Besöka Öland från Kalmar

Hej, tänkte besöka Öland via Kalmar. Planerar en dagsutflykt till Kalmar och Öland. Jag kommer att komma fram till Kalmar Centralstation ca 10 och åka hem ca 16. Hinner jag åka till Färjestaden och sen tillbaka och hur tar jag mig enklast dit?

Tack!
 
Kom bara att tänka på en sak, och det är att ifall du ska till Öland på dagstur, då kanske det finns intressantare ställen än Färjestaden, och då tänker jag främst på Borgholm som ju har en del kulturella grejer (bland annat borgholms slottsruin och diverse gamla vackra hus).

Men vem vet, kanske jag underskattar Färjestaden, även om inte lagt sig på minnet precis.

Blir billigare för dig att åka om du köper ett av KLTs resekort, då borde du klara till öland tur-retur för 100kr, medans om du betalar med kreditkort 150kr.
 
Ta cykelfärjan!

Hej Danielv.
Vet inte om du åkt till Kalmar än men om du har resan framför dig så vill jag tipsa dig om cykelfärjan. Den går nu under sommaren mellan Kalmar och Färjestaden, tar 30 minuter och är en jättefin tur. Inga köer och inga bilar, problem annars nu i juli. Det är inte långt till färjan från stationen och du kommer direkt till Färjestaden. Men kolla upp tiderna ordentligt, de gör lunchuppehåll med turerna. Googla Cykelfärjan Dessi så kommer du rätt.
Ha en trevlig resa!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prylManne Tips på ställen att besöka runt Jönköping/ Småland? Småland 10
Nic void Kitekurs på Öland/Båstad? Småland 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...