Regnbyxor

Halloj!
Jag ska köpa nya regnbyxor och funderar på vad ska köpa för några.
Har tittat lite på några av haglöfs Gore-tex byxor.
Jag funderar på vad man sks satsa på, med eller utan hängslen, dragkedja eller ej.
Kan någon ge mig några tips.
//Johanna
 
Antingen tunna lätta typ Pacaway vilket gör att de kan medföras alltid.
För lite hårdare bruk är med dragkedjor att rekommendera, själv har jag ett par gamla Lowe och ett par halvgamla Fj, båda fungerar till belåtenhet, hängsen har jag adderat själv. Jag skulle säga att om du vill gå länge i höstrusket så behövs ett par lårings från HH oxså, 3 par mao.
Gå torrt.

Go tur
 
Marmot Igen!

Impa; sa:
Marmot Precip!
Fullständigt lysande till ett hyggligt pris. Finns med och utan dragkedja i sidan. Dragkedjan är ingen hightec men lösningen funkar till 100% även när regnet kommer från sidan. Rekomenderas!

http://www.addnature.com/default.asp?log_info=utsidan_gallerian_klick

Med höstblöta hälsningar!
Anders

Kan inte annat än att hålla med! Marmot Preclip är kanon, välj gärna en tajtare modell runt midjan när det inte är någon dragsnöre(eller montera)! Skönt att slippa snören o dyligt som klämmer under ryggans midjebälte! Storleksmässigt så finns dom oxå i tex: L, LLong, XL...och säkert motsvarande för kvinnor!

//Anders
 
Byxholkar & kilt

Hej! Ska du nödvändigtvis ha byxor, så är nog dragkedja i sidan en förutsättning (för ventilationens skull). En annan lösning som ger godtagbar ventilation är poncho, kanske från Exped eller Hilleberg (fast poncho är inget bra om det är blåsigt på fjället, sägs det). Jag har nu bara och endast byxholkar och kilt från Klättermusen. 2000 kr kan du komma undan med (Chaps Cutan 900:- och McKilt 1100:). Det finns väl många G-Tex-brallor som kostar lika mycket eller mer. Har Musens e-VENT-modell, 1600 kr. Kan utan problem ha dessa på en hel dag utan att det blir svettigt (normal vandring). Drar då bara över kilten när det börjar regna för mycket. Den har öppning i sidan och kardborrefästning, så den är sanslöst enkel och snabb att dra om sig.

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=2407
 
Re: Byxholkar & kilt

fnöskticko; sa:
Hej! Ska du nödvändigtvis ha byxor, så är nog dragkedja i sidan en förutsättning (för ventilationens skull). En annan lösning som ger godtagbar ventilation är poncho, kanske från Exped eller Hilleberg (fast poncho är inget bra om det är blåsigt på fjället, sägs det). Jag har nu bara och endast byxholkar och kilt från Klättermusen. 2000 kr kan du komma undan med (Chaps Cutan 900:- och McKilt 1100:). Det finns väl många G-Tex-brallor som kostar lika mycket eller mer. Har Musens e-VENT-modell, 1600 kr. Kan utan problem ha dessa på en hel dag utan att det blir svettigt (normal vandring). Drar då bara över kilten när det börjar regna för mycket. Den har öppning i sidan och kardborrefästning, så den är sanslöst enkel och snabb att dra om sig.

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=2407
Håller med om att byxholkar/lårings är suveräna. Tack vare att de är öppna upptill så ventilerar de bra. Tack vare detta så behöver de inte vara gjorda i något super-andande och dyrt material eftersom det är väldigt lite fukt som passerar genom tyget i detta läge. Ofta klarar man sig med bara holkarna, utan att behöva täcka underlivet.

När dettta behövs är en kilt en bra lösning. Inte heller denna behöver vara dyr och superandande, jag har använt en avklippt svart plastsäck med den äran.

Byxholkar och kilt är bland det enklaste som finns att sy själv. Holkar kan man fixa genom att klippa av ett par gamla regnbyxor och fästa snören i sidorna. Ett enkelt sätt att testa om man gillar systemet.

Blixtlås längs hela benet på regnbyxor känns för mig både dyrt och tungt i förhållande till den begränsade nytta de ger. Det funkar inte heller att använda byxorna vid djupa vad genom att snöra dem vid ankeln om man bär stövlar eller vattentäta kängor. Blixtlåset läcker.

Själv använder jag en hemsydd modell med regnshorts istället för kilt. Se länken för närmare beskrivning. Klättermusen känns, som vanligt, dyr och tung. Det känns enklare att köpa två par Packaway byxor från ITAB för 299 kr per styck. Det ena klipper man av till holkar, det andra klipper man av till shorts. Överlappning ca 1 dm. Kostnaden är en bråkdel av KM. Man kan köpa nya flera gånger om livslängden är kortare för Packaway.

http://www.nui.se/Byxholkar_och_regnshorts.htm

Jörgen
 
Ide

Jag har funderat ett tag på en regnlösning för underkroppen. Bakgrunden är att jag arbetar ute och det blir väldigt ångit innanför kläderna när man är instängd i en kroppskondom, samtidigt som man behöver verkligt vattentäta kläder när det är riktigt blött ute. På nästa sträcka måste vi rekvirera ut vadarstövlar. Den sträckan är Sveriges Amazonas.

Min tanke är i vilket fall att ha en kjol av gummi, och under det ett par högskaftade läderkängor. Kjolen blir lätt att ta av när det blir torrt, och det ventilerar bra därunder. Vad tror ni, skulle det funka?
 
Vill du ha lätta och inte alltför dyra regnbyxor verkar Everest ha ett par bra för 599 kr. Köp inte de billigare bara. De har inga onödiga detaljer. Saknar också nätfoder om man tycker det behövs.

Mange
 
Vilket regnskydd man än använder för benen så tycker jag att man ska välja ett som är lätt att ta av och sätta på medan man är ute. Många regnbyxor är så trånga nertill att man inte får dem över ett par grova kängor eller stövlar. Det är väldig tråkigt att behöva snöra av sej kängorna först innan man kan ta på sej byxorna, särskilt då när det redan börjat regna så pass mycket att man bestämt sej för att de behövs.

/g
 
strand; sa:
Vilket regnskydd man än använder för benen så tycker jag att man ska välja ett som är lätt att ta av och sätta på medan man är ute. Många regnbyxor är så trånga nertill att man inte får dem över ett par grova kängor eller stövlar. Det är väldig tråkigt att behöva snöra av sej kängorna först innan man kan ta på sej byxorna, särskilt då när det redan börjat regna så pass mycket att man bestämt sej för att de behövs.

/g

Man kan också välja ett par skodon som är lättare att ta av eller på än kängor och stövlar. Ytterligare ett argument för lätta dojor, enligt min mening.

Jag håller med om att krångel med att ta på och av regnkläder ställer till en massa förtret. Antingen tar man på regnstället för sent, när man redan är blöt. Eller så slutar regnet när man fått på sig grejorna och man går en halv dag eftersom man tror att det kan börja regna igen. Det gör det naturligtvis aldrig förrän man tagit av sig regnstället...

En bra lösning på detta problem är paraplyet.

Men det här är ju diskussion för en annan tråd.

Jörgen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...