"Osynligt" Fritt Forum

Jag uttalade mig inte om moderering. Självklart är det en viktig aspekt av forum som detta. Vilka metoder och bevekelsegrunder Utsidans ansvariga personer har för detta vet jag ej. Men jag antar att du har kontaktat dem för att delge dina åsikter!?

Nä du uttalade dig inte om moderering. Att jag tog upp det var en reaktion på detta:

Knepet är väl att få tillräckligt många att bli aktiva. För det tror jag att det behövs ett relevant och positivt forumklimat.

Håller absolut med! Och såvitt jag kan se blir det väldigt svårt att få fler att bli aktiva och behålla ett relevant och positivt klimat utan moderering. Därav spann jag vidare åt det hållet.

Hela existensen av Fritt Forum som inte syns i flödet är väl för att lösa problemet med att forumet inte modereras speciellt mycket. Alltså bli av med trådar från flödet utan att någon ska behöva ta bort dem och på så sätt stöta sig med folk. Annars förstår jag verkligen inte syftet med det forumet alls.

Angående att kontakta utsidans ansvariga så tänker jag att detta är en väldigt bra plats att göra det. I forumet för funktionsförslag för utsidan. Dessutom tror jag att Fritt Forum doldes i flödet efter förslag i en tråd i just detta forum. Det är inte lätt att lyssna på användare tyvärr, finns det en åsikt så har någon annan en annan åsikt. Älskar utsidan och är tacksam att de som driver detta låter det vara kvar och att man inte har uppdaterat och ändrat sönder det helt och hållet, vilket händer på många ställen. Så även om jag tycker att man borde kunna steppa upp modereringen vid behov (verkar inte vara en sån period just nu dock) så är jag ganska nöjd.
 
  • Gilla
Reactions: HPT
Det viktigaste är ju att få fler att bli aktiva. Men så fort man får en uppgång i antal skribenter så behövs även mer moderering. Det löser man inte med att ha ett "Fritt Forum" utan med moderatorer som tar bort inlägg som inte passar in. Det görs på alla vettiga forum och på de flesta ovettiga med. Jag har förstått det som att utsidans ägare inte vill ta hjälp av användarna för modereringen och inte heller har lust att städa upp själva utan hellre låter det sköta sig själv och bli som det blir.
Inte min bild. Jag har flera gånger anmält diverse spam, reklam (senast för knark...), otillbörliga personangrepp och integritetskränkningar o.d., och adminerna har alltid både ingripit snabbt och tackat för hjälpen.
Jag tycker (och i detta håller med HPT) att vi deltagare borde känna ett ansvar att bidra till att upprätthålla forumhygienen. Känns som ett både effektivare och mer gemensamhetsskapande sätt än att passivt förvänta sig att "någon annan" sitter och kontrolläser Forum på heltid.

TILLÄGG: har för mig (men kan minnas fel) att det före uppdateringen funnits en "anmäl"-knapp vid varje inlägg. Skulle detta gå att (åter)införa, så kanske fler kommer på att man kan hjälpa till med "städningen".
 
Inte min bild. Jag har flera gånger anmält diverse spam, reklam (senast för knark...), otillbörliga personangrepp och integritetskränkningar o.d., och adminerna har alltid både ingripit snabbt och tackat för hjälpen.
Jag tycker (och i detta håller med HPT) att vi deltagare borde känna ett ansvar att bidra till att upprätthålla forumhygienen. Känns som ett både effektivare och mer gemensamhetsskapande sätt än att passivt förvänta sig att "någon annan" sitter och kontrolläser Forum på heltid.

TILLÄGG: har för mig (men kan minnas fel) att det före uppdateringen funnits en "anmäl"-knapp vid varje inlägg. Skulle detta gå att (åter)införa, så kanske fler kommer på att man kan hjälpa till med "städningen".

Jag kan själv definitiv bli en bättre och mer aktiv forumdeltagare, utifrån det vi diskuterar nu. :) Har också ett vagt minne av en anmälnings/rapporteraknapp. Men kan inte även det vara en funktion som "missbrukats" och därför tagits bort!? Bra då att göra som du gör, Joanna!
 
(...) Hela existensen av Fritt Forum som inte syns i flödet är väl för att lösa problemet med att forumet inte modereras speciellt mycket. Alltså bli av med trådar från flödet utan att någon ska behöva ta bort dem och på så sätt stöta sig med folk. Annars förstår jag verkligen inte syftet med det forumet alls. (...)
Nja, i dess bästa stunder var Fritt Forum platsen för intressanta diskussioner vid, eller strax över, gränsen för Utsidans ämnessfär; t ex bredare politiska aspekter på "friluftsfrågor", som helt rimligt kunde hamna i samtal om klass, genus, segregation, barnperspektiv (som kunde vidgas till skolpolitik...) etc. Det var/vore också en lämplig plats för språkdiskussioner (typ: "det heter ryggsäck, inte väska!" eller "varför tarp när det finns presenning" :)), som nu ofta blir till långa OT i en del trådar. Men jag uppskattade också en del helt fristående diskussioner, inkl."politiska", därför att Utsidans allmänt goda ton och ofta välformulerade och kunniga deltagare bidrog till deras ofta höga nivå (ska genast erkännas att det fanns slående undantag, men de mobiliserade oftast ännu mer gedigen sakkunskap).

