uträtta naturliga behov

Ni som inte har lust att kliva ur kajaken för att uträtta naturliga behov främst nr1, hur gör ni?
Finns det tips, trix och hjälpmedel? Funkar dessa i alla väder? Ju mer väder desto mindre intressant blir det ju att göra "onödiga" strandhugg.

Jag har inte hittat några bra beskrivningar. ( inte på Youtube heller...)

Nr2 är ju en historia för sig och jag har i detta forum läst flera intressanta förslag, bla att ha en tysk polyeten kajak på släp för att göra nr2 i. "das Boot". : )

thomas
 
Uribag

För oss killar är det ju tämligen enkelt.
Själv har jag använt en Uribag i flera år utan något missöde.
Den finns alltid tillgänglig i sittbrunnen och är ovärderlig eftersom jag ofta paddlar hela dagar utan att gå ur kajaken.

//Peter
 
Hur man gör

beror rätt mycket på lårdimension kontra sittbrunnsmått.

Personligen så är det ytterst sällan jag behöver göra något annat än helt enkelt kliva iland på fast mark. Men ett öskar har jag tillgängligt på akterdäck.

Thure
 
Uribag och öskar alltså.

Tack för tipsen! Uribag kanske är lämpligast om man har torrdräkt och inte vill ha för mycket spill. Använder man våtdräkt kan man väl inte använda varken Uribag eller öskar? Finns det fler lösningar? Finns någon som säljer Uribag i Stockholm? Hur funkar det med öskar i sämre väder?
 
När man dyker

med våtdräkt kan man ju kissa direkt i vårdräkten och sen efter dyket skölja den.

Låter kanske lite queer men det är vanligt att man blir kissnödig när man blir avkyld och vårdräkten blir ju tunnare på större djup där det dessutom är ca +4 grader i vattnet.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...