Extremt simpel billig GPS

Hej!
Jag söker en extremt billig (och därav enkel) GPS.

Funktionerna som behövs är i princip bara att den visar longitud och latitud så att man vet var man befinner sig på kartan (som man har i papper) och att batteriet räcker en lång tid.
Att visa riktning är t.ex. bara bonus då kompass kan användas till det.

Har ni något förslag och förslag på inköpsställe?

/Galten
 
Smartphonen har a-GPS vilket innebär att jag vad jag förstår det måste ha täckning för att hitta en ungefärlig position med telefonen med hjälp av mobilnätet innan den tittar upp var jag är med GPS-funktionen. Det har fördelen att det går snabbare men nackdelen att det inte fungerar utan mobiltäckning vilket kan bli problem i t.ex. Sarek.

Sedan vill jag gärna undvika att använda mobilen då batteriet tar slut fort. Jag har fått för mig att en GPS konserverar batteri bättre.
 
Vad gäller smartphones så kan det behövas en app för det. Jag har någon som heter "GPS Status" i min mobil, och den spottar ut lite siffror: latitud, longitud, höjd över havet, kurs, fart över grund och en del andra som är mindre nödvändiga för orientering.

Edit:
Jag tror inte att A-GPS behöver uppkoppling för att fungera alls. Vad jag vet använder mobilen det mobila nätverket (om det finns) för att snabbare komma fram till var den är. Om den inte kommer åt ett nätverk så använder den rena GPS-signaler för att luska reda på var den är, och då kan det ta upp till två minuter innan den vet.
 
Smartphonen har a-GPS vilket innebär att jag vad jag förstår det måste ha täckning för att hitta en ungefärlig position med telefonen med hjälp av mobilnätet innan den tittar upp var jag är med GPS-funktionen. Det har fördelen att det går snabbare men nackdelen att det inte fungerar utan mobiltäckning vilket kan bli problem i t.ex. Sarek.

Sedan vill jag gärna undvika att använda mobilen då batteriet tar slut fort. Jag har fått för mig att en GPS konserverar batteri bättre.
Många mobiler drar dramatiskt mycket mindre ström i flygplansläge.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Litet info.

1. GPS:en fungerar (som påpekats) även utan mobilnät, A-GPS är inte nödvändigt för funktionen.

2. Använd på det sätt du beskriver ungefär en gång i timmen så räcker din Smartphone ungefär 4 dagar om du har den påslagen ca 8 timmar per dag förutsatt att den står i flygläge.

3. Tänk på att kartan måste ha samma koordinatsystem som GPS:en, troligtvis WGS84.

4. Det finns massor av appar som ger dig position.
 
Vad gäller smartphones så kan det behövas en app för det. Jag har någon som heter "GPS Status" i min mobil, och den spottar ut lite siffror: latitud, longitud, höjd över havet, kurs, fart över grund och en del andra som är mindre nödvändiga för orientering.

Edit:
Jag tror inte att A-GPS behöver uppkoppling för att fungera alls. Vad jag vet använder mobilen det mobila nätverket (om det finns) för att snabbare komma fram till var den är. Om den inte kommer åt ett nätverk så använder den rena GPS-signaler för att luska reda på var den är, och då kan det ta upp till två minuter innan den vet.

Halaj!

Jag kollade just min lur. Jag kör en app som heter GPStest.
Jisses vilken skillnad i fixtid jämfört flygplansläge on/off!
Det går mycket snabbare när luren kan snacka med masterna!

Många mobiler drar dramatiskt mycket mindre ström i flygplansläge.


Om jag fattat det rätt så är den absolut största elslukaren på smartlur skärmen.
Det kan vara ide att dra ner ljusstyrkan till min när den används.
Vet inte hur mycket man sparar dock.

//T
 
Provade Garmin etrex 10, den har ingen karta och jag tänkte använda den som du beskriver. Tror den kostade ca 1000 kr ny på addnature. Insåg snabbt att skärm med karta är rätt bekvämt så jag bytte upp mig till etrex 20 för ca 500 kr till. Kolla begagnat annars om du vill ha billigare.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...