Karbinhake-fråga

Hej!

Tänkte jag skulle fråga er klättrare som säkert har mycket bättre koll på karbinhakar än vad jag har. Jag undrar lite om styrkor och rimlighet..

Jag har hund och brukar göra egna koppel och använder gärna en smidig karbinhake. Byter även gärna ut hakarna på koppel jag köper till just nån typ av karbinhake då jag tycker de är smidiga, särskilt om det är modell lite bättre kvalitet.

Men jag har väldigt dålig koll ändå på styrkor, ratings och hur jag kan översätta det i praktiken. Vet att det finns allt från de som är gjorda för att skydda en människa vid fall i klättring till de som man kopplar på utrustning med. De förstnämnda är förstås alldeles för stora och klumpiga för att fästa i ett hundhalsband eller sele, men jag vet inte vilka av de mindre som jag kan lita på är starka nog vid ett rejält ryck. Min hund väger 40kg och är stark, men hur jag översätter det i en listad styrka på karbinhakar har jag ingen aning om..

Nån som kan hjälpa mig med en rekommendation eller länk till vilka sorts klättringshakar som bör vara starka nog att fungera väl för ändamålet?
 
Du får nog svårt att hitta smidigare utrustning (till rimligt pris) än karbiner för klättring som överhuvudtaget är testade för någon speciell belastning.

I klättersammanhang finns det egentligen bara två varianter: karbiner som är testade för runt 20kN och karbiner som uttryckligen är märkta "not for climbing". Eftersom en klättrare som regel tycker att det är dumt att släpa någon utrustning uppför klippan som inte kan användas att säkra med i nödfall, så använder man 20kN-karbiner även för att hålla utrustning. (Typ vattenflaska eller extraskor)

Med detta sagt, så finns det rätt smidiga klätterkarbiner. Kolla in Camp nano exemplevis.
 
Det finns sånna där små "not for climbing" karbiner som har en angiven värde för hur mycket de ska tåla. Jag har sett några i klätterbutiker som det står "max 70kg" på eller liknande.

DMM har några som anger brottgräns på 4kn: https://dmmclimbing.com/Products/Carabiners/XSRE

Sök lite på "brandkårshake". Jag har för mig att de tål en del, jag vet inte hur mycket men gissar på mer än 40kg. Observera att jag bara gissar, jag har inga sett några värden på dem.
 
De förstnämnda (dvs vanliga klätterkarbiner) kommer i olika former, är oftast av aluminium och formen bestämmer delvis dess hållfasthet. De brukar vara certifierade för ~25kN i den tänkta belastningsriktningen, dvs den ska hålla för en belastning på ungefär 2500kg. I den svaga riktningen brukar det vara ~8kN, dvs ungefär 800kg.
Dessa siffror brukar stå på karbinen. Båda dessa gäller då grinden på karbinen är stängd och för dragbelastningar.

Det du är ute efter är nog snarare små stålkarbiner med muttergrind som du hittar på vanliga bil/båt/bygg-återförsäljare, det blir nog betydligt billigare än riktiga klätterkarbiner och håller säkert för alla sorters hundar.
Det finns liknande för fast klätterutrustning, dvs till ankarbyggen men eftersom de måste vara certifierade för klättring är de dyrare.
 
Inte för att var sådan men jag tror nog att kopplet i 9 fall av 10 går sönder före karbinen, även om du köper non-climbing-karbiner och använder lite ögonmått och sunt förnuft.

Sne är det kanske bra om saker ger med sig vid alltför stor belastning, det kanske hindrar hunden från att strypa sig om den fastnar på något dumt sätt.
Givetvis ska den inte kunna dra sig loss och smita men jag tror risken är större att karbinen öppnar i någon viss vinkel om du inte har låskarbin än att hunden drar sönder den.

Ska du dra släde, pulka eller kärra kommer saken kanske i annan dager men är det en hund i ena änden och människoahand i andra så tror jag risken för att dra sönder en lagom stor karbin är liten, så länge den är stängd.

/Patrik
 
Min erfarenhet är att de flesta hundkoppel håller ganska länge men att karbinhakarna havererar förr eller senare antingen av utslitning eller att mekaniken kärvar av korrosion eller typ sand.

Klätterkarbinhakar är alldeles för stora för att vara smidiga i ett koppel.

När jag varit nöjd med kopplet men karbinhaken har varit utsliten har jag satt in en rostfri ersättningskarbinhake se nedan.

Den senare har jag däremot inte använt så länge att jag kan ge någon prognos på bästföre datum. Brottstyrkan är enormt överdimensionerad för hundbruk även i en liten karbinhake med denna design.

