Dra en pulka över Grönland 2012

Idén har fått ligga och gro över sommaren, och det känns bara mer och mer rätt. Jag har kommit dithän att jag verkligen tror på att jag kan dra en pulka över Grönland, och tänker göra ett försök. Förberedelsearbetet får ta lite tid - jag behöver inte åka redan nästa år, utan siktar nog mer på 2012.

Finns fler med samma plan som ännu inte har skrivit här? Jag har Googlat och använt sökfunktionen här och hittat lite information, några turberättelser bland annat. Kangerlussuaq - Isortoq verkar vara den populäraste sträckan att välja, så just nu tänker jag mig den, med hundar och förhoppningsvis även mänskligt sällskap. Är du intresserad - på riktigt - så hör gärna av dig!

Jag är nu på jakt efter lämpliga förberedelseaktiviteter. Jag tänkte börja med träningen som ska vänja mig vid vintertältning, att dra en tung pulka och att överleva på bästa sätt i sträng kyla och hård vind. Lämplig terräng är förstås terräng som är så lik Grönlandsisen som möjligt, men gärna i Sverige eller på norska fastlandet till att börja med, av tidsmässiga och ekonomiska skäl. Jag har fått för mig att Hardangervidda är bra för att testa utrustning, till exempel. Nån som gjort det?

STF har en del kurser. Kanske finns fler av liknande slag hos någon annan anordnare?

(ämnet placerat även under Turskidåkning... Hoppas det är OK)
 
Jag har själv gått omkring med tankarna att skida Grönland. Nu vet jag inte om det verkligen kommer att bli av, men det skulle vara kul att få följa med via t.ex. din blogg om jag inte kan vara med fysiskt ;)

Mvh /Joel
 
Jag fortsätter slänga ut frågor här allteftersom de kommer. Kommentarer och information som kan tänkas hjälpa är välkomna.

Jag hade precis ett festligt samtal med mitt försäkringsbolag. Jag fick veta att eftersom jag har en hemförsäkring hos dem så behövde jag ingen tilläggsförsäkring för semestrar som pågår under kortare tid än 45 dagar. När det gällde skidåkningen fick jag bara se till att inte åka off pist.

Däremot hade de ingen lust att hämta upp mig om utrustning går sönder.

Nån som har nåt om flygräddning på Grönland? Jag kommer ju aldrig att vara mer än 35 mil från bebyggelse, så vid hyfsat väder borde det inte vara någon omöjlig uppgift att flyga ut tycker jag.

Är jag naiv nu?
 
Jag är inte helt främmand för detta projekt. Kommer nordpolen att besökas? sedan är det ju alltid den ekonomiska biten som kan sätta käppar i hjulen. om du har en ungefärlig kalkypå på kostnaden samt hur lång tid det skulle ta så maila den gärna till mig. ska låta fröt gro ett tag nu.
 
. Jag fick veta att eftersom jag har en hemförsäkring hos dem så behövde jag ingen tilläggsförsäkring för semestrar som pågår under kortare tid än 45 dagar. När det gällde skidåkningen fick jag bara se till att inte åka off pist.

Det finns en rad bestämmelser via de danska myndigheterna kring att korsa Grönland.

Du kan läsa mer via denna länk.
http://www.fi.dk/forskning/polarforskning

Det finns en rad formulär att fylla i, tillstånd att söka och bestämmelser att efterleva.

- Man måste göra en expeditionsansökan
- Man måste ha sällskap, dvs. man får inte åka själv.
- Tiden för att åka är 15 mars till 15 oktober
- Man måste ha en SAR-försäkring (Search & Rescue) som täcker eftersök upp till 1.000.000 DDK och evakuering för 280.000 DDK. (Din hemförsäkring täcker inte detta. Däremot brukar de täcka sjukvårdskostnader. SAR räknas inte in i det)
- Man måste ha kortvågsradio + tillstånd att använda den (satellittelefon är ju också bra att ha)
- Om man vill vara beväpnad, med tanke på isbjörn, behöver man vapentillstånd.

Det vanliga logistikarbetet, dvs. resor, utrustning, mat osv. tillkommer.

Mvh /Joel
 
Tack Joel för länken. Jag började just undra var krånglet och kostnaderna var någonstans, och se, här hittar jag dem!
 
Kostnader?

Jag är lite lur på varför 300' är billigt för två personer.

Biljett tor Grönland+flyg över Grönland enkel väg, försäkring och ansökningsavgift verkar gå på under 25' för två personer.

Vad är det som kostar så förblånat?

Vapen och vapenlicens?
Ev hundar?
Pulka?
Tillbehör till pulka?
Skidor och pjäxor (kan tänka mig att man behöver lite maffigare pjäxor än de man vasaloppar med)
Tält, sovsäck och liggunderlag? (Tält och liggunderlag fixat, men sovsäck skulle jag gärna få tips på!)
Mat?

Vad kan jag ha missat som måste kosta 275 papp?

Vidare hoppas jag på info om pulkor, pjäxor och sovsäckar!

Staffan: Ja, visst är det roligt! Du verkar ju vara ute en del i snön med hundar. Jag ska försöka få med mig en hund eller två över. De ska visst kunna varna för isbjörn. Kommer du på nåt som jag måste tänka på så säg till. Jag vet hur en hund ser ut men jag har aldrig varit ute och levt med hundar på isen en månad, så det finns säkert nåt att lära.
 
Mycket kan hända under en månad på Grönland, har du bara sett hundar på håll så bör du se till att skaffa dig mer hunderfarenhet, speciellt hundsjukvård o dyl. De tenderar att gå sönder vid längre vistelse på snö och is. Vana polarhundar håller längre och vet ofta hur de ska tas med isbjörnar.

Här är tips på pjäxor, sovsäckar som kan vara lämpliga:
Pjäxor
Alfa Skarvet Rottefella BC
Varg Polar
Sovsäck
WE Puma
WE Bison
Marmot Col
Ajungilak Denali

Du kommer antagligen kunna spara någon tusenlapp på att köpa sovsäck från UK, exempelvs Webtogs, de har dock inte fått in hela vintersortimentet än. Sedan är den stora frågan, dun eller syntet?

Har en polare som delvis är uppvuxen på Grönland och som varit med i Sirius, han kanske kan vara villig att dela med sig lite tips&trix.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.