Triglav

Är det någon som vandrat i Slovenien i Triglav-trakterna
Och har några tipps? Måste man förboka fjällstugorna eller kan man bara dyka upp och betala på plats?
 
Dåligt med svar här, jag har tyvärr heller inget svar på din fråga men bäst är nog att kontakta dom som är ansvariga för parken:

https://www.tnp.si/en/javni-zavod/contact-us/

Jag och min sambo ska också till Slovenien i sommar och vandra runt Triglav, dock kommer vi bo på ett hotell (eller "apartment house" egentligen) och dagsvandra.

Har hittat alla rutter vi ska gå på denna sida: http://www.slovenia-trips.com/eng/hiking-mountaineering/pic

Tar gärna emot tips eller erfarenheter om allt som rör vandring i och runt Triglav nationalpark.
 
Hemkommen från Triglav nationalpark för runt en månad sedan och kan varmt rekommendera att åka dit.

I bergsstugorna var det inte mycket folk alls så skulle tro att åker man i juli kanske man inte behöver förboka, inte särskilt mycket folk på lederna och topparna heller, kan se annorlunda ut i augusti.
 
Tyvärr så vandrade vi inte mer än dagsturer när vi var i Slovenien förra året.
Men jag vill gärna slå ett slag för PERIČNIK vattenfall. Fruktansvärt vackert om man har vägarna förbi! :)
Vill gärna veta hur er tur gick, längtar tillbaka till Slovenien! :)
 
Vet inte om du menar mig eller trådstartaren men skriver ett svar ändå då det kan vara intressant för någon annan.

Vi dagsvandrade alltså bara, inga längre sammanhängande turer med övernattning i stugor. Detta passade oss ganska bra i nuläget då både jag och min sambo är ganska färska på bergsvandring (jag har bergsvandrat i Österrike tidigare, då också dagsvandringar, samt en misslyckad längre tur mellan stugor i spanska pyreneerna)

Vi bodde i byn Srednja Vas v Bohinju som ligger mycket fint i en dalgång på östra sidan av nationalparken. Då vi som sagt dagsvandrade och hade hyrbil så höll vi oss i den östra delen för att inte få för långa sträckor att köra bil.

Vi var uppe på följande toppar:

Šija (skulle tagit Vogel egentligen men gick ej pga vädret)
Črna Prst
Debela Peč

Finast utsikt hade vi absolut från Debela Peč, det är ganska nära Triglav (berget). Fanns bra parkering vid startpunkterna för samtliga turer med helt OK vägar. Kan som sagt rekommendera sidan jag länkade till tidigare om man vill planera dagsturer, beskrivningarna där (i alla fall de vi använde) stämmer bra.

Nästa gång vi åker till Slovenien (för det blir garanterat en till gång) så blir det nog en längre tur med övernattningar i bergsstugor. Tre dagar var alldeles för lite, vi hade planerat för fyra egentligen men sista dagen var det kraftigt regn i princip fram tills kvällen.

Skulle vara intressant att veta hur det gick för trådskaparen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rosen1 Klättra mount Triglav Trekking 5
Triglav-Slovenien Trekking 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...