Catch and relese=släppa tillbaka fisken.

Vad tycker ni andra här om C&R?
Ja själv är förespråkare av det.
-Släpper tillbaka ca:95-97% av alla fisk ja får.
-Tar bara upp en & annan matfisk.
Givetvis viktigt att man på skonsammaste möjliga sätt återinsätter fiskarna!

Mvh/David
 
Är precis som du för catch and release,men vill ha friheten o kunna ta upp en matfisk nån gång då o då.

Exempel: på 17 dagar i fjällen iår tog jag o 3 andra upp totalt 5 st matfiskar så det blev 3 st dagar med god fisk iaf.

Det som är bra med är att jag nästan glömt hur jag rensar fisk så många ggr släpper jag i pga detta hehe
 
Lek inte med maten!

Släpp tillbaka de som inte håller måttet.

Sluta när du fått upp middagen!
 
Kul middag

Det ena utesluter inte det andra.

Själv tycker jag det vore svårt att släppa tillbaks 97 procent av de fiskar jag får. Minst en på 10 sitter ju krokad så den blöder långt in när kroken lossats. Ingen vits att släppa i en så pass skadad fisk.

Det är ju självklart att respektera minimimått och fångstkvoter. Men det går lite troll i C & R ibland tycker jag. Känner till ställen i Stockholms skärgård där folk fiskar upp och släpper tillbaks samma stora gäddor hela tiden. Vissa har hål i underkäken efter huggkroken. "Titta här, den här gäddan fångade Sten förra veckan.....". Hur kul är det?

När det gäller gäddan verkar inställningen till hur man ska göra ha förändrats. När jag växte upp fick jag lära mig att det var ren naturvård att ta upp stora gäddor. Med tanke på hur mycket mat en stor gädda behöver för att öka ytterligare ett kg, gynnade det mindre gäddor och annan fisk så det blev mer mat och mindre hot åt övriga mindre uppväxande firrar.

I vissa vatten kan det gynna t.ex öringen att ta upp gäddor. Hur då förfara? Jag brukar släppa i gäddor under mina kombinerade fiskefärder- och vandringar, bara behålla någon matgädda på 2 kg ibland. Men kanske man bör ta upp gäddor i vissa vatten?

Ofta är fångstkvoterna 3-4 ädelfiskar per dag och fiskare, med t.ex 35 cm som minimimått. Hur ofta händer det att man har sådan lycka? Inte ofta. Under kanske 10 fiskedagar under senaste vandringen fick vi en eller två ädelfiskar, harr/öring, vid 3-4 tillfällen. Kammade noll kanske 2-3 dagar och fick abborre och gädda vid 6-7 tillfällen. Behöll och åt upp en bra harr, två öringar och flera abborrar. En av öringarna var gränsfall på minimimåttet, men kroken satt så illa långt in att fisken inte gick att släppa tillbaks. Släppte tillbaks en hel del småborrar, gäddor och några småöringar.

För det mesta känner jag mig så nöjd efter en eller två ädelfiskar som klarar minimimåttet att jag lägger ner fisket den dagen. Skulle jag någon gång fylla min kvot med de 3-4 ädelfiskarna fortsätter jag inte fiska bara för att det är kul. Hur kul vore det att veta att allt som nappar i ädelfiskeväg måste släppas tillbaks, och att det förr eller senare händer att en fisk sitter illa så den inte kan släppas tillbaks trots att ens kvot är fylld? Då lägger jag hellre band på mig och väntar till nästa dag, än ägnar mig åt C & R, som till slut ändå slutar med bara C eftersom fiskar kan fastna olyckligt på kroken.

Finns ju hullinglösa krokar, men jag hoppar över det. Tycker inte helt om C & R, som i en del fall är rena alibit för att stå och dra upp fisk, trots att man vet att förr eller senare blir det inget av R:et.

Raskesven
 
Eftersom jag gillar att fiska men inte riktigt gillar att plåga djur i onödan så släpper jag bara tillbaka de som inte håller måttet och är återutsättningsbara, resten går i grytan. När kvoten är full slutar jag fiska, finns ingen anledning att slita upp å ner fiskarna bara för nöjets skull.. Om ett område har ett för känsligt bestånd så är det bättre att inte fiska alls än att gnida upp å ner de stackarna som försöker återhämta beståndet. Jag tror att C&R gör mer skada än nytta utom möjligtvis för egot.
 