Jag tror inte det är möjligt, eller fruktbart, att försöka dra någon gräns mot "politiska" diskussioner på Forum, och tror därför inte på några försök att banna eller dölja dem. Jag sysslar själv med byggande och fysisk planering, och är helt ur stånd att isolera "politik" från mitt dagliga arbete. Inte sällan har det direkt bäring på "friluftsfrågor" - tänk bara strandskydd, naturskydd, allemansrätt m m.

Det är formen på och avsikten med destruktiva inlägg, som är problemet - inte deras innehåll.
 
Nja, i dess bästa stunder var Fritt Forum platsen för intressanta diskussioner vid, eller strax över, gränsen för Utsidans ämnessfär; t ex bredare politiska aspekter på "friluftsfrågor", som helt rimligt kunde hamna i samtal om klass, genus, segregation, barnperspektiv (som kunde vidgas till skolpolitik...) etc. Det var/vore också en lämplig plats för språkdiskussioner (typ: "det heter ryggsäck, inte väska!" eller "varför tarp när det finns presenning" :)), som nu ofta blir till långa OT i en del trådar. Men jag uppskattade också en del helt fristående diskussioner, inkl."politiska", därför att Utsidans allmänt goda ton och ofta välformulerade och kunniga deltagare bidrog till deras ofta höga nivå (ska genast erkännas att det fanns slående undantag, men de mobiliserade oftast ännu mer gedigen sakkunskap).

Jag tror inte det är möjligt, eller fruktbart, att försöka dra någon gräns mot "politiska" diskussioner på Forum, och tror därför inte på några försök att banna eller dölja dem. Jag sysslar själv med byggande och fysisk planering, och är helt ur stånd att isolera "politik" från mitt dagliga arbete. Inte sällan har det direkt bäring på "friluftsfrågor" - tänk bara strandskydd, naturskydd, allemansrätt m m.

Det är formen på och avsikten med destruktiva inlägg, som är problemet - inte deras innehåll.

Jag instämmer. Under mina 20+ år på utsidan, så har de bästa stunderna varit när jag upplevet forumet som vitalt och levande, där trådar ibland spårat ut, men också tagit nya och spännande vändningar. Personligen har jag inget emot diskussioner som ibland blir hårda, bara de förs på ett vuxet sätt, vilket jag alltsomoftast tycker de har gjorts. Visst finns det undantag, men jag upplever inte att de varit så frekventa.
Sen går det ju inte att komma ifrån att det som du är inne på ofta finns bäring på friluftsrelaterade frågor i många aktuella politiska frågor. Förutom de du nämner har ju förstås även vindkraftsutbyggnad en väldigt stor påverkan i de områden där de berör. Så även frågor som berör rätten till fiske, friluftslivets förhållning till rennäring osv. Många gånger har jag själv känt att jag lärt mig något tack vare att det finns mycket kunskap och erfarenhet på forumet.

Just nu känns det rätt lamt i alla fall, jag tittar in nån gång då och då. Jag tror att om ett forum ska överleva i längden så måste det finnas någon form av community-känsla; att det är en plats att söka sig till för att "hänga". Happyride är ett bra exempel, där är det ständigt hög aktivitet även om allt inte är direkt "cykelrelaterat" utan varvas med [OT] trådar som "visa dina bästa naturbilder".
 
Min fokus på modereringen var baserat på att Fritt Forum togs bort efter förslag i denna tråd:
Och som jag tolkar det var syftet med att dölja det att få bort visst oönskat innehåll. (minns inte hur diskussionen fortsatt dock, läste bara starten nu igen). Jag gillar inte just den metoden jättemycket. Men modereringen i stort fungerar väl rätt bra med hjälp av forumrävar.

Så ni har nog rätt i det ni skriver.
 
Världens mest populära forum fungerar ju lite annorlunda. Läsarna röstar upp och ned inlägg och svar, sedan sorteras de efter hur "populära" de är.
Kontroversiella/oönskade åsikter blir ofta nedröstade och hamnar "långt ner" i tråden automatiskt.
En annan fördel det medför är också att då jag söker på gamla trådar inom ett visst ämne så slipper jag sitta och läsa igenom hela tråden för att inte missa det bästa svaret.

Exempel: De senaste dagarna har jag letat sovsäckstrådar på utsidan och de bästa svaren är oftast av Joanna, mitt i tråden. ;)
 

clindh

Forumvärd
Från vår sida är det ju mest en "slask" - en del trådar som inte passar in i andra forum tycker vi är tråkiga att slänga/stänga helt, så de har förpassats dit så att de som är med i någon debatt kan fortsätta den.

Sen har det ju av historiska skäl också kunnat användas för egna nya trådar, men det är sparsamt använt.


Jag kan hålla med om att det är otydligt hur Fritt Forum syns och inte, det är ju iofs lätt att åtgärda med en informationstext när man kommer till det forumet. Men jag är nog mer inne på att vi stänger det så att inte man kan starta egna trådar, och kallar det något annat
 
Jag tycker det kan få finnas kvar - jag uppskattade t ex min gamla fråga om "första pangade rutans princip" som jag refererade till i andra trådar men vill få reda på mera om som begrepp.

/Patrik
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Håller med Patrik. Där finns fler intressanta fördjupningar med full relevans för Utsidans ämneskrets. Det kanske är namnet som ställer till det? Det ska alltså inte signalera "fritt" i bemärkelsen utanför Utsidans ämnesområde. Kanske bara "Övrigt/Annat", med underrubrik/förklaring: "här kan du skriva, om du inte känner att någon annan rubrik passar".

Det minsta som borde fixas medan adminerna funderar vidare, vore dock en varningstext enligt clindh:s förslag ovan.
 
  • Gilla
Reactions: MrP

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.