och följer "kammen" bort en bit. Jag tältade där i somras och det var hur trevligt som helst! Då var det, såvitt jag minns, ingen som plockade ner tältet på morgonen. Men självklart är det en risk eftersom det faktiskt är olagligt att ha tält uppe dagtid.
2. Om du i dalen bor på en campingplats (vilket jag antar) kan du lämna prylar där rätt billigt. Det är RÄTT jäkla långt mellan Geneve och Chamonix.

Vet inte vad det kostar att hyra prylar men kan nästan tänka mig att det är mer lönsamt att köpa begagnat (Blocket?).

Lycka till!
 
Syftet kan jag diskutera men planen är inte så dum.
Om du tänkt fortsätta i bergen vill du ju Äga utrustning. Och åtminstone kängor vill du köpa nya, ordentligt provade. Hyr på ex. Snell, om/när du köper efteråt så drar de av hyran. Stegjärn o yxa/or kan vara värt att köpa beggat. Hemma eller därnere.
 
Måste man ha storskor på mont blanc? Tänker att det borde funka med vilka kängor som helst, eller kraftiga stövlar och köpa ett par enklare stegjärn? För det är väl inte fråga om någon teknisk klättring den vägen? Då blir det billigt :)
 
Nu har jag inte gått just Mt Blanc men Mönch som är av motsvarande grad. (tekniskt lite svårare men betydligt kortare tur och anmarsch) gjorde jag med vanliga vandringskängor och flexibla stegjärn. Det fungerar utmärkt så länge man inte behöver fronttaggarna någon längre stund.


Alla varningar har redan diskuterats i andra trådar, men en ska du ta på största allvar.
Går du oinknuten på glaciär är du chanslös om du trampar igenom en snöbrygga. Risken kan vara acceptabel i god sikt på en så vältrampad led men chansa inte med en dålig väderprognos.
 
Måste man ha storskor på mont blanc? Tänker att det borde funka med vilka kängor som helst, eller kraftiga stövlar och köpa ett par enklare stegjärn? För det är väl inte fråga om någon teknisk klättring den vägen? Då blir det billigt :)

Jag skulle själv definitivt inte knata upp på Mont Blanc utan storskor. Men vissa knatar ju upp i kängor. Det viktiga är nog att du har det superduper varmt om fötterna.
 
Det är ju en sommarbestigning vi pratar om, stövlar lär inte göra jobbet, men nån sorts kängor och yllesockor med flexibla stegjärn skulle.
Men eftersom TS tänker bli alpinist och alltså inte gör det som en engångsgrej är ett par storskor ändå på sin plats. Köp!

Jag skulle själv definitivt inte knata upp på Mont Blanc utan storskor. Men vissa knatar ju upp i kängor. Det viktiga är nog att du har det superduper varmt om fötterna.
 
Det är ju en sommarbestigning vi pratar om, stövlar lär inte göra jobbet, men nån sorts kängor och yllesockor med flexibla stegjärn skulle.
Men eftersom TS tänker bli alpinist och alltså inte gör det som en engångsgrej är ett par storskor ändå på sin plats. Köp!

Visst kan det funka, men jag vet att det klockan två på natten kändes ganska kallt om fötterna på 4000 meter även i juli, och då bar jag ändå storskor med många och dyra sockor. Better safe than sorry känner jag. Men alla är vi ju olika, även om fötterna! Som Adam skriver är storskor en schysst investering i vilket fall som helst, i alla fall om man har planer på att forsätta bestiga berg. Men om vi säger så här då, vilka kängor rekommenderas för Mont Blanc om man skulle vilja skippa storskor? Har en bekant som gjorde försök två år i rad med Försvarsmaktens vinterdojjor. Tror inte han kom längre än Gouterhyttan någon gång. Men det var säkert av andra anledningar.
 
sko-svammel

Själv var jag klart kall om fötterna på 6500 m.. på Aconcagua i ett par ganska billiga plaststorskor med tunna och tjocka sockor i, men inte i närheten av att förfrysa tårna, det gjorde dock folk med betydligt varmare skor så visst är vi olika. Likaså har jag klättrat i massivet på vintern i mina 'enkelskor' och och i 20 minus i Rjukan och mått hyggligt (jo, en gång fick jag ta av ena skon och röra lite på tårna, sen var det okej).
Jag kan tänka mig att Lundhags/liknande i rätt storlek funkar bra, mina i 'sommarstorlek' håller mig varm o go med yllesockor även kalla vinterpromenader, har däremot inte testat hela dagen ute.
Jag vill nog fortfarande rekommendera ett par storskor, men vad går ju att diskutera i all oändlighet.
Själv har jag inte använt andra än mina Kayland m10 sen jag köpte dem. De finns inte längre, däremot finns m11. Smidiga nog för att klättra is och mix (själv upp till m7+), vilket också är skönt när man går, varma nog för sommaralper. Tveksamt för långa bestigningar på vintern i alperna. (Jag har iof sett en kommentar om att Amadablam är 'perfectly climbable i single boots, but you need overboots for summit day.')
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=KAYLANDM11

