Fotlappar

Någon som använder fotlappar och kan berätta vad ni tycker om det?
De sägs torka snabbt, men hur är komforten?
Förvarets i ylle finns att köpa såg jag.
 
Har bara testat det en gång, men tyckte egentligen att det var en ganska positiv upplevelse. Lite knöligt i skon och kan vara besvärligt att få ner foten i skon med vikningarna på rätt sätt, men väl på plats så fyllde det sin funktion. Och det är ju som sagt mycket enkelt att torka.
 
Använt länge och mycket

Lärde mig använda i lumpen (jägarutbildning). Använde dessa mycket, såsom alternativ till tjocksockar tycker jag det fungerade riktigt bra, liten skillnad egentligen. Den stora skillnaden är torktiden, fotlappar torkar betydligt snabbare. Efter ett tags användande går det enkelt att få på sig dom, tips är att ha ett litet sittunderlag när de ska sättas på. Häng upp och torka på ryggsäcken eller vintertid under jackan eller på låren.

Köp!
 
Sommartid borde fotlappar av linne vara ett bra alternativ (har historiskt funnits) och borde vara hållbarare
 
Hej,

När jag gjorde lumpen köpte jag ylletyg och klippte egna fotlappat. Fungerade utmärkt med kängorna och billigt.
 
Kul att frågan lyfts. Jag förvånades över att det faktiskt var en del som skrev i tråden att de har erfarenhet av fotlappsanvändning. Trodde att jag var ensam om det.:)
Mina egna fotlappar har jag tillverkat själv av en yllefilt. Den filten kommer att räcka till många fotlappar. Jag håller med om ovanstående skribenters kommentarer om kortare torktid.
Att tillverka egna fotlappar är också billigare än yllesockar ( om man köper de dyrare varianterna ).
 
Använder både hemmagjorda, klippta från ylletyg, och köpeslappar. Föredrar kvadratiska.
Få moderna skor är nog vida över vrist/fotrygg för att lappar ska fungera.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...