Kängor passande Jämtlandstriangeln?

Hej!

Jag har vandrat en hel del i Härjedalsfjällen runt Funäsdalen och Bruksvallarna. Där har jag bara gått dagsturer, och de flesta under 10 km (mest av den anledningen att det varit barn med i sällskapet, men även delvis pga bristande kondition), men även gått Ammarnäs-Hemavan på Kungsleden, även om det var många år sen nu. Nu har min kondition blivit avsevärt bättre, och jag ska tillsammans med en kompis vandra Jämtlandstriangeln i september är det tänkt. Vi lämnar barnen och makarna hemma och får några dagar för oss själva. Hon har aldrig varit i fjällen, och det här området är som sagt helt nytt för mig.
Båda gillar att vara ute, men några hardcore-friluftsmänniskor är vi inte. Än.
Jag funderar lite på det här med skor/kängor. Hur kraftiga kängor behöver man på den vandringen, om man håller sig tlll leder? Räcker det med fotledshöga hiking-kängor i i Gore-tex som jag haft under mina dagsturer, eller behövs det kraftigare fotbeklädnad?
 
Man får ju vara lite mer observant och testa oftare hur djupt fötterna sjunker om man har låga kängor. Jag gick i låga kängor förr, numera har jag höga. Tycker det är skönt att bara trampa på lite mer obekymrat.
Någon större skillnad på leder mot dina dagsturer tror jag inte det är. Däremot skillnad efter årstid samt hur upptrampad leden är. När jag gick i låga kängor och det var upptrampad lera gick jag alltid vid sidan. Även om det står lite klarvatten där finns rotmattan kvar och den brukar bära. I leran kan man sjunka djupt!
I ditt fall hade jag nog kört på lågkängorna som är färdigingångna. Det är ju en stor fördel! Kombinera med gaiters kanske, så får du mindre lera på byxbenen. Brukar skölja dem och gnugga lätt i en bäck vid tillfälle bara.
 
Håller med :)

Hej

Håller helt med Miss Yster, ta dina ingångna kängor! Generellt sett kan man säga att valet av skodon längs led i svenska fjällen mest beror på väder. När jag gick just Jämtlandstriangeln senast (sommaren 2014) hade vi kanonväder och jag valde att gå i mina löparskor. Detta trots att jag har både höga och låga kängor :). Både bekvämare och lättare med jumpaskorna.

Men hade vi gått samma tur i somras, då det var -1 och snöade samma datum, hade jag definitivt valt de höga kängorna. Inte för att man inte klarar sig med låga kängor, eller ens jumpaskor för den delen. Kan som liten avvikning nämna att livskamraten gick med jumpaskor + vattentäta strumpor på vår första hösttur i Sarek. Utan för att jag oersonligen trivs bättre med höga köngor i dåligt väder.

/ Stefan
 
Tack!

Ja, vädret är ju alltid svårt att veta i fjällen. Vi ska dessutom upp dit i september, så allt mellan behaglig ljummen luft till snöfall känns ju tänkbart.
Det blir en hel del både längre och kortare turer i skogarna närmare hemmet också, så jag kommer absolut att få användning för och möjlighet att gå in ett par höga kängor.
I nuläget överväger jag att skaffa ett par såna och gå in dem under vår och sommar, och sen får jag helt enkelt se om det varit en torr eller regnig sensommar och ta beslutet när det närmar sig resdags. Men ju vet jag iaf att det går att gå i lättare skor om man bara ska se till ledens kvalitet.
Tack! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1
granbom Kängor, Storlek Fjällvandring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...