Visst kan det funka, men jag vet att det klockan två på natten kändes ganska kallt om fötterna på 4000 meter även i juli, och då bar jag ändå storskor med många och dyra sockor. Better safe than sorry känner jag. Men alla är vi ju olika, även om fötterna! Som Adam skriver är storskor en schysst investering i vilket fall som helst, i alla fall om man har planer på att forsätta bestiga berg. Men om vi säger så här då, vilka kängor rekommenderas för Mont Blanc om man skulle vilja skippa storskor? Har en bekant som gjorde försök två år i rad med Försvarsmaktens vinterdojjor. Tror inte han kom längre än Gouterhyttan någon gång. Men det var säkert av andra anledningar.
 
Tackar för alla svar!

1. Nej det är ingen idiotisk ide. Alla har vi varit nybörjare och någonstans måste man ju starta sin "karriär"!
2. Du kan tälta i snön strax ovanför Gouterhyttan. Den inofficiela alp-tältnings-principen; upp med tältet i skymmning, ned med tältet i gryning gäller. Finns även tältplats vid tete rosse stugan.
3. Ingen aning, men bor du i närheten av Stockholm kan du få köpa grejer billigt av mig då jag rensar källarförrådet.
4. Hyr du rum i byn är det inga problem med att fråga ägarna om du får lämna kvar lite grejer. En annan ide, eftersom du planerar gouterrutten, skulle vara att gömma dina grejer i en sprickskreva ovanför tågstationen vid örnästet. Glöm dock inte att förvara grejerna vattentätt.
1. Som ovanstående skribent skrev, inga problem att tälta vid Gouterhyttan. Man går bara "förbi" byggnaden och följer "kammen" bort en bit. Jag tältade där i somras och det var hur trevligt som helst! Då var det, såvitt jag minns, ingen som plockade ner tältet på morgonen. Men självklart är det en risk eftersom det faktiskt är olagligt att ha tält uppe dagtid.
2. Om du i dalen bor på en campingplats (vilket jag antar) kan du lämna prylar där rätt billigt. Det är RÄTT jäkla långt mellan Geneve och Chamonix.

Vet inte vad det kostar att hyra prylar men kan nästan tänka mig att det är mer lönsamt att köpa begagnat (Blocket?).

Lycka till!

Jo, det blir nog campingplats som gäller.
Bor desvärre inte ens i Sverige, sa ganska langt ifran Stockholm... :)

Syftet kan jag diskutera men planen är inte så dum.
Om du tänkt fortsätta i bergen vill du ju Äga utrustning. Och åtminstone kängor vill du köpa nya, ordentligt provade. Hyr på ex. Snell, om/när du köper efteråt så drar de av hyran. Stegjärn o yxa/or kan vara värt att köpa beggat. Hemma eller därnere.
Nu har jag inte gått just Mt Blanc men Mönch som är av motsvarande grad. (tekniskt lite svårare men betydligt kortare tur och anmarsch) gjorde jag med vanliga vandringskängor och flexibla stegjärn. Det fungerar utmärkt så länge man inte behöver fronttaggarna någon längre stund.
Far ta och kolla upp det där med att köpa begagnade stegjärn och yxa. Bor ju som sagt i tyskland sa det lär finnas en rätt schysst begagnatmarknad för sant.
Far se hur jag gör med skorna. Det finns en globetrotter-outlet här i stan där man kan fynda sana här grejer lite da och da, far halla utkick där... annars blir det nog till att hyra atminstone skorna

Alla varningar har redan diskuterats i andra trådar, men en ska du ta på största allvar.
Går du oinknuten på glaciär är du chanslös om du trampar igenom en snöbrygga. Risken kan vara acceptabel i god sikt på en så vältrampad led men chansa inte med en dålig väderprognos.
Ja, det är det jag är mest orolig för. Nu har jag ju nagra dagar pa mig att ta mig upp sista biten, sa är sikten dalig sa väntar jag. Sen är det ju en fruktansvärd mängd människor där uppe under högsäsongen, sa jag förväntar mig att det kommer vara en rejält upptrampad stig upp till toppen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3
TeoBre Chamonix/Zermatt sommar 2015 Expeditioner 2
Cremytos Dumpa civiliserad packning i Chamonix Expeditioner 11
johre Chamonix till Zermatt Expeditioner 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...