Jag fiskar inte för att roa mig, det kan jag göra utan att skada andra.
De gånger jag fiskar vill jag ha fisk som jag kan äta. Allt som inte håller måttet åker tillbaka men det är inte roligt att se dessa fiskar lida i onödan.
Det sämsta läget är när det bara är småfisk som tar på flugan, då tappar jag lusten för att fiska. Jag tror jag går över till nätfiske.
 
Rungá; sa:
Jag fiskar inte för att roa mig, det kan jag göra utan att skada andra.
De gånger jag fiskar vill jag ha fisk som jag kan äta. Allt som inte håller måttet åker tillbaka men det är inte roligt att se dessa fiskar lida i onödan.
Det sämsta läget är när det bara är småfisk som tar på flugan, då tappar jag lusten för att fiska. Jag tror jag går över till nätfiske.

Nätfiske borde bara va tillåtet för yrkesfiskarna!!
-Har själv sett & hört hur mycket en del sk husbehovsfiskare tar upp!!=(((
Och det värsta av allt många av dom säljer fisken svart!
Sen har dom mage att klaga att gösfisket blivit sämmre!!
Hårdare tag & strikta regler mot alla som missköter sig vid allt fiske!!
Fiske är rekreation avkoppling & näring för ande kropp & själ!!
Och ska inte va ett sätt stt fylla frysen!!
-Man måste tänka på att andra vill ha/har möjlighet att få fisk!!
Nätfiskare nej tack=(((

Mvh/David
 
Jag skulle nog kunna tänka mig lägga ut ett nät för att få min matfisk men som läget är idag vill jag inte bidra till att fånga den sista torsken, eller laxen.
Ett nätfiske för husbehov (i ordets rätta bemärkelse) ser jag nog som mer försvarbart än att spödrilla(=plåga) en fisk, enbart för att "ha kul".
/Tord
 

avslutad210712

Gäst
Har tidigare klargjort min inställning till C&R och den är - inte i den form som går ut på att dra upp så många fiskar som möjligt och sen släppa tillbaka den.

Själv fiskar jag framförallt abborre hemmavid för att få matfisk. Tyvärr trivs gäddan förträffligt i samma vatten och det är omöjligt att en och annan sån hugger och framförallt då de i mindre format. Eftersom de ofta sitter långt ner i svalget är det nästan omöjligt att släppa tillbaka dem utan att skada dem alltför mycket. Har dock valt att ta bort hullingarna på krokarna och de gånger jag fiskar med wobbler (ja jag fiskar någon gång efter gädda också) har jag även valt att ta bort alla trekrokar utom den bakersta. Har också den trevliga fördelen att jag får betydligt mindre bottennapp.

Man får alltid höra hur mycket fisk man drar upp på nät precis som att det bara är att kasta ut ett nät så får man fisk. Svammel, svammel och åter svammel. Kräver lite mer kunskap om fiskarna om man vill ha mer än enstaka exempel. För ungefär 20 år brukade jag bo i stugan hela semestern och då höll jag mig med matfisk genom att meta, kasta och näta, dvs ungefär 5-10 fiskar per dsag. Har varit ute i stugan drygt en vecka drygt nu och som jag gjort förut om åren så har jag/vi kastat, metat och haft ute näten. Ute på djupet, dvs ungefär på 15 meters djup, fick vi sammanlagt 9 abborrar på ungefär 10 nät under tre dygns fiske. Närmare land fick vi inte en enda abborre i matstorlek. Fast jag fick kanske förklaringen när min far berättade att yrkesfiskarna, inte de så ofta utskällda husbehovsfiskarna med andra ord, dragit upp 500kg abborre per fiskare och dygn under några års tid nu. Och det är mer än en yrkesfiskare där jag bor om man säger så. När man sen kombinerar det med löjtrålningen under hösten, också utförd av yrkesfiskarna, så inser man kanske att det tar slut fisk på en sån begränsad yta som det trots allt rör sig om. Fisken som inte säljs som människoföda säljs som minkföda till Finland så det finns ingen som helst anledning att inte dra upp så mycket som möjligt.
 
Fiske med nät för hushållsbehov är ett skämt! Åtminstone längst syd sveriges kust där jag bor. Jag tror inte den bidrar till någon nytta överhuvudtaget mer än att det bringar dollars till de som utför fisket. Det borde blivigt reglerat för länge sen.

/mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LOOP32 Premiärfiske put and take sista gången Fiske 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...