Mystisk fångst! Vilket djur?

Hej!
En kollega var och fiskade i en norrlandsälv och fick något annorlunda på kroken. Vilket djur är detta?
 

Bilagor

  • 20150527_194533.jpg
    20150527_194533.jpg
    84.6 KB · Visningar: 1,890
Kanske en dum fråga från en icke-jaktkunnig: Är den delvis styckad och flådd utom nere på tassen eller?
Jag tänkte också på bäver - stämmer det i storlek? I identifieringsbidler är det bra att få med något som har ett känt mått, har man ingen linjal/måttband med så duger en tändsticksask, en normalstor hand eller liknande bra.

/Patrik, som inte heller tror på säl, dels pga fyndplats dels pga storleken
 
Sälar vandrar upp i älvarna, det är normalt. Upp till första kraftdamm eller fors. Nog liknar det väl säl.
 
Kanske en dum fråga från en icke-jaktkunnig: Är den delvis styckad och flådd utom nere på tassen eller?
Jag tänkte också på bäver - stämmer det i storlek? I identifieringsbidler är det bra att få med något som har ett känt mått, har man ingen linjal/måttband med så duger en tändsticksask, en normalstor hand eller liknande bra.

/Patrik, som inte heller tror på säl, dels pga fyndplats dels pga storleken

Nej Patrik, din fråga är inte dum. Du har gjort en helt korrekt analys. Den är en delvis styckad och flådd. Jag har några bävrar på mitt samvete så jag har sett dom på nära håll. Bäverns fötter/tassar är väldigt små i förhållande till kroppen. En bäver har heller inte så där mycket späck. Det där ljusbruna ni ser på bilden är späck. Jag tror det är en del av en kut, en sälunge alltså! Jag får en mycket obehaglig känsla av den här bilden. Jag är inlandsbo och kan inget om sälar eller säljakt men jag vet att sälungar kan komma bort från sin mamma under vår och försommar och/eller fastna i nät osv. Jag tror att någon har, på ett antagligen olagligt sätt fått tag på en sälunge och tagit tillvara på skinnet och sedan gjort sig av med övriga delar.

Det enda rätta i detta fall är att tipsa polisen!
 
Hittades i höjd med E4an. Enligt kollegan var det en rejäl bit. Någon har troligtvis flått en säl och sedan dumpat i älven, troligt scenario?
 
Jag fick det kanske att låta som att det skulle vara något vanligt att sälar vandrar upp i älvarna. Det är det nog inte, även om det händer. Dom lär väl om inte annat ganska snart bli skrämda av all mänsklig aktivitet längs älven.

Att vilsna kutar kan vandra upp på land händer också. Hittade bl a en artikel från Uppland om en sån händelse:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16477864.ab

Det är nog en och annan kut som dör av utmattning på det sättet.
 
Hittades i höjd med E4an. Enligt kollegan var det en rejäl bit. Någon har troligtvis flått en säl och sedan dumpat i älven, troligt scenario?

I höjd med E4? Den passerar ju flera Norrlandsälvar.
I vart fall så har det varit mycket problem vid Bergeforsfisket. Om jag vore en hungrig säl så skulle jag också ställa mig vid dukat bord. När laxen går upp så kokar det ibland i vattnet av alla lekglada hopp.
Det kan vara fråga om legal skyddsjakt.
 
Generellt är det ju vanligast att man lämnar slaktresterna i skogen, så att det hittas slängt sådär är väl i sig inte tecken på något skumt. Vet inget om säljakt dock...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
luktafotogen Jägare vägrar skjuta trafikskadade djur. Jakt 42
pantera Ner med jakten och sluta mörda djur Jakt 112

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...