Slutet för Viewranger

Det är lantmäteriets karta jag köpt i viewranger, men som du säger, den diffar mot "min karta" på webben. Riktigt träsk det här.
Egentligen skulle jag vilja ha Calazzos karta i app-format, köpte senaste pappersvarienten av sarek och dom har en riktigt snygg skuggning som gör det lättare att identifiera terrängen, samt är bättre på att markera ut t,ex blockterräng.
Jag har försökt kolla upp hur det fungerar med Fjällkartan och Terrängkartan på Lantmäteriet. (Det tycker jag är dom bästa kartorna för en vandrare.) Fjällkartan uppdateras tydligen med 3-5 års intervall och Terrängkartan uppdateras till 30% årligen. Det tolkar jag som att informationen kan vara upp till drygt 3 år gammal innan den kontrolleras/revideras. Om man sedan laddar ner en sådan karta från Örnsätrarn så är ju frågan hur ofta dom filerna uppdateras. Kanske finns någon som känner till det?
 
Korrigering av ovanstående
Det visade sig att LM svarat på hur ofta dom uppdaterade det dataset som man kan ladda ner avseende ovanstående kartor. Är man riktigt duktig så kan man utifrån det skapa egna kartor.

Kartorna som sådana, (färdiga med uppdateringar) finns inte att få från Lantmäteriet.

Det betyder att dessa uppdaterade kartor i så fall produceras av dom som har kunskaper om hur man använder program som hanterar GIS-information.
 
Korrigering av ovanstående
Det visade sig att LM svarat på hur ofta dom uppdaterade det dataset som man kan ladda ner avseende ovanstående kartor. Är man riktigt duktig så kan man utifrån det skapa egna kartor.

Kartorna som sådana, (färdiga med uppdateringar) finns inte att få från Lantmäteriet.

Det betyder att dessa uppdaterade kartor i så fall produceras av dom som har kunskaper om hur man använder program som hanterar GIS-information.

Aha, på så vis, men fint att du redde ut det!
 
Ni som använder Guru Maps. Är det så att man måste ha Pro versionen för att kunna importera Lantmäteriets fjällkarta för att använda den off-line (.sqlitedb fil)? Länken till on-line varianten (.ms fil) var inga problem att importera men när jag försökte med off-line filen så tyckte Guru Maps appen att jag skulle uppdatera till Pro.
 
Kolla in Örnsätrans (Bengt Noläng) Blog.
Han har anpassat Lantmäteriets kartor till mobil och surfplatta. Och gjort howto till Locus maps och Orux maps.
Genom att studera dom kan du nog lista ut hur du får kartorna till Guru maps.
Jag använder Orux och Locus på olika telefoner. I båda fallen gratisversionen. Funkar suveränt och ger utökad användning för en gammal mobil utan simkort.

/John
 
Jag är tom tveksam till att uppgradera till nya versioner ibland, om den nuvarande funkar bra. Who knows - det kanske blir en massa nya begränsningar och saker som funkar sämre efter en uppdatering ?

Jag gör alltid en backup med Titanium Backup innan jag uppgraderar till tveksam version. Är den sämre så kan jag då återställa via backupen till gamla versionen.
 
Jag labbade med gratisappar för just kartor ett tag, men betalversionen var så mycket bättre funktionsmässigt, och det rörde sig om en så pass liten summa så jag orkade inte hålla på. Finns ens dom uppdaterade fjällkartorna att få tag i "gratis" till orux/locus?

Fördelen med att köra öppna appar är att de kan använda kartor i öppna format. En app som bara hanterar kartor i sitt eget format innebär att man är låst till vad tillverkaren behagar producera kartor till. Och tillverkaren är främst ute efter att tjäna pengar, de fixar inga kartor om det är för liten marknad.
 
Jag gick i höstas en vandring i konstant hällregn. Mobilen tålde det iofs, men touch-skärmen funkade sådär när den blev blöt.
då önskade jag att jag hade haft en tyvek-karta i stället...
Men visst, vid ok väder funkar telefonen rätt bra som karta.
/OJ
Är man ute länge och inte vill ha en med sig extra kräm i form av powerbanks eller portabel laddare är papperskarta och kompass oslagbart. Jag har dock med karta i mobil för att:
1. mobilen är ju ändå med, då jag har resbiljett, Swish, BankID mm i den.
2. jag kan kolla en plottad rutt om jag verkligen vill stämma av var jag är (även om jag inte är en dålig navigatör med karta och kompass).
3. jag kan plotta en rutt tillbaka till tältet om jag drar iväg sent på em och kommer tillbaka när det är skumt/mörkt. Det blir lite lättare att hitta rätt om jag skulle villa bort mig. Så, en liten extra säkerhet, utifall att jag vill dubbelkolla var jag är.
4. jag ibland plottat punkter jag vill besöka...då kan jag enkelt se avstånd till dem.
5. jag ibland plottar punkter som jag passerar, som är intressanta att kolla upp närmare senare, som bokmärken eller intressanta platser.

Angående papperskarta är det oslagbart för att se ett område större än det man ser i mobilens skärm. Det blir en helt annan överblick, utan att behöva zooma in/ut i mobilen.

Mobilen, angående navigering, är för mig ett komplement till papperskartan. Med en papperskarta kan jag navigera även om all elektronik är trasigt.
 

clindh

Forumvärd
Ni som använder Guru Maps. Är det så att man måste ha Pro versionen för att kunna importera Lantmäteriets fjällkarta för att använda den off-line (.sqlitedb fil)?
Sent svar - du kanske hittat svaret på detta redan, men ja det kräver Pro. Man kan dock månadsprenumerera numera så går ju att aktivera Pro när man behöver fjällkartan online, det gör man kanske inte hela året.

För den som inte vet vad vi pratar om:
https://git.beroni.us/Lantmateriets-Fjallkarta/
https://git.beroni.us/custom-map-source/
 
Tog fram 2 gamla surfplattor nu med viewranger installerat på min licens.Dom är intakta och fungerar och har varit förådsställda och utan kontakt med nätet så dom kan göras obrukbara.Gamla lyxiga viewrangerkartor med även djupdata längs kusten.Dessa surfplattor kommer inte komma i kontakt med nätet mer iaf.

Nån som har inputs om nya appar med samma funktion , TopoGps kanske
 
Tog fram 2 gamla surfplattor nu med viewranger installerat på min licens.Dom är intakta och fungerar och har varit förådsställda och utan kontakt med nätet så dom kan göras obrukbara.Gamla lyxiga viewrangerkartor med även djupdata längs kusten.Dessa surfplattor kommer inte komma i kontakt med nätet mer iaf.

Nån som har inputs om nya appar med samma funktion , TopoGps kanske

Om du har kvar kontot hos Viewranger, då kan du logga in på Outdooractive-hemsida med ditt VR-konto, då ska det överföras alla dina uppgifter, köpta kartor och spår till OA.

Annars håller jag på att utvärdera mellan två GPS-appar, Outdooractive och Gaia GPS. Har betalt Premium för båda också. Jag testar mig fram med båda apparna i olika lägen. Dock kan jag säga att svenska digitala kartor i både Gaia och OA är ingen höjdare tyvärr. Andra appar som Min Karta har bättre kartbild tycker jag.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.