Nya "ramverket"

Hoppsan! Vi uppmanas att skriva om vi ser något som blivit sämre. Jag är inte den som gillar att klaga men här kommer det: Hela det visuella uttrycket stör mig men mest typsnittet! Jag vet att det anses snyggt och modernt (?) med sans serif-typsnitt men det är mycket jobbigare att läsa. Dessutom känns det opersonligt och tråkigt och tekniken har gått framåt, man behöver inte använda dessa trista digitala typsnitt längre.

"Serif-typsnitt har till skillnad mot sans-seriffer små ”fötter” och gör därför varje bokstav lättare att identifiera. Bokstavsgrupper är lättare att identifiera och därför är det viktigt att vi inte behöver tolka varje bokstav utan hela bokstavsgrupper. Det kanske låter som en marginell skillnad mot sans-seriffer men ett typsnitt där varje bokstav har en tydligare identitet ger en bättre läsupplevelse, och det går fortare att läsa en text. Dessutom är det mer sannolikt att dina mottagare läser hela texten om den upplevs som lättläst. " källa: Bizwizard

Mitt andra klagomål gäller att jag numera får upp en lista med alla nya inlägg och inte en utifrån aktivitetsgrupper som tidigare. Men jag antar att det är en inställningsfråga som någon snart kommer att förklara för mig. Jag vill alltså få upp grupperna som tidigare, inte en lång lista på alla nya inlägg. Hur gör jag?
 

clindh

Forumvärd
Bra med feedback. Men lite konfunderad ang typsnitt för förut var ju hela Utsidan sans-serif, Arial på de flesta ställen. Nytt nu är att artiklar, nyheter och bloggar är serif. Men man kan ju fundera på om även forum skall ha det som har längre texter.

De typsnitt som används är de som enheten/webbläsaren man använder har som standardtypsnitt så det kan variera. Vad läser du på/med?

Jag minns inte vi haft en ”nya inlägg per grupp” någonsin, däremot finns ingångar till forum per grupp. Men jag skall kika på vad gamla menyn använde för inlänkning.
 
Jag gillar nya typsnitet och trodde det berodde på att jag nyss updaterat firefox, för det sammanföll i tiden och så var det ju (Times New Roman, fick jag). Jag tycker det ger bättre kontrast med mitt nya typsnitt och vill inte byta.
Jag har hitills inte noterat några försämringar - min väg in i forumet är "Nya inlägg" (= för mej olästa sedan sist) och när jag läst de intressanta så gör jag "markera alla forum som lästa".

Tycker nog att man bör låte webläsaren välja typsnitt, då det kan variera med skärmstorlek, upplösning och typ av pryl man läser på (datorskärm, platta, eller mobil). Jag tror jag vill ha olika typsnitt på olika läsprylar, för ökad läsbarhet.
 
Jag har inte märkt någon egentlig förändring. Jag använder Google Chrome på dator och Androidpadda. Jag brukar gå in direkt på forumen på senast uppdaterade trådar och ser ingen skillnad där.

Däremot ser jag ett nytt stuk på förstasidan www.utsidan.se och det nya där har jag inget emot.

Thure
 
Jag använder också Google Chrome på laptop. Vet inte om det går att göra någonting åt typsnittet.

Nu funkade det i varje fall som förr att jag kunde klicka på "Forum" och få upp grupperna oavsett om de hade nya inlägg eller inte. Tack för det. Det känns mera strukturerat och lättare för mig att hitta vad jag är intresserad av. Jag vill inte veta allt om alla nya inlägg, är mera intresserad av vissa grupper.
 
Enda väsentligare skillnad jag märkt är en lite mer "hopbakad" => utrymmesbesparande menylist, där nu bl a både Prylmarknad och Recensioner hamnat på en gemensam rullgardinsmeny "Prylar" från att ha varit synliga direkt på separata flikar. Vilket alltså kräver två klick i stället för ett.
Det kan jag leva med :), men undrar lite om det är till fördel för Utsidan, att dessa två - bägge värdefulla, men egentligen väsensskilda - resurser inte är direkt synliga som en lockande möjlighet för spontanbesökare?
 
Enda jag märkt är ny meny-knapp uppe till höger, vilken är bra, men saknar fortfarande att sidväljaren sitter allra längst ner på sidan. Man får scrolla så långt för att komma dit. Borde finnas ett enklare sätt att komma till sista inlägget, även i utloggat läge.

Samma utseende på texten som tidigare hos mig. På datorn dock annorlunda och ngt rörigt.
 
Tidigare visades trådarna i Aktiva diskussioner på förstasidan med annan styrka när de var lästa kontra mot när det fanns något nytt inlägg vilket jag inte får idag. Är det en inställning eller har funktionen tagits bort, jag uppskattade detta mycket om man följde en tråd.
 

clindh

Forumvärd
Tidigare visades trådarna i Aktiva diskussioner på förstasidan med annan styrka när de var lästa
Tack, det där hade fallit bort - har lagt in nu så besökta länkar visas något ljusare. Vart det tillräcklig skillnad? Jag är lite färgblind på röda nyanser, så svårt att veta hur andra upplever det :)
 

clindh

Forumvärd
Enda väsentligare skillnad jag märkt är en lite mer "hopbakad" => utrymmesbesparande menylist, där nu bl a både Prylmarknad och Recensioner hamnat på en gemensam rullgardinsmeny "Prylar" från att ha varit synliga direkt på separata flikar. Vilket alltså kräver två klick i stället för ett.
Bra synpunkt. Jaf fick kompromissa lite där för att det skall få plats även på en smalare skärm. Skall fundera om man kan göra på annat sätt.

Det nya i ramverket är inte utseende så mycket utan att det mycket bättre anpassar sig flexibelt efter skärmstorlek. Den tidigare mobilanpassningen vi haft var en lappverk som inte täckte in tillräckligt många varianter. Och det blir lättare framöver om vi vill justera designen mer.
 

clindh

Forumvärd
... saknar fortfarande att sidväljaren sitter allra längst ner på sidan. Man får scrolla så långt för att komma dit.
Kan du förtydliga vad du menar? Det finns sidväljare både under och över inläggs/trådlistorna

Samma utseende på texten som tidigare hos mig. På datorn dock annorlunda och ngt rörigt.
Vad använder du för webbläsare på datorn? Och kan du beskriva vad som upplevs rörigt - typsnittet eller annat?
 

Bilagor

  • Screenshot 2021-12-29 at 18.14.16.png
    Screenshot 2021-12-29 at 18.14.16.png
    16 KB · Visningar: 58

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...