Hittade spec på Biltema.
KARBINHAKE 5X50MM AISI 316

Art. 25-0108

Arbetslast: 140 kg
Brottgräns: 280 kg
Längd: 50 mm
Diameter: 5 mm


Thure
 

Bilagor

  • rostfrikarbin.jpg
    rostfrikarbin.jpg
    15.3 KB · Visningar: 1,178
Senast ändrad:
Motsvarande karbinhake i aluminium på Biltema skulle jag inte välja. Se https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/karbinhakar/karbinhake-2000037556

SPEC:
KARBINHAKE ALU. 5MM BLÅ

Art. 25-0125

Arbetslast: 20 kg
Brottgräns: 40 kg
Längd: 50 mm
Diameter: 5 mm

Å andra sidan så är en klassisk pistolhake som brukar sitta på koppel rätt smidig och håller för knappt 10 års daglig användning enligt min erfarenhet. https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/pistolhakar/pistolhake-2000041027

Thure
 

Bilagor

  • bluekarbin.jpg
    bluekarbin.jpg
    36.9 KB · Visningar: 1,158
Vill slå ett slag för den minsta klätterkarbinen som finns, nämligen Edelrid 19G.

Den är testad för klättring, men ser ut som en liten leksakpryttel och väger alltså 19 gram.

De kostar inte särskilt mycket heller (för att vara klätterkarbiner).

Annars kan båtprylar helt klart funka, men de lär vara lite klumpigare än ovan nämnda.
 
Tack så mycket för tipsen och infon! Jag ska läsa igenom noggrannare ikväll.

För att förtydliga några saker. Kollar på klätterkarbiner (och relaterat) pga smidighet, lättvikt och kvalitet. Jag har kört med båt-prylar och det funkar, men de är klumpigare och tyngre.

Pistolhakar och bgb-hakar används oftast ja. Men de har sina problem också, Pistolhakar kärvar och fryser ofta på vintern och bgb kan fastna på otäcka sätt och klämma. Enligt mig går hakarna lättare sönder (eller isf krånglar) än vad kopplet nånsin gör. Åtminstone med ett rejält läderkoppel eller ett bra i syntet. Aldrig varit med om att ett oskadat sånt bara gått av plötsligt.
 
Att kanske fundera på är hållfastheten i halsbandet. Finns som jag ser det inte nån anledning att kopplet och karbinhaken håller för mångdubbelt vad halsbandet eller hundselen klarar.

Jag håller med om att pistolhakar kärvar ibland. Förmodligen finns kvalitetsskillnader mellan olika pistolhakar. Vad menar du med bgb-hake?

Thure
 
Att kanske fundera på är hållfastheten i halsbandet. Finns som jag ser det inte nån anledning att kopplet och karbinhaken håller för mångdubbelt vad halsbandet eller hundselen klarar.

Jag håller med om att pistolhakar kärvar ibland. Förmodligen finns kvalitetsskillnader mellan olika pistolhakar. Vad menar du med bgb-hake?

Thure

Sant, nog måste halsband osv vara tåligt. Men jag använder ofta sele i situationer där man kan tänka sig ryck eller drag, och de har oftast en rätt rejäl ring ordentligt insydd (om inte så fixar jag det). Förstås kan jag inte gissa vad styrkorna är där, men aldrig sett en sån bara gå sönder om de inte redan blivit skadade.

Precis som ni anar så handlar detta inte om att jag måste ha nån sjuk brottstyrka på haken! Snarare om tillräcklig + smidighet, lätthet och funktion! Därav gillar jag karbinhakar, och så lätta och små som möjligt med tillräcklig styrka - det är vad jag vill ha. Båt-varianterna funkar, men de från biltema tycker jag inte är lika smidiga som tex klättervarianter. Väger mer och sämre kvalitet helt enkelt (har varit med om en som kärvar, och en annan som inte riktigt låser vilket har gjort att den lossnat ett par gånger!

BGB-hake är sån här som ofta finns på hundkoppel:
161080v_1.jpg


Säkert finns det kvalitetsskillnader på pistolhakar, men jag har inte sett att det finns några som det står ska vara mkt bättre än andra på vintern. Och de är fasiken relativt sett kassa på vintern, särskilt när man står och fryser om fingrarna och ska koppla om draglinan till hunden som vill iväg ;)

För mig som inte kan detta så bra med brottgränser, kN relaterat till verkligheten.. Vad måste man rimligtvis kolla på i kN/kg om man vill vara säker på att det håller väl för rejäla ryck / drag med en stark 40kgs-hund? Kanske är lite väl nördig, men jag vill lära mig också. Det är ju inte samma sak som om en 40-kgs-människa faller i en klättringssituation såklart, men vilken kraft hade det orsakat kanske?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...