Hem på ryggen

Mobilt och funktionellt hade jag valt en toppmonterad gasbrännare med kastrull alternativt trangia med gas. Men du kanske vill vara oberoende av att köpa gaspatroner?

Stor vattensäck eller liknande för att kunna bära vatten till ett basläger.

Tält sovsäck och liggunderlag både ett med slutna celler och ett uppblåsbart för att vara garderad om det blir punka. Thermarest neoair är lätta och bra tycker jag. Tält och sovsäckar finns det många bra.

Mirakelduk i stället för stor handduk som tar lång tid att torka.

Bra regnkläder och eventuellt en tarp för att kunna vara regnskyddad med ståhöjd ökar bekvämligheten. Kängor typ Lundhags ombyten av strumpor och underkläder.

Vid basläger är någon form av kamin att elda ved i och laga mat på väldigt komforthöjande. I så fall behöver du förstås ockå såg, yxa och typ morakniv.

En man som bodde i skogen ganska länge i närheten av där jag bor hade gjort en hydda i storlek tremanna tunneltält med förstärkning med presenning i taket och med en murad liten vedspis med murad skorsten i ena hörnet. Såg väldigt fint ut.

Använder du öppen eld kommer du snart att dofta skogsbrand. Kanske inte något egentligt problem men kan upplevas som lite störande när du träffar obekanta människor.

Det är inte vad du har som betyder mest utan hur du använder dina prylar.

Thure
Jag har landat i att ha en spritbränare och nån typ av firebox för ved. Men vet inte exakt vad jag ska välja.

Vattensäck är bra tips, tack.

Jag anser att hängmatta med tarp är det bättre alternativet, bekvämare.

Jag tänker mycket på det här så alla tankar och idéer är välkomna.
 
Menar du på allvar att du tänker leva som en uteliggare ute i skogen?
Nej det är inget "jag tänker göra", men jag vill ha möjligheten att göra om jag måste. Jag blev hemlös för ett tag sedan och då började jag i dom tankarna. Folk tröttnar på att ha inneboende efter ett tag och då behöver man kanske. Men som sagt i ts så är det bra till mycket, camping, man kan använda det när man övernattar hos nån eller på nått vandrar hem tex, köksgrejer och hängmatta tex kan man även använda i hemmet eller i värsta fall att bo i skogen ett tag. Det har många användningsområden från nöje till överlevnad.
 
Allvarligt talat tror jag att du finner att den säcken lätt blir de tunga säckarna. Rejäla lägersaker brukar väga och fylla. Jag skulle vilja ha med Fältugn, 6,4 kg, stor stekpanna med lock 3,7 kg. Kamin till tält 20 13,6kg. OBS jag har aldrig sagt att jag vill bära dem!

gp tur
 
Allvarligt talat tror jag att du finner att den säcken lätt blir de tunga säckarna. Rejäla lägersaker brukar väga och fylla. Jag skulle vilja ha med Fältugn, 6,4 kg, stor stekpanna med lock 3,7 kg. Kamin till tält 20 13,6kg. OBS jag har aldrig sagt att jag vill bära dem!

gp tur
Ja jag förstår att det i slutet säkert blir lite tyngre än man önskar, men så tungt som det du räknar upp kommer jag såklart inte ta. Det är lite därför jag tog upp det, så jag kan få idéer om vad som är det bästa att köpa och slipper köpa fel. Som stekpanna är absolut nått jag känner man kan minska på vikten och livskvaliteten så där tänker jag nog en titan eller ss med bara 1 lager. Kastrull däremot vill jag ha en som rymmer iaf runt 2 liter och med inbyggd sil i locket och handtag så man kan äta ur den och slipper tallrik.

Man skulle ju gärna lyxa till det med sånt hot tent men det blir väl för mycket. Istället lyxar jag väl med bra hängmatta och varma quilts så jag kan sova varmt och skönt, men ta nått lättvikt tarp och snören.
 
Ja jag förstår att det i slutet säkert blir lite tyngre än man önskar, men så tungt som det du räknar upp kommer jag såklart inte ta. Det är lite därför jag tog upp det, så jag kan få idéer om vad som är det bästa att köpa och slipper köpa fel. Som stekpanna är absolut nått jag känner man kan minska på vikten och livskvaliteten så där tänker jag nog en titan eller ss med bara 1 lager. Kastrull däremot vill jag ha en som rymmer iaf runt 2 liter och med inbyggd sil i locket och handtag så man kan äta ur den och slipper tallrik.

Man skulle ju gärna lyxa till det med sånt hot tent men det blir väl för mycket. Istället lyxar jag väl med bra hängmatta och varma quilts så jag kan sova varmt och skönt, men ta nått lättvikt tarp och snören.
så alltså, vilken är den skönaste hängmattan och quiltsen? Och vad är den lättaste tarpen och upphängning för tar och hängmatta, fast gärna någorlunda hållbart med? Och vilken kastrull är bäst? Enkel lager ss stekpanna eller titan?

Vet ni nån bra och lätt bidé? Bra sätt att tvätta kläder? Dush?
 
Senast ändrad:
Sov/bodde ute en sommar samtidigt som jag jobbade med flexibelt schema, dvs nattjobb ibland oftast dag/kväll..Då det var bra väder sov jag i en billig ebay hängmatta, lite varsom i skogen.
Då det var dåligt väder sov jag i ett halv permanent tarp/kojbygge.
Ledig tid tillbringade jag vid nån sjö, eller i hängmattan med en bok.
Tog mig runt på en modifierad herrcykel, dvs stor frontrack för ryggsäcken och diy flaskhållare bak för 2 PET-flaskor med vatten.

Sovsäck, hängmatta msr pocket rocket gaskök och kastrull/kaffepanna och en 45 litersrygga var basutrustningen.
Kom undan med rätt lite kläder då det var sommar, hade inget regnställ bara en vind/regnjacka..

Jag hade möjlighet att byta/hämta prylar hemma efter behov, blev kallt att sova i hängmattan trots att det var juni så bytte till ett liggunderlag och sov på marken ibland

Mat köpte jag på Ica eller åt på jobbet , vatten tog jag ur sjöar eller från kyrkogårdskranar,
åkte runt med onödig vikt som böcker och vinflaskor men hade en väldigt bra sommar..
 
Sov/bodde ute en sommar samtidigt som jag jobbade med flexibelt schema, dvs nattjobb ibland oftast dag/kväll..Då det var bra väder sov jag i en billig ebay hängmatta, lite varsom i skogen.
Då det var dåligt väder sov jag i ett halv permanent tarp/kojbygge.
Ledig tid tillbringade jag vid nån sjö, eller i hängmattan med en bok.
Tog mig runt på en modifierad herrcykel, dvs stor frontrack för ryggsäcken och diy flaskhållare bak för 2 PET-flaskor med vatten.

Sovsäck, hängmatta msr pocket rocket gaskök och kastrull/kaffepanna och en 45 litersrygga var basutrustningen.
Kom undan med rätt lite kläder då det var sommar, hade inget regnställ bara en vind/regnjacka..

Jag hade möjlighet att byta/hämta prylar hemma efter behov, blev kallt att sova i hängmattan trots att det var juni så bytte till ett liggunderlag och sov på marken ibland

Mat köpte jag på Ica eller åt på jobbet , vatten tog jag ur sjöar eller från kyrkogårdskranar,
åkte runt med onödig vikt som böcker och vinflaskor men hade en väldigt bra sommar..
Vad för kastrull hade du? Hur modifierade du cykeln?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 0
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0
storskogen Storlek på flaska för torkad mat Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.